Młodzież szkolna nie wierzy w siebie. Jak zwiększyć pewność siebie uczniów?
2024-06-18, 16:06 | aktualizacja 2024-06-18, 16:06
W ostatnim tygodniu tego roku szkolnego Fundacja Teach for Poland publikuje raport z pierwszego pilotażowego badania dzieci i młodzieży, którego celem było zmierzenie kompetencji związanych z oceną własnych możliwości.
- Według raportu z badania Fundacji Teach for Poland, 37 procent uczniów szkół podstawowych jest zdania, że popełnienie błędu oznacza, że nie są dostatecznie mądrzy.
- Ten odsetek jest jeszcze wyższy w szkołach ponadpodstawowych i wynosi 41,6 procent.
Badanie pilotażowe "Mogę wszystko. Co na to współcześni uczniowie?", przeprowadzone przez Fundację Tech for Poland, są częścią większego systemu mierzenia wpływu eduliderów i eduliderek, którzy są wprowadzani do polskich szkół. Jest także elementem wizji rozwoju uczniów i uczennic. Powinni oni, oprócz wiedzy, dostać też zbiór kompetencji, umiejętności i postaw, które pozwolą w dorosłym życiu odnieść sukces zawodowy i życiowy.
Przyszłość siedzi teraz w ławkach
- Hasłem przewodnim naszej fundacji jest "Twoja przyszłość siedzi w ławce" - mówi Katarzyna Nabrdalik, prezeska Fundacji Teach For Poland. - Przyszły dziennikarz, piosenkarka, lekarz, prezydent czy premier siedzą teraz w ławkach polskich szkół. To w jakim społeczeństwie będziemy żyć za 15-30 lat ma swój początek w szkolnej klasie. Co prawda osobowość, kompetencje, kapitał młodego człowieka kształtuje dużo różnych rzeczy, ale szkoła przede wszystkim - dodaje.
Czytaj także
- Nauczyciele online do wynajęcia: czy to rozwiązanie problemu braku kadry pedagogicznej?
- Nauczyciel potrzebny od zaraz. Dlaczego brakuje chętnych do pracy w szkołach?
- Mniej prac domowych, więcej... gier komputerowych? O skutkach ostatnich zmian w szkolnictwie
Uczniowie nie wierzą w siebie
W badaniach Fundacji Teach For Poland sprawdzono kompetencje związane z poczuciem wiary w siebie, sprawczością i odpowiedzialnością. Było to ankietowe badanie, w którym uczniowie sami odpowiadali na pytania, oceniając własne kompetencje w tym zakresie.
- Z wyników badania wynika, że ok. 40 procent uczniów i uczennic kojarzy popełnienie błędu z byciem mniej mądrym - kontynuuje Katarzyna Nabrdalik. - Oznacza to, że prawdopodobnie będą bać się działać, podejmować nowych inicjatyw i ich sprawczość w przyszłości będzie ograniczona. Szkoła powinna nie tylko uczyć, ale też przygotowywać do dorosłego życia. Normalizacja popełniania błędów powinna być tego częścią. Każda ze szkoł, która wzięła udział w badaniu dostaje raport dotyczący uczniów tej szkoły. Mamy nadzieję, że te wyniki skłonią kadrę pedagogiczną jak te kompetencje są rozwijane, czy mają być rozwijane.
Posłuchaj
***
Tytuł audycji: Program Środka
Prowadzi: Radosław Nałęcz
Gościni: Katarzyna Nabrdalik (prezeska Fundacji Teach For Poland)
Data emisji: 18.06.2024
Godzina emisji: 13.22
dm