Przyszłość rynku pracy. Proponowane zmiany i największe wyzwania
2024-01-29, 12:01 | aktualizacja 2024-01-29, 13:01
Według zapowiedzi ekspertów w tym roku szykują się duże zwolnienia. Problem dotyczy zarówno światowych gigantów, jak i rynku polskiego. Są jednak kompetencje, których rozwijanie wzmocni naszą pozycję w firmie. Liczą się nie tylko umiejętności twarde, ale także zaangażowanie, empatia, ale i wspólnotowość.
- Światowe trendy i sytuacja w regionie. Jak przekładają się one na sytuację na polskim rynku pracy?
- Zaangażowanie, empatia. Jakie jeszcze cechy szczególnie liczą się na rynku pracy, m.in. w kontekście rywalizacji z AI?
- Zwolnienia. Jak pracodawca może pomóc pracownikom przejść przez ten trudny okres? Jak się ponownie odnaleźć na rynku pracy?
– Jak na razie słyszymy zapowiedzi. Sprawdzałam wczoraj wyniki, jeszcze nie widać tego w liczbach, w wykresach. Natomiast myślę, że możemy się spodziewać, że dopiero teraz, z opóźnieniem dotrze do nas spowolnienie gospodarcze z pandemii i oczywiście z czasów takich turbulencji, bo przecież to, co się dzieje za polską granicą, ma ogromny wpływ na to, co się dzieje w Polsce, ale też na to, co się dzieje na Zachodzie, a to, co się dzieje na Zachodzie, ma wpływ na to, co się dzieje w Polsce – mówiła w "Porze na Trójkę" Olga Kozierowska z Fundacji Sukces Pisany Szminką, zwracając jednocześnie uwagę, że za oceanem giganci technologiczni zwalniają po 10-12 tys. pracowników.
Zdaniem rozmówczyni Piotra Firana i Radosława Nałęcza na razie ciężko przesądzić, czy zwolnienia w USA przełożą się na podobne tendencje w polskich firmach zajmujących się najnowszymi technologiami, bo wciąż w tym obszarze są bardzo duże potrzeby na polskim rynku pracy.
Zaangażowanie w cenie
Jak zauważa Mateusz Żydek, ekspert rynku pracy, rośnie znaczenie zaangażowania pracowników w zawodowe obowiązki. – To jest taka gwarancja, żeby utrzymywać swoje zatrudnienie. Dzisiaj szefowie w sytuacji, o której mówimy, spowolnienia gospodarczego, pewnie będą spoglądać baczniej na to, jaki jest, jak to się mówi w naszym slangu HR-owym, performance pracownika, czyli jak on sobie radzi ze swoją pracą, czy wykonuje zadania, czy przyczynia się do sukcesu firmy – wyjaśnia gość Trójki.
Czytaj także:
- Głównym motywem zmian są pieniądze, ale zdecydowana większość pracowników jest zadowolona ze swojej posady
- Gratyfikacja finansowa czy prośba o przysługę? Wiadomo, jak zmotywować pracowników
- Wypalenie zawodowe. Kiedy się pojawia i jak sobie z nim poradzić?
Empatia kluczowa dla sukcesu
Olga Kozierowska, mówiąc o tym, jakie kompetencje są obecnie najbardziej poszukiwane, zwraca uwagę na cztery umiejętności, które jeszcze niedawno były uważane za pożądane, jeśli chodzi o liderów przyszłości. Jednak w jej ocenie dziś są one niezbędne dla każdego. Jest to umiejętność krytycznego myślenia, czyli oddzielania szumu informacyjnego od tego, co ważne i prawdziwe. – Oddzielania tego, co jest prawdziwym zagrożeniem, a co jest prawdziwą szansą. To jest bardzo istotne. Jednocześnie empatia – zauważa.
Latami powtarzano, że "biznes to nie jest miejsce na emocje". Jednak badania przeprowadzone dla klubu Champions of Change, który zrzesza 16 organizacji działających na rzecz równości i różnorodności, pokazały, że zespoły zarządzane przez empatycznych liderów, czyli odpowiadających na potrzeby pracowników, pracowały nawet o 75 procent bardziej efektywnie. Kluczowe są także adaptacyjność i wspólnotowość, czyli umiejętność czerpania z różnorodności.
To cechy, jak podkreśla Mateusz Żydek, na wskroś ludzkie, zyskujące na znaczeniu m.in. w kontekście nowej konkurencji na rynku pracy, która wiąże się ze zwiększoną automatyzacją i pojawieniem się sztucznej inteligencji.
Wyzwania rynku pracy
Olga Kozierowska przyznaje, że zmiany obecnie zachodzą na tyle szybko, że duża część pracowników nie nadąża za nimi, nie mając jednocześnie tego świadomości. Pokazuje to chociażby możliwość pracy zdalnej, która nie zawsze wpływa pozytywnie na pracowników, zwłaszcza gdy śpią i pracują z tego samego pokoju. Rzesza osób zmaga się także z wypaleniem zawodowym.
– Wyzwaniem dla korporacji są pracownicy, którzy cierpią na choroby psychologiczne, czyli np. na depresję. To są ludzie utalentowani, doświadczeni, którzy znają naszą organizację, i to nie jest ich wina, że nagle po prostu są słabsi i potrzebują wsparcia – zauważa ekspertka.
A jeśli będą zwolnienia…
Co może zrobić dla pracowników firma, która planuje zwolnienia? Może ogłosić to wcześniej i np. wesprzeć tych, którzy chcieliby rozpocząć niezależną działalność, zakładając swoje firmy.
Olga Kozierowska, odnosząc się do różnic między kobietami i mężczyznami, zwraca uwagę, że panie odpowiadają zazwyczaj na ogłoszenia o pracę, jeśli spełniają wszystkie kryteria. – Powinno się odpowiadać na te, gdzie spełniamy połowę. Jeśli spełniasz 100 procent, to znaczy, że to stanowisko jest dla ciebie za niskie – podkreśla. Kolejną możliwością są szkolenia wspierane przez Unię Europejską w ramach Bazy Usług Rozwojowych.
Mateusz Żydek przyznaje, że młodsze pokolenie lepiej sobie radzi z ponownym poszukiwaniem pracy niż osoby, które przepracowały wiele lat w jednej firmie. Jednak problem z ponownym odnalezieniem się na rynku pracy niekoniecznie wynika z braku kompetencji. Często dzieje się tak z powodu braku doświadczenia w poszukiwaniu zatrudnienia na zmieniającym się rynku pracy.
Posłuchaj
***
Tytuł audycji: Pora na Trójkę
Prowadzą: Piotr Firan, Radosław Nałęcz
Gość: Olga Kozierowska (Fundacja Sukces Pisany Szminką), Mateusz Żydek (ekspert rynku pracy)
Data emisji: 29.01.2024
Godzina emisji: 7.10
gs/kor-wm