Trójka|Trójkowy punkt techniczny
MagRail – polska rewolucja w kolejnictwie. Kiedy nasze pociągi pojadą na poduszce magnetycznej?
2023-09-11, 15:09 | aktualizacja 2023-09-12, 09:09
Technologia MagRail to pomysł opracowywany przez polską firmę Nevomo, który ma duże szanse okazać się rewolucją w świecie transportu kolejowego. Chodzi o płynne połączenie tradycyjnych systemów kolejowych z zastosowaniem tzw. pasywnej lewitacji magnetycznej, dzięki której pociągi unoszą się tuż nad torem i mogą się poruszać z dużą prędkością.
- Pociągi wykorzystujące tzw. pasywną lewitację magnetyczną już jeżdżą w kilku krajach. Jednak MagRail proponuje absolutnie rewolucyjne rozwiązanie wykorzystujące istniejącą infrastrukturę kolejową.
- Po trzech i pół roku badań, kilka dni temu, 2-tonowy zestaw badawczy na 750-metrowym torze próbnym osiągnął 130 km na godzinę, od prędkości 70 km/h lewitując nad torem.
Szybko i tanio
Koleje magnetyczne, np. w technologii Maglev, już z powodzeniem działają w kilku krajach. Ich podstawową wadą jest bardzo wysoka cena budowy specjalnego toru: 1 km toru dla japońskiego pociągu Shinkansen wynosi 160 mln euro, a chińskiej kolei TransRapid – 50 mln euro. Tymczasem nasz polski MagRail to jedynie 10 mln euro. Jest różnica, prawda?
W czym więc tkwi sekret polskiego wynalazku? Otóż MagRail wykorzystuje już istniejącą infrastrukturę kolejową, dostosowując tradycyjne tory do poruszania się z wykorzystaniem tzw. pasywnej lewitacji magnetycznej. Osiągi są niższe niż w przypadku Magleva, ale i tak robią wrażenie. Kilka dni temu japońska maszyna na 42-kilometrowym torze testowym rozpędziła się do ponad 500 km/h, a w założeniu może przekroczyć nawet 600 km/h. Nasz MagRail na 750-metrowym torze osiągnął na razie 130 km/h, ale przewidywane osiągi przekraczają 400 km/h!
World's first levitating train on existing infrastructure! | MagRail by Nevomo/YouTube Nevomo
Kolejowe "dwa w jednym"
– Ten pomysł polega na modernizacji istniejącej infrastruktury kolejowej do standardu kolei magnetycznej bez potrzeby budowania zupełnie nowych tras, co jest znacznie tańsze i znacznie szybsze we wdrożeniu – mówi Przemysław Pączek, dyrektor Nevomo. I wskazuje na jeszcze jeden, niezwykle ważny aspekt tego innowacyjnego pomysłu: – W systemie MagRail po jednej, zmodyfikowanej linii kolejowej na zmianę mogą jeździć klasyczne, konwencjonalne pociągi na kołach i pociągi na pasywnej poduszce magnetycznej – tłumaczy.
Jak się okazuje, dotyczy to dużej części polskich torów. – W systemie MagRail na torach konwencjonalnych, które teraz modernizujemy do 160 km na godzinę, pociągi będą mogły jeździć do 300 km na godzinę. A na szybszych liniach, takich jak w Polsce Centralna Magistrala Kolejowa czy francuskie TGV, osiągi sięgną do 415 km/h zużywając tyle samo energii, co obecne pociągi przy 300 km/h – dodaje prezes Pączek.
Przeczytaj także
- Przyszłość transportu kolejowego na targach InnoTrans 2022 w Berlinie
- Transport przyszłości – jaki będzie?
- Pociąg do nowoczesnych rozwiązań. Międzynarodowe Targi Kolejowe TRAKO
- Futurystyczne pociągi na polskich torach. Ambitne plany PKP Intercity
Posłuchaj
***
Tytuł audycji: Trójkowy punkt techniczny
Prowadzi: Paweł Turski
Data emisji: 11.09.2023
Godzina emisji: 11.43
pr