Trójka|Trójkowy punkt techniczny
Czy elektromobilność ma przyszłość? Niemieckie doświadczenia z e-autostradami
2023-09-25, 13:09 | aktualizacja 2023-09-25, 13:09
Europa zmierza zdecydowanym krokiem ku elektromobilności. Jednak pionierskie doświadczenia Niemiec, zmierzające do wyeliminowania z dróg samochodów spalinowych, pokazują, że osiągnięcie tego celu będzie trudne i bardzo kosztowne.
- Parlament Europejski uchwalił prawo zakazujące sprzedaży nowych samochodów spalinowych od 2035 roku. Ma to być krok w kierunku całkowitego zastąpienia ich pojazdami elektrycznymi.
- W niemieckim kraju związkowym Hesja działa testowy odcinek e-autostrady, którą poruszają się napędzane na prąd ciężarówki.
- Niemcy, będące europejskim liderem we wdrażaniu elektromobilności, mają zamiar uruchomić w najbliższych latach 4 tysiące kilometrów e-autostrad.
Choć prawo ustanowione przez europarlamentarzystów ma wejść w życie dopiero za 12 lat, w niemieckiej Hesji już od 4 lat testowane są tzw. e-autostrady. Jest nią wydzielony odcinek krajowej autostrady nr 5, z zainstalowaną nad prawym pasem siecią trakcyjną. Dzięki niej hybrydowe ciężarówki, wyposażone w specjalne akumulatory i pantografy, mogą jeździć na prąd, niczym tramwaje czy trolejbusy.
Niestety, system nie jest pozbawiony wad. Na początku tego roku doszło do uszkodzenia kabla zasilającego, który do dziś nie został naprawiony. – Jeżeli chcę naładować baterię, a jest mi ona potrzebna, bo w końcu to ciężarówka hybrydowa, to muszę użyć agregatu prądotwórczego diesla – żali się jeden z niemieckich kierowców.
Wyboista droga do elektromobilnego raju
Mimo że system jak dotąd nie przynosi wymiernych efektów, władze kraju związkowego Hesja planują jego rozbudowę. Pięciokilometrowy odcinek ma zostać wydłużony do 12 km, co ma generować dodatkowe 25 milionów euro kosztów. Decyzja jest krytykowana także dlatego, że prąd dla ciężarówek nie pochodzi z odnawialnych źródeł.
Hesja nie jest jedynym landem, który zmierza w kierunku elektromobilności. Ogółem w całych Niemczech ma powstać aż 4 tysiące kilometrów e-autostrad, co ma zaowocować oszczędnością milionów ton dwutlenku węgla, który nie zostanie wyemitowany do atmosfery. – To 90 procent emisji pochodzącej dziś z transportu drogowego – mówi dr Uta Burghard z Instytutu Fraunhofera.
Koszt wdrożenia całego systemu ma wynieść minimum 10 miliardów euro.
Posłuchaj
Czytaj też:
- Lokomotywa na wodór: pojazd, który może zrewolucjonizować kolejnictwo
- MagRail – polska rewolucja w kolejnictwie. Kiedy nasze pociągi pojadą na poduszce magnetycznej?
***
Tytuł audycji: Trójkowy punkt techniczny
Prowadzi: Paweł Turski
Data emisji: 25.09.2023
Godzina emisji: 11.41
kc