Reklama

reklama

Młodzi kierowcy pod lupą Unii Europejskiej: będą dodatkowe ograniczenia

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Młodzi kierowcy pod lupą Unii Europejskiej: będą dodatkowe ograniczenia
Unia Europejska chce wprowadzić dodatkowe ograniczenia dla młodych kierowców: 0.00 promila alkoholu przez pierwsze dwa lata posiadania uprawnieńFoto: shutterstock.com/zstock

Dane są bezwzględne: według statystyk to właśnie młodzi kierowcy powodują najwięcej wypadków drogowych. Na dodatek często brak umiejętności i brawurę łączą z alkoholem. Dlatego Unia Europejska planuje wprowadzić dla nich dodatkowe ograniczenia: 0.0 promila alkoholu przez pierwsze dwa lata posiadania uprawnień.

  • W roku 2023 na polskich drogach zginęło ponad 1700 osób. Najczęściej to wina brawury, prędkości i alkoholu.
  • Obecnie w Polsce można prowadzić mając nie więcej, niż 0.2 promila. Unia Europejska  planuje wprowadzić dla poczatkujących kierowców limit, wynoszący 0.0 promila.

Zlikwidować margines błędu

Obecnie w Polsce u kierowcy dopuszczalne jest 0.2 promila. Jednak tę granicę bardzo łatwo przekroczyć, nawet nieświadomie. – Kiedy jedna osoba wypije piwo i jeszcze tego limitu nie przekracza, druga, po ciężkiej pracy, niewyspana może go już przekroczyć. Więc moim zdaniem, dla kierowców, którzy są niedoświadczeni, ten limit powinien być zerowy, abyśmy nie dawali żadnego marginesu błędu – argumentuje Dorota Olszewska, prezes Partnerstwa dla Bezpieczeństwa Drogowego. – Wprawdzie w Polsce ten limit alkoholu jest nieduży, ale w innych krajach jest jeszcze mniejszy: np. w Niemczech czy we Włoszech kierowcy do 21. roku życia nie mogą mieć w ogóle alkoholu we krwi – wtóruje jej dr Ewa Dachowska-Rogalska z Instytutu Transportu Samochodowego.

Najważniejsza egzekucja prawa

Tymczasem Unia Europejska ma dużo bardziej ambitne i dalekosiężne plany: Bruksela  planuje do 2050 roku obniżyć liczbę wypadków do minimum. – "Wizja zero", czyli całkowity brak wypadków drogowych, raczej nie jest możliwa. Myślę, że jest ona raczej pewnym hasłem wskazującym do czego dążymy: tak naprawdę to nie jest "zero wypadków", tylko "jak najmniej wypadków" – tłumaczy Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

A jak osiągnąć taki rezultat, a przynajmniej ruszyć w tym kierunku? – Najbardziej brakuje mi teraz egzekucji prawa, które już istnieje. Przez ostatnie lata weszło dużo nowych przepisów i widzieliśmy, że kierowcy zwolnili, a wypadków było dużo mniej – wskazuje Dorota Olszewska.

Przeczytaj także


Posłuchaj

2:13
Młodzi kierowcy dostaną dodatkowe ograniczenia: ważny pomysł Unii europejskiej (Zapraszamy do Trójki)
+
Dodaj do playlisty
+

 

***

Tytuł audycji: Zapraszamy do Trójki
Prowadzi: Piotr Łodej
Autor materiału reporterskiego: Bartosz Bielecki
Data emisji: 26.01.2024
Godzina emisji: 17.11

pr/kul/gs

Polecane