Reklama

reklama

Miejscy zwolennicy ekologii jeżdżą samochodami: hipokryzja czy konieczność?

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Miejscy zwolennicy ekologii jeżdżą samochodami: hipokryzja czy konieczność?
30 procent warszawiaków preferuje transport publiczny, tyle samo woli samochód. Pozostałe 40 procent ma preferencje zmienneFoto: shutterstock/Martyn Jandula

Zakończył się projekt CoMobility realizowany przez trzy warszawskie uczelnie (UW, PW, SGH), norweskich partnerów, Fundację "Na miejscu" oraz miasto Lublin. Badał on preferencje transportowe oraz zachowania mieszkańców stolicy. Jakie wynikają z niego wnioski, mówiła główna badaczka i koordynatorka projektu dr Anna Nicińska.

  • Mieszkańców Warszawy pod względem preferencji transportowych można podzielić na cztery grupy: "indywidualistów", wielbicieli jazdy samochodem, zwolenników miejskiego transportu oraz "swingig movers".
  • Pod względem transportowym stolica składa się niejako z dwóch części: pierwsza to dzielnice centralne, druga – dzielnice obrzeżne.

CoMobility to transdyscyplinarny międzynarodowy projekt badawczy, w którym analizowane były postawy i zachowania związane z mobilnością, w szczególności usługi będące alternatywą dla prywatnych samochodów.

Cztery grupy warszawiaków

Prowadzone badania zidentyfikowały cztery grupy ludzi, którzy mają określone przekonania wewnętrzne oraz postawy sprawiające, że podejmują takie, a nie inne wybory, jeśli chodzi o środek transportu.

  • 10 procent – "indywidualiści", czyli ludzie, którzy jeżdżą rowerem albo samochodem, byłe samotnie. – Tutaj jest potencjał na zmianę sprzyjającą środowisku i zdrowiu, gdyż wydaje się, że ci ludzie chętnie przesiedliby się na rower, gdybyśmy mieli bardzo dobrą, bezpieczną infrastrukturę rowerową – ocenia dr Anna Nicińska;
  • 30 procent – wielbiciele transportu samochodowego: osoby, które czerpią przyjemność z jazdy samochodem po mieście;
  • 30 procent – miłośnicy transportu miejskiego, którzy zazwyczaj wybierają transport publiczny. – Warszawski transport publiczny w skali Europy jest bardzo dobrze rozwinięty i warszawiacy to doceniają – komentuje Trójkowy gość.
  • 30 procent – tzw. swinging movers: przemieszczają się i transportem publicznym, i samochodem. – To moim zdaniem najciekawsza grupa, o którą należałoby zawalczyć. Dobra polityka publiczna mogłyby sprawić, że chętniej korzystaliby z transportu zbiorowego, publicznego, który jest bardziej przyjazny środowisku niż samochód – wskazuje dr Nicińska.

Wolniej, ale ekologicznie

Z badań zachowań wynika, że warszawiacy wybiorą transport publiczny, nawet jeżeli będzie on dwa razy wolniejszy niż auto. – Naprawdę nie oczekujemy, że transport publiczny będzie tak samo szybki jak samochód – zapewnia rozmówczyni Roberta Grzędowskiego.

Dwa miasta w jednym

Istnieje wyraźny podział na Warszawę centralną (Śródmieście, Żoliborz, Wola, Ochota, Mokotów) i resztę miasta. Ta pierwsza Warszawa jest bardzo dobrze skomunikowana, z dużą ilością połączeń, z metrem, które już w dwie strony łączy miasto, ma wiele tramwajów. – Natomiast dzielnice obrzeżne, ale nie przedmieścia, to jest zdecydowanie inny obraz miasta. I tam mogą być ci "swinging movers": jak im się zapewni dobre połączenia, dobrze skoordynowane przesiadki.

Przeczytaj także:


Nie hipokryzja, lecz konieczność

Z badania wynika, że 60 procent osób deklarujących się jako proekologiczne wybiera samochód. W sieci natychmiast pojawiły się zarzuty o hipokryzję. – Myślę, że takie słowo jest nadużyciem: są osoby proekologiczne, dla których samochód jest jedynym środkiem transportu. Osoby z niepełnosprawnościami, bądź mające dziecko z niepełnosprawnością, to jeden z przykładów – mówi dr Nicińska. – Takich osób w Warszawie, w kraju, jest sporo, chociaż nie są widoczne w przestrzeni publicznej – wyjaśnia.


Posłuchaj

9:37
Jakie sś preferencje transportowe warszawiaków? (Pora na Trójkę)
+
Dodaj do playlisty
+

 

***

Tytuł audycji: Pora na Trójkę
Prowadzi: Radosław Nałęcz
Gość: dr Anna Nicińska (badaczka i liderka projektu CoMobility, Uniwersytet Warszawski)
Data emisji: 13.03.2024
Godzina emisji: 8.13

Pr/wmkor

Polecane