Dziury w drodze – czy jesteśmy na nie skazani?
2024-01-25, 11:01 | aktualizacja 2024-01-25, 12:01
Dziury w jezdni uprzykrzają życie polskim kierowcom. Chwila nieuwagi i można stracić kołpak od koła, a w najgorszym wypadku nawet trwale uszkodzić zawieszenie samochodu. Czy żyjąc w naszym klimacie, jesteśmy skazani na jeżdżenie po dziurawych drogach?
- Gwałtowne zmiany temperatury są jednym z czynników przyczyniających się do pękania asfaltu.
- Polskie drogi często nie są remontowane, nawet jeśli kończy się okres trwałości nawierzchni, określony przez wykonawcę.
- Kierowca, który uszkodzi samochód na nierównej drodze, może domagać się odszkodowania od zarządcy.
Bieżące remonty dróg i chodników pochłaniają sporą część budżetu polskich miast. Sam tylko Kraków przeznaczył na ten cel w 2024 roku 23 mln zł. Zarządcy dróg winę za ich zły stan zrzucają na warunki klimatyczne. – Chociażby ostatnie dwa dni pokazują, że – jak mawiał klasyk – taki mamy klimat. Jeszcze wczoraj temperatura była około zera albo na lekkim minusie, a dzisiaj mamy już prawie 10 stopni. To jest zabójstwo dla asfaltu – mówi Krzysztof Wojdowski z Zarządu Dróg m. Krakowa.
Szkopuł w tym, że w położonych w tej samej strefie klimatycznej Niemczech jakość miejskich dróg jest o wiele lepsza. Może zatem nie tylko pogoda jest winna? – Kultura techniczna krajów takich jak Niemcy jest dużo wyższa niż w Polsce – przyznaje dr Piotr Zieliński z Politechniki Krakowskiej.
Asfalt stary i wrażliwy
Dorywcze łatanie dziur w jezdni nie zastąpi okresowych remontów całych odcinków dróg. Obecna technologia modyfikacji asfaltu pozwala na wykonanie naprawdę trwałych nawierzchni. Niestety, tego typu materiały są bardzo drogie, dlatego ulice w polskich miastach projektowane są najczęściej z trwałością określaną na 20 lat.
– Pytanie, która droga po 20 latach jest wymieniana. Podejrzewam, że jeśli nic się nie dzieje, to nikt tych pieniędzy tam nie wykłada, żeby ją powtórnie wykonać. A jeżeli droga leży 30 lat, to ten asfalt jest już stary i bardziej wrażliwy na pękanie – tłumaczy dr Zieliński.
Miasto płaci odszkodowania
Kierowca, który uszkodzi swój samochód na dziurawej drodze, może domagać się odszkodowania od jej zarządcy. W 2023 roku Kraków uwzględnił prawie sto takich wniosków i wypłacił z tego tytułu poszkodowanym ćwierć miliona złotych.
Posłuchaj
Czytaj też:
- Skończą się korki na Zakopiance? "Będzie rozbudowana, jest umowa"
- Bruksela wśród najbardziej zakorkowanych miast na świecie. Jest też polskie miasto. Nowy raport
***
Tytuł audycji: Pora na Trójkę
Prowadzą: Piotr Firan, Radosław Nałęcz
Autor materiału reporterskiego: Bartłomiej Bujas (PR Kraków)
Data emisji: 25.01.2024
Godzina emisji: 6.42
kc
kor-mp