Szybciej na wakacje: nowy system zwiększy przepustowość i przyspieszy kontrolę na lotniskach

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Szybciej na wakacje: nowy system zwiększy przepustowość i przyspieszy kontrolę na lotniskach
Bezobsługowe systemy kontroli bezpieczeństwa przyspieszą obsługę pasażerów i zwiększą przepustowość lotniskFoto: Shutterstock/Framalicious

Lotnisko w Las Vegas jako pierwsze testuje w pełni bezobsługowy system kontroli bezpieczeństwa. Ma to usprawnić odprawę i zmniejszyć stres u pasażerów, a zarazem zwiększyć przepustowość lotnisk. Podobne systemy mają też w niedalekim czasie znaleźć się w polskich portach lotniczych.

  • Bezobsługowy system kontroli bezpieczeństwa składa się ze specjalnych skanerów CT prześwietlających bagaże oraz specjalnej szafy/pomieszczenia wyposażonego w technologię obrazową.
  • Zastosowanie bezobsługowego systemu bezpieczeństwa zdecydowanie przyspieszy obsługę pasażerów. Najnowocześniejszymi skanerami CT zainteresowane są też lotniska w Warszawie, Krakowie i Katowicach-Pyrzowicach.

Zbliża się sezon urlopowy i letni szczyt wylotów na egzotyczne wakacje. Radość z planowanego urlopu w tropikach mąci wizja wielogodzinnego czasami oczekiwania na odprawę, a potem kontroli bagażu, która może się bardzo przeciągnąć, jeśli np. czegoś nie wyjęliśmy z podręcznej torby. Co gorsza, nasza nieuwaga powoduje, że również inni pasażerowie dłużej czekają w kolejce. I nie są zadowoleni…

Skanery CT i szafa przechodnia

Pomóc uniknąć takich sytuacji ma bezobsługowy system kontroli bezpieczeństwa, który właśnie jest testowany na lotnisku McCarran w Las Vegas. Składa się on ze specjalnych skanerów CT prześwietlających bagaże oraz specjalnej szafy/pomieszczenia wyposażonego w technologię obrazową. – Pasażerowie podchodzą i zostawiają wszystkie swoje rzeczy w pojemnikach. Poddają je sprawdzeniu przez system tomografii komputerowej. Natomiast sami przechodzą przez coś w rodzaju szafy: małe pomieszczenie, gdzie są prześwietlani za pomocą zaawansowanej technologii obrazowania – tłumaczy Christina Peach, zastępczyni dyrektora administracji bezpieczeństwa transportu. – Jeśli wszystko jest w porządku, po drugiej stronie odbierają swoje rzeczy – dodaje.

Przeczytaj także:


Prostota, intuicyjność i dyskrecja

Zaletą tego systemu jest jego prostota i intuicyjność. – Trzeba tylko iść przed siebie, przejść przez małe pomieszczenie i wyjść – tłumaczy kierownik projektu John Fortune. Rzeczywiście, prościej się chyba nie da: cała procedura może zająć zaledwie minutę.

Ważny jest również fakt, że system nie zbiera danych o pasażerach: – Kamery nie rejestrują żadnych danych biometrycznych, dźwięków ani obrazu – zapewnia Christina Peach.

Przyszłość także polskich lotnisk

Wydaje się, że właśnie takie systemy bezpieczeństwa są przyszłością lotnisk, gdyż właśnie kontrola pasażerów zawsze jest wąskim gardłem, które uniemożliwia zwiększenie przepustowości. Na razie Las Vegas McCarran testuje nowe rozwiązania, a inni się przyglądają i czekają na wyniki i konkluzje. Wg obliczeń można się spodziewać, że w ciągu 6-7 lat większość lotnisk w USA, Europie i Azji będzie już korzystała z podobnych systemów.

Już w tym roku najnowocześniejsze skanery CT trafią na Okęcie, a najpóźniej za dwa lata na lotniska w Krakowie i Katowicach- Pyrzowicach. – Skanery CT generują znacznie wyraźniejszy i dokładniejszy obraz tego, co kryje się w naszych bagażach. Dzięki nim nie trzeba będzie już wyjmować na taśmę sprzętów elektronicznych czy pojemników z płynami – zapewnia Anna Dermont, rzeczniczka Polskich Portów Lotniczych.


Posłuchaj

5:34
Już wkrótce na lotniskach sprawdzać pasażerów będą nowe, bezobsługowe systemy bezpieczeństwa (Trójka przed południem)
+
Dodaj do playlisty
+

***

Tytuł audycji: Trójka przed południem
Prowadzi: Witold Lazar  
Autor materiału reporterskiego: Paweł Turski
Data emisji: 20.03.2024
Godzina emisji: 9.48

pr/wmkor

Polecane