"A Body for Harnasie" w NOSPR w Katowicach, czyli Szymanowski na miarę naszych czasów
2024-02-26, 22:02 | aktualizacja 2024-02-27, 06:02
"A Body for Harnasie" w NOSPR w Katowicach to współczesna interpretacja baletu "Harnasie" Karola Szymanowskiego. Pionierski projekt łączy piękno muzyki wykonywanej na żywo przez NOSPR z choreografią ikony współczesnego tańca Wayne’a McGregora i ruchomymi obrazami artysty wizualnego Bena Cullena Williamsa, tworząc ekscytujące widowisko muzyczno-filmowo-baletowe.
- Muzyków Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia podczas światowej premiery "A Body for Harnasie" poprowadzi Edward Gardner, pierwszy dyrygent London Philharmonic Orchestra.
- Współczesne odczytanie "Harnasiów" otwiera możliwość wykorzystania najnowszych technologii: warstwa wizualna projektu przetworzona przez algorytmy sztucznej inteligencji zostanie wyświetlona na powierzchni tętniącej życiem trójwymiarowej instalacji zawieszonej w sali koncertowej NOSPR.
W katowickiej siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia niezwykłe wydarzenie: światowa prapremiera projektu "A Body for Harnasie". Łączy się w nim muzyka Karola Szymanowskiego (wykonanie NOSPR) z baletem (choreografia Wayne’a McGregora) i ruchomymi obrazami (autor: Ben Cullen Williams).
Rozwiązanie problemu technicznego
Pomysłodawczynią tego niezwykłego projektu jest dyrektorka NOSPR Ewa Bogusz-Moore. Myślała o nim od momentu objęcia tej funkcji, czyli od 2018 roku, a chodziło o rozwiązanie problemu technicznego. – Mając taką piękną salę, jaką jest NOSPR, całe miejsce na scenie zajmuje orkiestra. Więc jeżeli mówimy o utworze jak "Harnasie", który jest baletem, to… nie mamy miejsca! Więc zaczęłam się zastanawiać, czy używając modnej wtedy technologii VR, możemy ten problem rozwiązać – tłumaczy. Pandemia wydłużyła wdrażanie pomysłu, pojawiła się nowa technologia i to ona, można powiedzieć, że rozwiązała problem.
Artystyczny dream team
Muzyków NOSPR podczas światowej premiery "A Body for Harnasie" poprowadzi Edward Gardner. Dyrektor Bogusz-Moore współpracowała z nim już wcześniej. – To był rok obchodów 100. rocznicy Witolda Lutosławskiego i Ed wspaniale nagrywał muzykę Szymanowskiego i Lutosławskiego. Więc dla mnie był pierwszym pomysłem, bo to jest świetny dyrygent, który kocha muzykę polską: nie muszę mu tłumaczyć, kto to jest Szymanowski i dlaczego ta muzyka jest piękna – wyjaśnia.
Kolejną osobą jest Wayne McGregor, człowiek, który sprawił, że awatary ABBY zatańczyły podczas koncertu. Pracował też nad choreografią i reżyserią ruchu do "Harry’ego Pottera", jest rezydentem londyńskiego Royal Ballet. – Wiedziałam, że szukanie połączeń z technologią czy bycia na obrzeżach tańca, muzyki i sztuk wizualnych to jest coś, w czym Ed siedzi. Czym się zajmuje i w czym jest naprawdę fascynujący – tak Trójkowa gościni mówiła o swoim wyborze.
Przeczytaj także:
- "Padało" w Teatrze Łaźnia Nowa: niezwykłe spotkanie dwóch aktorek i spektakl pomocowy
- "Nowa ekspresja" w toruńskim CSW: największa wystawa polskich "dzikich" artystów lat 80.
- Polska prapremiera "Geniusza" Tadeusza Słobodzianka: Jerzy Stuhr reżyseruje i gra główną rolę
- Niemen, twórca jak najbardziej teatralny. Musical "Jednego serca" w warszawskim Teatrze Roma
Jak mówić o rozwiązaniach AI
Niejako trzecią osobą biorącą udział w tworzeniu tego contentu, ostatecznego obrazu była… sztuczna inteligencja. Za nią i za "współpracę" z nią odpowiadał Ben Cullen Williams. – Kiedy rozmawiałam z Benem o tym, jak to powstawało, on opisywał to tak, jakby AI była uczona muzyki i choreografii. I to, co będziemy widzieć, to będzie ruch przerabiany przez sztuczną inteligencję – tłumaczy rozmówczyni Tomasza Miary. Zauważa, że musimy używać bardzo wielu słów, aby opisać to, co się dzieje: – To jest nowa rzecz i dopiero uczymy się, w jaki sposób o niej mówić.
A Body for Harnasie / światowa premiera w NOSPR/YouYube NOSPR official
Posłuchaj
***
Tytuł audycji: Trójka do trzeciej
Prowadzi: Tomasz Miara
Gościni: Ewa Bogusz-Moore (dyrektorka NOSPR)
Data emisji: 26.02.2024
Godzina emisji: 13.13
pr
wmkor