Reklama

reklama

Lokomotywa na wodór: pojazd, który może zrewolucjonizować kolejnictwo

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Lokomotywa na wodór: pojazd, który może zrewolucjonizować kolejnictwo
Lokomotywa wodorowa może zrewolucjonizować polskie kolejnictwoFoto: Michal Kazmierczak / Forum

Na torach zadebiutowała pierwsza polska lokomotywa wodorowa. Pociąg produkcji polskiej firmy wyruszył na trasę Gdynia-Hel-Gdynia, a w wkrótce wyruszy w kolejną podróż. Innowacyjna lokomotywa która już teraz odmienia ruch towarowy, w przyszłości może odmienić także ruch pasażerski na odcinkach niezelektryfikowanych.

Swoją prezentację polska lokomotywa wodorowa miała blisko dwa lata temu. W niedzielę natomiast (17.09) pokonała trasę z Gdyni do Helu i z powrotem. Było to możliwe dzięki uzyskaniu w czerwcu br. dopuszczenia do eksploatacji od prezesa Urzędu Transportu Kolejowego. 

Maszyna to jednak dopiero początek zapowiadanej od lat rewolucji technologiczne. – Ta lokomotywa nie skończy się na jednej sztuce – zapowiada dr Lech Lipiński, szef zespołu ds. projektów wodorowych w firmie PESA. Jednocześnie zwraca uwagę, że pojazd jest wyposażony w wiele innowacji. – Ona nie posiada tylko samego ogniwa wodorowego, ale też silniki asynchroniczne, które do tej pory, przynajmniej w Polsce, nie były używane. Ma dużo niższy koszt obsługi pod kątem jezdni – wymienia.

– Lokomotywa jest zasilana dwoma ogniwami paliwowymi o mocy 85 kilowat. Do tego jest wyposażona w zbiorniki o masie 175 kg; wodoru wystarczy w lokomotywie na pracę, w normalnej funkcji manewrowej, na co najmniej jedną dobę – podkreśla Grzegorz Jóźwiak, dyrektor Biura Technologii Wodorowych i Paliw Syntetycznych w spółce Orlen, która jest współwłaścicielem lokomotywy.

Najczęściej czytane:

Transformacja przed rewolucją

Lokomotywy napędzane wodorem są dla kolei szansą na bardziej ekologiczne kursy po niezelektryfikowanych odcinkach. Zanim jednak nowe pojazdy będą mogły wyruszyć w trasę, konieczna jest budowa odpowiedniej infrastruktury do tankowania. – Jeżeli pojazdy szynowe napędzane wodorem mają być wdrożone do eksploatacji w Polsce, to potrzebujemy infrastruktury do tankowania. Potrzebujemy także możliwości transportu tego wodoru do stacji, jak i samego wodoru – wyjaśnia Maciej Grześkowiak, dyrektor ds. projektów strategicznych i komunikacji w PESIE.

Pierwsza lokomotywa wodorowa w najbliższym czasie pojedzie jeszcze raz do Helu. Później będzie pracowała na bocznicy zakładu Orlen w Płocku; w przyszłym roku, w ramach testów, pojazd pojawi się również w Porcie Gdynia.


Posłuchaj

3:56
Lokomotywa na wodór: pojazd, który może zrewolucjonizować kolejnictwo (Trójkowy punkt techniczny)
+
Dodaj do playlisty
+

 

***

Tytuł audycji: Trójkowy punkt techniczny
Prowadzi: Paweł Turski
Data emisji: 18.09.2023
Godzina emisji: 11.44

qch

Polecane