Reklama

reklama

Karolina Adamczyk o więzi z widzem. Kiedy aktorom gra się łatwiej? [ZOBACZ WIDEO]

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Karolina Adamczyk o więzi z widzem. Kiedy aktorom gra się łatwiej? [ZOBACZ WIDEO]
Aktorzy Aleksandra Bożek (2L) Arkadiusz Brykalski (P) Karolina Adamczyk (C) podczas próby medialnej spektaklu "Mefisto" w reżyserii Agnieszki Błońskiej, inspirowanego powieścią Klausa Manna i filmem Istvana Szabo, 26 bm. w warszawskim Teatrze PowszechnymFoto: PAP/Marcin Kmieciński

Karolina Adamczyk przyznaje, że gdy występ aktorów wpływa silnie na publiczność, jest to także mocno odczuwalne na scenie. – To jest w atmosferze, ona zagęszcza się. To jest wręcz namacalne. To napięcie, skupienie, które się wytwarza, jeśli jest dobry przepływ pomiędzy widzem a aktorem, to pomaga – ocenia aktorka.

  • Napięcie między aktorem i widzem. Jak je wykorzystują aktorzy?
  • Rola Karoliny Adamczyk w "Twarzą w twarz" w stołecznym Teatrze Powszechnym, czyli jak film stał się spektaklem. 
  • Czym jest aktorstwo dla Karoliny Adamczyk?

Owe skupienie, jak wyjaśnia rozmówczyni Malwiny Kiepiel i Magdy Kuydowicz, niekonieczne oznacza, że aktorom gra się łatwiej. – Trudno powiedzieć, że łatwiej, ale w takim skupieniu na pewno pełniej. To nie jest rozpraszające. Czasami jest tak, że widz nie słucha albo traci skupienie, albo nie rozumie i wtedy to aktora "wytrąca". Traci się skupienie – mówi Karolina Adamczyk.

Jak wciąż na nowo wydobywać z siebie emocje?

Spektaklem pełnym emocji, w którym mogliśmy oglądać aktorkę, była sztuka "Twarzą w twarz", w reżyserii Mai Kleczewskiej. Nie było to jednak pierwsze spotkanie artystek. – Mi się z nią bardzo dobrze pracuje. Pracują z nią już któryś raz z kolei, bardzo to lubię – przyznaje. 

Przeczytaj także:

Jak zdradza gość Trójki, "Twarzą w twarz" Ingmara Bergmana to specyficzny projekt, który początkowo miał być… filmem. – Próbowaliśmy jak do filmu. Ostatecznie została zmieniona koncepcja, ale było to bardzo ciekawe, bo omawialiśmy poszczególne sceny, kamera była na próbach. Myśmy je kręcili. Byliśmy w ciągłej gotowości, że to będzie jednorazowe – wspomina Karolina Adamczyk. Gdy aktorzy dowiedzieli się, że to jednak będzie spektakl początkowo wydawało się to im niemożliwe, aby powracać wciąż na nowo do grania tych scen na tak głębokim emocjonalnym poziomie. 

Rożne oblicza Karoliny Adamczyk 

Czym jest aktorstwo dla Karoliny Adamczyk? – Dla mnie ten zawód jest chyba o tym, ile kolorów ma człowiek. Jak jest różnorodny w swoich poszukiwaniach, jaki jest nieodkryty i o ciągłym doszukiwaniu się, poznawaniu się. Jest to jednak praca na swoim organizmie, choć nakładamy różne nakładki, że gramy kogoś innego – opowiada aktorka, która znana jest przede wszystkim miłośnikom teatru, w którym występuje od debiutu w 1993 roku. 

Karolina Adamczyk pochodzi z Bydgoszczy i jest absolwentką Państwowego Policealnego Studium Wokalno-Aktorskiego im. Danuty Baduszkowej w Gdyni. W latach 1999-2003 występowała w gdyńskim Teatrze Miejskim, a w latach 2005-2008 w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku. Od 2008 do 2014 roku można ją było oglądać na deskach Teatru Polskiego w Bydgoszczy, od roku 2015 jest częścią zespołu Teatru Powszechnego w Warszawie.  

Posłuchaj

48:09
Czym jest aktorstwo dla Karoliny Adamczyk? (W antrakcie/Trójka)
+
Dodaj do playlisty
+
 
Karolina Adamczyk ma w dorobku m.in. nagrodę jury za rolę w spektaklu "Zabić was to mało" Andrzeja Pieczyńskiego w Teatrze Miejskim w Gdyni na I Festiwalu Dramaturgii Współczesnej w Zabrzu (2001) oraz Pierwszą Nagrodę Aktorską za rolę Karin w spektaklu "Twarzą w twarz" na 63. Kaliskich Spotkaniach Teatralnych (2023). Aktorkę mogliśmy zobaczyć też na dużym i małym ekranie, m.in. w filmie "Wszyscy jesteśmy Chrystusami" Marka Koterskiego oraz w serialach "M jak miłość", "Klan" , "Samo życie" i "Plebania".

Ponadto w audycji:

  • Premierowe słuchowisko z Łodzi pt. "RE-wizja", przygotowane przez Mikołaja Szczęsnego i Sebastiana Adamkiewicza – twórców nagrodzonych Grand Prix podczas ubiegłorocznego festiwalu "Dwa Teatry";
  • Wędrówki Malwiny: "Ślepy tor" – opera na podstawie libretta Antoniego Libery w Teatrze Wielkim/Operze Narodowej w Warszawie;
  • Co słychać w… – rozmowa z Aleksandrą Głogowską o słuchowisku Polskiego Radia, przygotowanym w hołdzie Helenie Modrzejewskiej i Ignacemu Paderewskiemu – premiera 11 listopada w radiowej Jedynce. 

***

Tytuł audycji: W antrakcie
Autorki: Malwina KiepielMagda Kuydowicz
Data emisji: 11.11.2023
Godziny emisji: 15.07

kc/gs/mo

Polecane