Reklama

reklama

Rondo Dmowskiego, rondo de Gaulle'a i rondo Wiatraczna odchodzą do przeszłości?

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Rondo Dmowskiego, rondo de Gaulle'a i rondo Wiatraczna odchodzą do przeszłości?
Warszawskie rondo DmowskiegoFoto: shutterstock/Artur Bogacki

W stolicy mają zniknąć trzy ronda: rondo Dmowskiego (przy Rotundzie i stacji metra Centrum), rondo de Gaulle'a (z palmą przy Muzeum Narodowym), a także rondo Wiatraczna, główny węzeł przesiadkowy Pragi Południe. Pretekstem tej drogowej rewolucji jest planowana przebudowa linii średnicowej oraz budowa trzeciej linii metra.

  • Czemu ma służyć likwidacja rond Dmowskiego, de Gaulle'a i Wiatracznej w Warszawie?
  • Likwidować a może modernizować? Jakie rozwiązanie jest lepsze dla ruchu w centrum dużych miast?
  • Ronda nie znikną z polskiego krajobrazu, także w Warszawie powstają nowe.
  • Likwidacja rondo de Gaulle'a to tylko część rewolucji w tym miejscu. Jaki los czeka palmę?

Po co z rond, które usprawniają ruch, rezygnować na rzecz skrzyżowań? – Przede wszystkim po to, żeby odzyskać sporo przestrzeni. Zamiana na skrzyżowanie zwykłe po pierwsze pozwoli wytyczyć przejścia dla pieszych bezpośrednio w tamtym miejscu, co zrewolucjonizuje wszystkie przesiadki. Znajdzie się tam miejsce na infrastrukturę rowerową, na zieleń, na szersze chodniki, na uprzywilejowany transport publiczny – wyjaśnia Jakub Dybala, rzecznik Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie.

Modernizacja rond lepszym rozwiązaniem?

– Ronda czy muszą być likwidowane? Według mnie nie. Nie muszą być zlikwidowane. Należy je zmodernizować i dostosować do obecnej sytuacji drogowej, a więc dostosowywać do obecnego natężenia ruchu zarówno kołowego, jak i rowerzystów, a także pieszych – przekonuje Arkadiusz Kozioł z Akademii Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. 

 Czytaj także:

Decyzji miasta stołecznego Warszawy broni Adrian Furgalski, prezes Zespołu doradców gospodarczych TOR. – Mamy tutaj zbyt duże parametry przepustowości, jeśli idzie o ulice, takie autostrady w centrum miasta. Chcemy zniechęcić do tego, żeby wybierać się do centrum samochodem. Koncepcja jest taka, żeby zwężać ulice, więc ronda stają się tutaj zbędne – tłumaczy. 

Ronda dobrym rozwiązaniem dla innych lokalizacji

Początek likwidacji rond w Warszawie nie oznacza jednak, że ronda zaczną z racji nowej mody znikać z innych polskich miast, czy nawet z samej Warszawy. Tylko w tym roku w stolicy mają powstać cztery nowe ronda. – Różne miejsca wymagają różnych interwencji. Czym innym jest zamiana skrzyżowania gdzieś w peryferyjnych dzielnicach Warszawy, gdzie można zbudować sygnalizację, ale można uspokoić ruch za pomocą ronda, a czym innym jest takie miejsce jak np. rondo Dmowskiego. W tych miejscach, gdzie krzyżują się dwie ulice i dzięki wprowadzeniu ruchu kołowego można ten ruch usprawnić, a przy okazji też można zapewnić większe bezpieczeństwo, takie rozwiązanie jest wprowadzane – zauważa Jakub Dybala.

Jakie są zalety rond? – Ronda zwiększają przepustowość i płynność ruchu, dlatego, że nie zatrzymują tego ruchu, ale go spowalniają. W Stanach Zjednoczonych były takie badania, które pokazały, że opóźnienia w przepływie ruchu na rondach maleją nawet o 89 procent. Jest bezpieczniej. Rondo podnosi poziom bezpieczeństwa. Liczba wypadków w zależności od kraju spadła o 30 do 80 procent – dodaje Arkadiusz Kozioł. 

Posłuchaj

3:46
Zmiany w warszawskich rondach. Jaki będzie wyglądał ruch w centrum stolicy (Pora na Trójkę)
+
Dodaj do playlisty
+

 

Ruchu samochodowego ronda jednak nie ograniczają. Zmniejszenie liczby pasów ruchu jak najbardziej, A do tego właśnie ma dojść przy okazji warszawskiej drogowej rewolucji. 

Jaki los czeka warszawską palmę?

Przy tej rewolucji dojdzie też do jeszcze jednej ważnej zmiany. Swoją lokalizację będzie musiała zmienić palma autorstwa Joanny Rajkowskiej, na środku skrzyżowania nie będzie dla niej miejsca. Na razie urzędnicy ze stołecznego ratusza nie podjęli jeszcze decyzji, jaki los będzie czekał palmę. 

Skąd w Warszawie wzięła się palma?/Wojciech Żołnierczyk - Cykl Warszawski


***

Tytuł audycji: Pora na Trójkę
Prowadzą: Piotr FiranRadosław Nałęcz
Autor materiału reporterskiego: Paweł Turski
Data emisji: 5.02.2024
Godzina emisji: 8.14

gs

Polecane