Silnik diesla. Jaka będzie jego przyszłość?
2022-09-29, 11:09 | aktualizacja 2022-09-30, 07:09
– Jeszcze kilka lat temu uważaliśmy, że silniki diesla się skończą. Ale one całkiem nieźle się trzymają. Zaręczam państwu, że nie ma możliwości, aby diesle zjechały z autostrad, gdzie jeżdżą tiry, czy przestały być montowane na statkach – mówi Jerzy Lemański z Narodowego Muzeum Techniki i jednocześnie zaznacza, że o zmierzchu diesla można mówić w przypadku samochodów osobowych.
Jak podkreśla gość Trójki, silniki diesla miały lepsze i gorsze momenty w historii. – W latach 30. XX wieku okazało się, że mogą być montowane w małych samochodach, następnie renesans przeżyły w latach 50., ale później – z racji gorszych osiągów – zaczęły przegrywać z silnikami benzynowymi. Wszystko zmieniło się na przełomie XX i XXI wieku, kiedy pojawił się system common rail i silniki diesla zaczęły pracować inaczej, bardziej wydajnie – tłumaczy ekspert.
Przeczytaj także:
- Diesel jest równie "eko" co samochód z napędem elektrycznym?
- Stare diesle to narastający problem. Negatywnie wpływają na zdrowie i jakość powietrza
Rozmówca Tomasza Miary zaznacza, że złote czasy diesla przypadły na połowę pierwszej dekady obecnego stulecia, kiedy ponad połowa sprzedawanych nowych samochodów była wyposażona właśnie w silnik wysokoprężny.
– Ale potem zaczęło się robić coraz gorzej. Ekolodzy w pierwszej kolejności patrzyli na emisję dwutlenku węgla. W tym diesel był bezkonkurencyjny – mniej szkodliwy niż silnik benzynowy. Problemem były jednak cząstki stałe i związki azotu – tu diesel zabrnął w ślepą uliczkę. Od tego czasu są podejmowane różne próby, ale diesel w porównaniu z silnikiem benzynowym jest skomplikowany, drogi i – patrząc na ceny paliw – już nie tak oszczędny – wylicza Jerzy Lemański i dodaje, że "najlepsze atuty diesla odchodzą w niepamięć", a do tego w niektórych europejskich miastach stare samochody z silnikami wysokoprężnymi nie są wpuszczane do centrów miast.
Posłuchaj
W audycji mówimy również, na czym polega działanie silnika diesla i skąd wzięła się jego popularność. Przypominamy, w jaki sposób wykorzystali go polscy inżynierowie i konstruktorzy. Prezentujemy także sylwetkę twórcy silnika wysokoprężnego.
Posłuchaj
***
Tytuł audycji: Trójka przed południem
Prowadzi: Tomasz Miara
Gość: Jerzy Lemański (Narodowe Muzeum Techniki)
Autor materiału reporterskiego: Aleksander Ziemiańczyk
Data emisji: 29.09.2022
Godziny emisji: 11.28, 11.42
mk/kor