Reklama

reklama

Telefony komórkowe a matematyka. Nadużywanie smartfonów źle wpływa na wyniki w nauce

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Telefony komórkowe a matematyka. Nadużywanie smartfonów źle wpływa na wyniki w nauce
Telefony komórkowe wpływają na gorsze wyniki w nauce Foto: Ground Picture

Według najnowszego raportu OECD, istnieje silny związek między nauką matematyki a czasem spędzonym przed komórkami. Im więcej czasu poświęca się na korzystanie ze smartfonów, tym bardziej spada koncentracja i pogarszają się wyniki w nauce. 

  • OECD - Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (ang. Organisation for Economic Co-operation and Development) - to organizacja międzynarodowa o profilu ekonomicznym skupiająca 38 wysoko rozwiniętych i demokratycznych państw. 
  • Badania wskazują, że nastolatki spędzają średnio przed ekranami ponad 5,5 godziny dziennie, a w weekendy jeszcze więcej. 
  • Nadużywanie cyfrowych urządzeń może powodować m.in. wady postawy, a także przyczyniać się do obniżenia nastroju, depresji, a nawet prób samobójczych.

Nowoczesne technologie miały ułatwiać dostęp do wiedzy. Laptopy i smartfony miały zrewolucjonizować edukację. Jednak nie do końca się to udało.

Z raportu OECD wynika, że nadużywanie przez uczniów telefonów komórkowych i mediów społecznościowych jest przyczyną słabszych wyników w nauce, zwłaszcza przedmiotów ścisłych. Uczniowie, którzy więcej korzystają ze smartfonów, mają gorsze wyniki w testach z matematyki.

Czytaj także: 

Smartfony źle wpływają na koncentrację

Z raportu wynika, że 65 procent uczniów często korzystających z telefonów komórkowych miało problemy z koncentracją na lekcjach matematyki. Brak czytania ze zrozumieniem to efekt skondensowanych i prostych komunikatów w mediach społecznościowych - możemy przeczytać w raporcie. Sami uczniowie przyznają też, że czują się uzależnieni od smartfonów i trudno im na dłużej odłożyć telefony.

- Moim zdaniem nadużywanie telefonów komórkowych pogarsza zdecydowanie nasze wyniki w nauce, ponieważ odwracają one uwagę od tematów i od samej nauki - mówi jeden z warszawskich uczniów. - Nie jesteśmy w stanie w stu procentach skoncentrować się na tym, czego mamy się nauczyć. Ja zdecydowanie więcej czasu poświęcam na media społecznościowe, niż siedzę przed książkami - dodaje inna uczennica. 

Co ciekawe, według raportu OECD, korzystanie z narzędzi cyfrowych podczas lekcji, w kontrolowany przez nauczyciela sposób, nie wpływa na słabsze wyniki w nauce wśród nastolatków. 

- Może być tak, że zarówno nadużywanie telefonów, jak i słabsze osiągnięcia szkolne mają wspólne przyczyny. Może jest to kwestia niedostatku uwagi rodziców, pozostawienia dzieci samym sobie. Niestety jest to częste w dzisiejszych czasach. To może być przyczyna tego, że dzieci wybierają łatwe aktywności, jak scrollowanie ekranu czy obecność w mediach społecznościowych - mówi psycholożka dziecięca Aleksandra Piotrowska. 


Posłuchaj

2:44
Telefony źle wpływają na proces uczenia się (Zapraszamy do Trójki)
+
Dodaj do playlisty
+

 

***

Tytuł audycji: Zapraszamy do Trójki
Prowadzi: Robert Grzędowski
Materiał: Martyna Masztalerz 
Data emisji:
 31.05.2024
Godziny emisji: 7.50

dm/wmkor

Polecane