Zmiany klimatyczne a motoryzacja. Czy jesteśmy gotowi na wprowadzenie nowych przepisów?
2024-01-31, 10:01 | aktualizacja 2024-01-31, 11:01
Większa domieszka bioetanolu w benzynie, strefy czystego transportu, odchodzenie od silników diesla starego typu, podatek klimatyczny - to niektóre ze zmian, jakie czekają kierowców w najbliższych latach. Ich powód - zmiany klimatyczne. Czy polski transport osobisty jest jednak gotowy na zapowiadaną rewolucję?
- Jakie zmiany czekają kierowców w najbliższych latach? To na przykład nowe rodzaje paliw oraz próba przejścia na samochody bateryjne i wodorowe.
- Coraz więcej miast europejskich decyduje się na wprowadzenie strefy czystego powietrza, która nakłada ograniczenia na użytkowników aut. Czy w przyszłości kolejne aglomeracje przyjmą takie rozwiązanie?
Zdaniem Jakuba Farysia, prezesa Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, zmiany w transporcie są nieuniknione. - Motoryzacja jest dzisiaj jedną wielką zmianą - komentuje gość radiowej Trójki.
Jedną z głównych zmian, jakie czekają kierowców, jest przejście na zeroemisyjność. Oznacza to, że w praktyce w 2035 będziemy mogli zarejestrować wyłącznie samochody bateryjne, wodorowe. Alternatywą będą pojazdy napędzane e-paliwami. - To paliwa syntetyczne, które całkowicie są wytworzone "sztucznie", nie są pochodnymi ropy naftowej - wyjaśnia Jakub Faryś. - Po 2035 r. takie paliwa będzie można stosować. Problem jest taki, że na razie są drogie i jest ich stosunkowo mało. Ale mamy jeszcze kilkanaście lat - dodaje.
Najczęściej czytane:
- Przyszłość rynku pracy. Proponowane zmiany i największe wyzwania
- Rewelacja: aplikacja wykorzystująca VR pomaga w rehabilitacji osobom po udarze
Walka z zatruwaniem środowiska
Kolejnym elementem działań na rzecz ochrony środowiska ma być odejście od silników starego typu. Celem jest tutaj redukcja szkodliwych substancji trafiających do atmosfery. Należy jednak przypomnieć, że producenci pojazdów od lat wprowadzają pojazdy emitujące o wiele mniej szkodliwych cząsteczek i związków azotu. Jak wymienia prezes PZPM, w wyniku tych działań ograniczono emisję dwutlenku węgla z aut o połowę.
Formalnie nie pojawi się zakaz poruszania się nowym pojazdem ze starym typem silnika, jednak może to nas sporo kosztować. - Wszystkie pojazdy, które będą wcześniej zarejestrowane, będą mogły jeździć do swojej śmierci technicznej. Pytanie tylko, czy nie pojawią się nowe opłaty, które nie będą zniechęcały kierowców. To na przykład strefy czystego transportu - mówi Jakub Faryś.
- Już dziś musimy myśleć o tym, kiedy w naszym mieście pojawi się taka strefa. Pewnie inne miasta pójdą tym śladem, więc trzeba się przygotować - ocenia ekspert.
Posłuchaj
***
Tytuł audycji: Pora na Trójkę
Prowadzą: Piotr Firan, Radosław Nałęcz
Gość: Jakuba Faryś (prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego)
Data emisji: 31.01.2024
Godzina emisji: 7.13
qch/wmkor