Telefony komórkowe a matematyka. Nadużywanie smartfonów źle wpływa na wyniki w nauce
2024-05-31, 08:05 | aktualizacja 2024-05-31, 10:05
Według najnowszego raportu OECD, istnieje silny związek między nauką matematyki a czasem spędzonym przed komórkami. Im więcej czasu poświęca się na korzystanie ze smartfonów, tym bardziej spada koncentracja i pogarszają się wyniki w nauce.
- OECD - Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (ang. Organisation for Economic Co-operation and Development) - to organizacja międzynarodowa o profilu ekonomicznym skupiająca 38 wysoko rozwiniętych i demokratycznych państw.
- Badania wskazują, że nastolatki spędzają średnio przed ekranami ponad 5,5 godziny dziennie, a w weekendy jeszcze więcej.
- Nadużywanie cyfrowych urządzeń może powodować m.in. wady postawy, a także przyczyniać się do obniżenia nastroju, depresji, a nawet prób samobójczych.
Nowoczesne technologie miały ułatwiać dostęp do wiedzy. Laptopy i smartfony miały zrewolucjonizować edukację. Jednak nie do końca się to udało.
Z raportu OECD wynika, że nadużywanie przez uczniów telefonów komórkowych i mediów społecznościowych jest przyczyną słabszych wyników w nauce, zwłaszcza przedmiotów ścisłych. Uczniowie, którzy więcej korzystają ze smartfonów, mają gorsze wyniki w testach z matematyki.
Czytaj także:
- Czym jest multiscreening i dlaczego szkodzi naszym mózgom? Jak może pomóc monotasking?
- Smartfon wrogiem publicznym? Rządy walczą ze zjawiskiem internetowych zombie
- Gry mobline - sposób na relaks i dodatkowe obciążenie dla mózgu
Smartfony źle wpływają na koncentrację
Z raportu wynika, że 65 procent uczniów często korzystających z telefonów komórkowych miało problemy z koncentracją na lekcjach matematyki. Brak czytania ze zrozumieniem to efekt skondensowanych i prostych komunikatów w mediach społecznościowych - możemy przeczytać w raporcie. Sami uczniowie przyznają też, że czują się uzależnieni od smartfonów i trudno im na dłużej odłożyć telefony.
- Moim zdaniem nadużywanie telefonów komórkowych pogarsza zdecydowanie nasze wyniki w nauce, ponieważ odwracają one uwagę od tematów i od samej nauki - mówi jeden z warszawskich uczniów. - Nie jesteśmy w stanie w stu procentach skoncentrować się na tym, czego mamy się nauczyć. Ja zdecydowanie więcej czasu poświęcam na media społecznościowe, niż siedzę przed książkami - dodaje inna uczennica.
Co ciekawe, według raportu OECD, korzystanie z narzędzi cyfrowych podczas lekcji, w kontrolowany przez nauczyciela sposób, nie wpływa na słabsze wyniki w nauce wśród nastolatków.
- Może być tak, że zarówno nadużywanie telefonów, jak i słabsze osiągnięcia szkolne mają wspólne przyczyny. Może jest to kwestia niedostatku uwagi rodziców, pozostawienia dzieci samym sobie. Niestety jest to częste w dzisiejszych czasach. To może być przyczyna tego, że dzieci wybierają łatwe aktywności, jak scrollowanie ekranu czy obecność w mediach społecznościowych - mówi psycholożka dziecięca Aleksandra Piotrowska.
Posłuchaj
***
Tytuł audycji: Zapraszamy do Trójki
Prowadzi: Robert Grzędowski
Materiał: Martyna Masztalerz
Data emisji: 31.05.2024
Godziny emisji: 7.50
dm/wmkor