Obiektywna ocena z zachowania. Co na nią wpływa i czy jest konieczna?

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Obiektywna ocena z zachowania. Co na nią wpływa i czy jest konieczna?
Ocena z zachowania nie wlicza się do średnie, ale też jest ważnaFoto: shutterstock / Monkey Business Images

Koniec roku szkolnego coraz bliżej. Uczniowie walczą o poprawienie ocen na świadectwie. Jednak nie wszystko zależy od ich wiedzy, którą mogą zaprezentować m.in. podczas odpowiedzi czy klasówek. Ocena z zachowania zależy od tego, jak danego ucznia postrzegają nauczyciele. Czy zawsze ta ocena jest obiektywna?   

  • Oceny z zachowania są wystawiane, począwszy od klasy IV szkoły podstawowej. Ustala się je według następującej skali: wzorowe, bardzo dobre, dobre, poprawne, nieodpowiednie, naganne.
  • Ocena z zachowania nie wlicza się do średniej ocen. Jednak jest ona brana pod uwagę przy przyznawaniu stypendium za wyniki w nauce.
  • Zachowanie ucznia ocenia wychowawca klasy. Uwzględnia zarówno własne obserwacje, aktywność ucznia, jak i jego zaangażowanie w życie szkoły.


Ocena zachowania ucznia nie jest do końca wymierna i zależy od tego, jak jest on postrzegany przez nauczyciela, oraz od zaangażowania ucznia w życie klasy i szkoły. 

Jak obiektywnie ocenić zachowanie ucznia?

Czasami samoocena ucznia znacznie różni się od opinii nauczyciela na jego temat. Wychowawca, oceniając zachowanie ucznia, z założenia powinien być obiektywny, ale czy zawsze tak jest?  

- W jaki sposób będziemy wystawiać oceny z zachowania, zależy od nas - mówi Danuta Kozakiewicz, dyrektorka jednej z warszawskich podstawówek. - Stosowanie punktacji przy tej ocenie nie jest dobrym rozwiązaniem. Sytuacje dzieci są różne i złożone. Niełatwa jest także kwestia oceny zachowania dziecka. Czasami mamy do czynienia z sytuacją okołorozwodową rodziców, są dzieci krzywdzone przez dorosłych. Wtedy dziecko staje się agresywne. Czy jeszcze my wtedy mamy mu dołożyć? - retorycznie pyta.   


Czytaj także


Co wpływa na ocenę z zachowania?

Należy pamiętać, że aby zachowanie zostało ocenione jako wzorowe, należy nie tylko wywiązywać się ze swoich obowiązków, ale też realizować chętnie dodatkowe zadania powierzone przez nauczyciela oraz czynnie uczestniczyć w życiu szkoły i reprezentować ją z sukcesami m.in. w olimpiadach i konkursach.

- Dużo łatwiej jest ocenić ucznia z wiedzy teoretycznej i praktycznej z danego przedmiotu, niż ocenić jego zachowanie - mówi Artur Lauterbach, wychowawca i nauczyciel wychowania fizycznego. - Wiele czynników ma wpływ na ocenę z zachowania. Przy ocenianiu trzeba wykazywać się naprawdę wybitną elastycznością, sporą wiedzą na temat danego dziecka, a nie tylko statystykami z dziennika - dodaje. 


Posłuchaj

3:58
Ocena z zachowania (Zapraszamy do Trójki)
+
Dodaj do playlisty
+

 

***

Tytuł audycji: Zapraszamy do Trójki
Prowadzi: Robert Grzędowski
Materiał: Kuba Witkowski
Data emisji: 7.06.2024
Godzina emisji: 7.19


dm/wmkor

Polecane