Facebook i Instagram pozbywają się moderatorów. Koniec cenzury, czy początek anarchii?

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Facebook i Instagram pozbywają się moderatorów. Koniec cenzury, czy początek anarchii?
Mark Zuckenberg zapowiada wielkie zmiany w mediach społecznościowych Foto: shutterstock/AlesiaKan

Mark Zuckerberg stwierdził, że zewnętrzni moderatorzy są "zbyt stronniczy politycznie" i "nadszedł czas, aby powrócić do korzeni". Wcześniej Facebook planował dodanie tysięcy profili wygenerowanych przez AI, aby zwiększyć zaangażowanie na swojej platformie. Jakie są przyczyny i co dla użytkowników może oznaczać zmiana kursu dotyczącego weryfikacji zamieszczanych postów? 

Mark Zuckerberg zapowiedział. że Facebook i Instagram mają wrócić do korzeni i stać się domami wolnego słowa. Zdaniem Zuckenberga, do tej pory wpisy w tych mediach, tak naprawdę, były cenzurowane. Chce  całkowicie zmienić moderację treści, które użytkownicy publikują w tych sieciach. W przyszłości dozwolone ma być tam znacznie więcej, niż dotychczas - w szczególności treści polityczne mają być usuwane znacznie rzadziej niż dotychczas

Posłuchaj

15:05
Facebook i Instagram wracają do "wolnościowych korzeni". Koniec cenzury czy początek anarchii? (Puls Trójki)
+
Dodaj do playlisty
+

 

Mamy pewien problem jeżeli chodzi o media społecznościowe. One powinny być wolne, ale wolność to nie jest anarchia, przyzwolenie na nienawiść i dezinformację - mówi w Trójce dr Katarzyna Bąkowicz z Central European Digital Media Observatory (CEDMO).

- Ja nie wierzę w autoweryfikację. Od kiedy Elon Mask kupił platformę X, liczba treści dezinformacyjnych zwiększyła się kilkunastokrotnie. Dotyczy to m.in. wpisów zaprzeczających zmianom klimatu. Media społecznościowe nie uregulują się same. Na to nie można liczyć. Regulacja, to jednak nie jest cenzura. Ja upatruję wielkie zagrożenie w tym, co powiedział Mark Zuckenberg dodaje Bąkowicz.


- Nawet zgodnie z przepisami Unii Europejskiej, operatorzy mediów społecznościowych mają obowiązek filtrowania treści w zależności od tego, do kogo one mają trafiać, zwłaszcza jeżeli chodzi o najmłodszych użytkowników - dodaje dr Igor Protasowicki, ekspert w dziedzinie bezpieczeństwa z Akademii Finansów i Biznesu Vistula. - Można to nazwać pozytywnym przejawem weryfikacji treści. Z drugiej strony mamy bardzo precyzyjne profilowanie informacji, na podstawie wyszukiwanych przez nas informacji. W takiej sytuacji samodzielny fact-checking będzie bardzo utrudniony - dodaje 


Przeczytaj także


W poszukiwaniu społecznościowej prawdy?  

- Spójrzmy na fenomen Wikipedii, która w zasadzie miała się nie udać, gdyż nie była tworzona przez profesjonalistów  - dodaje Katarzyna Bąkowicz. -  Odniosła sukces i zawiera stosunkowo mało błędów merytorycznych. Wytycznymi do tworzenia haseł w Wikipedii jest jednak weryfikowalność, a nie prawda. Podstawą do tego żeby coś uznać za prawdziwe jest potwierdzenie danej informacji. A więc Wikipedia, jako jako prawdę podaje tylko to, co można znaleźć w innych źródłach. Natomiast w mediach społecznościowych to nie zadziała, gdyż mamy nagromadzenie informacji na jednej platformie i nikogo, kto mógłby to weryfikować. Nie ma też wzajemnej weryfikowalności czy też poczucia odpowiedzialności za zamieszczane treści - dodaje.      

- Co tak naprawdę stanowi największy koszt mediów społecznościowych? - zastanawia się Igor Protasowicki. - Jest to zapewnienie przestrzeni dyskowej i mocy obliczeniowej. Nic nie konsumuje mocy obliczeniowych w tak dużym stopniu, jak właśnie sztuczna inteligencja i jej algorytmy weryfikujące dane. Jeżeli zrezygnujemy z weryfikacji części informacji, przerzucając to na użytkowników, w ten sposób ograniczymy także część kosztów - dodaje. 

AI boty jednak nie zdominują Facebooka 

Niedawno firma Meta planowała wprowadzenie kont na Fecebooku, prowadzonych przez narzędzie sztucznej inteligencji. Miały one być traktowane na równi z kontami ludzi. Te konta AI miały tworzyć i udostępniać treści generowane przez sztuczną inteligencję oraz wchodzić w interakcje ze sobą nawzajem i z ludźmi. Pomysł, aby Facebook i Instagram zdominowały AI-boty bardzo się jednak nie spodobał, wywołał wiele kontrowersji i koncern, przynajmniej na razie, zarzucił jego realizację.

 

***

Tytuł audycji: Puls Trójki
Prowadzi: Paweł Turski
Goście: 
Katarzyna Bąkowicz (CEDMO) i Igor Protasowicki (Akademia Finansów i Biznesu Vistula) 
Data emisji: 8.01.2025
Godzina emisji: 17.39


dm

Polecane