Obiektywna ocena z zachowania. Co na nią wpływa i czy jest konieczna?
2024-06-07, 15:06 | aktualizacja 2024-06-07, 16:06
Koniec roku szkolnego coraz bliżej. Uczniowie walczą o poprawienie ocen na świadectwie. Jednak nie wszystko zależy od ich wiedzy, którą mogą zaprezentować m.in. podczas odpowiedzi czy klasówek. Ocena z zachowania zależy od tego, jak danego ucznia postrzegają nauczyciele. Czy zawsze ta ocena jest obiektywna?
- Oceny z zachowania są wystawiane, począwszy od klasy IV szkoły podstawowej. Ustala się je według następującej skali: wzorowe, bardzo dobre, dobre, poprawne, nieodpowiednie, naganne.
- Ocena z zachowania nie wlicza się do średniej ocen. Jednak jest ona brana pod uwagę przy przyznawaniu stypendium za wyniki w nauce.
- Zachowanie ucznia ocenia wychowawca klasy. Uwzględnia zarówno własne obserwacje, aktywność ucznia, jak i jego zaangażowanie w życie szkoły.
Ocena zachowania ucznia nie jest do końca wymierna i zależy od tego, jak jest on postrzegany przez nauczyciela, oraz od zaangażowania ucznia w życie klasy i szkoły.
Jak obiektywnie ocenić zachowanie ucznia?
Czasami samoocena ucznia znacznie różni się od opinii nauczyciela na jego temat. Wychowawca, oceniając zachowanie ucznia, z założenia powinien być obiektywny, ale czy zawsze tak jest?
- W jaki sposób będziemy wystawiać oceny z zachowania, zależy od nas - mówi Danuta Kozakiewicz, dyrektorka jednej z warszawskich podstawówek. - Stosowanie punktacji przy tej ocenie nie jest dobrym rozwiązaniem. Sytuacje dzieci są różne i złożone. Niełatwa jest także kwestia oceny zachowania dziecka. Czasami mamy do czynienia z sytuacją okołorozwodową rodziców, są dzieci krzywdzone przez dorosłych. Wtedy dziecko staje się agresywne. Czy jeszcze my wtedy mamy mu dołożyć? - retorycznie pyta.
Czytaj także
- Nauczyciel potrzebny od zaraz. Dlaczego brakuje chętnych do pracy w szkołach?
- Pogoń za ocenami pod koniec roku szkolnego. Czy ocenoza to przeżytek?
- Telefony komórkowe a matematyka. Nadużywanie smartfonów źle wpływa na wyniki w nauce
Co wpływa na ocenę z zachowania?
Należy pamiętać, że aby zachowanie zostało ocenione jako wzorowe, należy nie tylko wywiązywać się ze swoich obowiązków, ale też realizować chętnie dodatkowe zadania powierzone przez nauczyciela oraz czynnie uczestniczyć w życiu szkoły i reprezentować ją z sukcesami m.in. w olimpiadach i konkursach.
- Dużo łatwiej jest ocenić ucznia z wiedzy teoretycznej i praktycznej z danego przedmiotu, niż ocenić jego zachowanie - mówi Artur Lauterbach, wychowawca i nauczyciel wychowania fizycznego. - Wiele czynników ma wpływ na ocenę z zachowania. Przy ocenianiu trzeba wykazywać się naprawdę wybitną elastycznością, sporą wiedzą na temat danego dziecka, a nie tylko statystykami z dziennika - dodaje.
Posłuchaj
***
Tytuł audycji: Zapraszamy do Trójki
Prowadzi: Robert Grzędowski
Materiał: Kuba Witkowski
Data emisji: 7.06.2024
Godzina emisji: 7.19
dm/wmkor