航空機のコックピットを改造することなく、人間のパイロットと同じように飛行機を操縦できる人型ロボットhttps://t.co/VpQVbIamuO#humanoid #robot #pilot #ArtificialIntelligence #manipulation #aircraft #Pibot #KAIST pic.twitter.com/VQ1JXkcJvT
— T.Yamazaki (@ZappyZappy7) August 16, 2023
Trójka|Trójkowy punkt techniczny
Robot pilot. Jakie zmiany czekają rynek lotniczy?
2023-09-04, 14:09 | aktualizacja 2023-09-04, 15:09
– Najlepszą rzeczą w pilocie robocie jest to, że może on latać, eliminując wiele problemów, z którymi musi zmagać się zwykły pilot. Ludzie mają ograniczoną siłę. Mogą latać tylko kilka, kilkanaście godzin, a pilot robot może latać, dopóki ma dostęp do prądu – mówi prof. David Hyunchul Shim, kierujący pracami nad projektem humanoidalnego pilota.
- Czym jest Pibot i gdzie został opracowany?
- Jakie są największe zalety humanoidalnego pilota?
- Czy Pibot odbierze prace ludziom pilotom?
Pibot to humanoidalny pilot, który potrafi latać dowolnym typem samolotu. Humanoidalność, czyli zastosowanie sztucznej inteligencji, czyni go wyjątkowym. Zaprojektowali go naukowcy z Koreańskiego Instytutu Zaawansowanej Nauki i Technologii.
Wielozadaniowość atutem Pibota
Jedną z wielu zalet Pibota jest fakt, że dzięki wbudowanym kamerom może on analizować równocześnie stan kokpitu i otoczenia, czego pilot człowiek nie jest w stanie zrobić, ale to nie wszystko. – Przewagą pilota robota jest jego pamięć, którą ma potężniejszą niż człowiek. Może on zapamiętać dosłownie wszystko, całą mapę świata – podkreśla prof. David Hyunchul Shim. Dzięki temu nie potrzebuje on np. dodatkowego czasu na przygotowanie się do latania nową trasą.
Przeczytaj także:
- Netykieta na IRC, czyli wirtualne kontakty sprzed lat
- Internetowy challenge – całkiem realne zagrożenie dla młodzieży
- Cyberprzestępczość. Jak nie stać się jej ofiarą?
Poza zapamiętaniem map nawigacyjnych z całego świata, co jest niemożliwe dla człowieka, Pibot zapamiętał także skrócony podręcznik referencyjny, który zawierający wszelkie procedury dotyczące działania w trudnych warunkach.
Pibot przyszłością lotnictwa?
Naukowcy z Koreańskiego Instytutu Zaawansowanej Nauki i Technologii liczą, że po testach w samolotach Pibot już w 2026 roku wejdzie do użytku komercyjnego. Czy to zagrożenie dla pracy ludzi pilotów? Nie powinni się oni niczego obawiać, gdyż według prognoz od 2025 roku coraz bardziej będzie brakować pilotów. – Wiele linii będzie się rozwijało, a pamiętajmy o tym, że w okresie pandemii wiele osób przeszło na emeryturę albo zrezygnowało z pracy – przekonuje Bartłomiej Walas, prezes zarządu firmy Bartolini Air, która zajmuje się szkoleniem pilotów.
Posłuchaj
Co więcej, po odpowiednich zmianach oprogramowania, Pibot mógłby także zajmować się kierowaniem pojazdami na lądzie, m.in. ciężarówkami czy czołgami. Pilot robot może być także wykorzystywany w samolotach straży pożarnej. Pierwsze przygotowania do takich akcji koreańscy naukowcy rozpoczęli już kilka lat temu.
This #Robot Can Fly a #Plane From Takeoff to Landing
— HikariBlue Inc. (@HikariBlue) March 15, 2018
KAIST's PIBOT can sit in the pilot's seat and fly a regular #aircraft just like a human would.
Report https://t.co/jPBOSkaDpJ#Robotics #Innovation #AutonomousVehicles #Technology #AI #ArtificialIntelligence #MachineLearning pic.twitter.com/TOYgKGPN0z
***
Tytuł audycji: Trójkowy punkt techniczny
Prowadzi: Paweł Turski
Data emisji: 4.09.2023
Godzina emisji: 11.45
gs