Wygodna i bezpieczna jazda. Student PW pracuje nad nowym typem amortyzatorów
2024-01-31, 14:01 | aktualizacja 2024-02-04, 09:02
Amortyzatory stosuje się m.in. w samochodach i pojazdach szynowych, aby zapewnić komfort podczas jazdy. Niewykluczone, że wkrótce będą one też zwiększały nasze bezpieczeństwo w razie kolizji. Nad nowymi amortyzatorami pracuje student Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej.
- Adrian Lipkowski, student Politechniki Warszawskiej, pracuje nad nowym typem amortyzatorów.
- Elementy stworzone przez gościa radiowej Trójki są zrobione z kompozytu termoplastycznego, co pozwala skutecznie pochłaniać energię w razie stłuczki.
- Wykorzystanie kompozytu sprawia, że amortyzatory można tworzyć szybciej, a później przeznaczyć je do recyklingu.
- Lubię myśleć o tym w ten sposób, że one poniekąd poświęcają się dla nas w razie kolizji. Mają zabezpieczyć pasażerów pojazdów, jak i elementy konstrukcji - przyznaje Adrian Lipkowski, student Politechniki Warszawskiej.
Nie jest to nowy pomysł. Elementy zwiększające bezpieczeństwo stosuje się od wielu lat, chociażby w motoryzacji. Różnica polega jednak na tym, że produkuje się je ze stali lub aluminium, a tworzone przez gościa radiowej Trójki amortyzatory są wykonane z kompozytu termoplastycznego.
- Zastosowany został polimer nowoczesny, który można wytwarzać w bardzo szybki sposób, w porównaniu z klasycznymi materiałami. Ten element nowości polega przede wszystkim na możliwości szybkiego wytwarzania i później recyklingu - wyjaśnia rozmówca Witolda Lazara i dodaje, że kompozyty węglowe mają wyższy współczynnik rozpraszania energii niż komponenty ze stali i aluminium.
Najczęściej czytane:
- Podwodne eldorado u wybrzeży Ghany: polscy biolodzy odkryli setki nowych gatunków!
- Rewelacja: aplikacja wykorzystująca VR pomaga w rehabilitacji osobom po udarze
Amortyzatory z kompozytu termoplastycznego - gdzie mogą być zastosowane?
Jak tłumaczy student Politechniki Warszawskiej, skonstruowane przez niego amortyzatory mogą znacznie zwiększyć bezpieczeństwo w przypadku kolizji. Dotyczy to przede wszystkim stłuczek przy mniejszych prędkościach. - W przypadku wyższych prędkości i jazdy brawurowej trudno, żeby technologia nas uchroniła przed wszystkim. Zdrowy rozsądek i zachowanie zasad w ruchu drogowym są najważniejsze - mówi Adrian Lipkowski.
Niewykluczone jednak, że jego dzieło może znaleźć zastosowanie również w sportach motorowych. - Mówimy tutaj o kompozycie węglowym. Jego dużym plusem jest bardzo niska masa takiego elementu, co jest istotne chociażby w przypadku lotnictwa czy w Formule 1 - zwraca uwagę student.
Posłuchaj
***
Tytuł audycji: Trójka przed południem
Prowadzi: Witold Lazar
Goście: Adrian Lipkowski (Wydział Mechaniczny Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej)
Data emisji: 31.01.2024
Godzina emisji: 10.14
qch/mpkor