Reklama

reklama

O zaufaniu do sprzedawcy. Czy obniżka ceny zawsze jest dla nas korzystna?

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
O zaufaniu do sprzedawcy. Czy obniżka ceny zawsze jest dla nas korzystna?
Mimo unijnych regulacji sprzedawcy mogą próbować oszukać konsumenta w kwestii promocji. Warto więc sprawdzać, czy reklamowana "najniższa cena" rzeczywiście nią jestFoto: Gorodenkoff/Shutterstock

Według badań UCE Reaserch blisko 70 proc. Polaków sprawdza, czy faktycznie cena promocyjna jest najniższą z 30 dni. To efekt wdrożenia unijnej dyrektywy Omnibus. Mimo to firmy wciąż szukają sposobu, aby obejść przepisy, a UOKiK prowadzi postępowania w tej sprawie.

  • Od początku 2023 roku dyrektywa Omnibus nakazuje sprzedawcom informować o najniższej cenie produktu z ostatnich 30 dni.
  • UOKiK obecnie prowadzi postępowania wobec sklepów, gdzie próbowano obejść unijne przepisy.
  • Choć konsumenci starają się weryfikować, czy promocja jest korzystna, według eksperta może to przypominać walkę Dawida z Goliatem.

Obowiązek informowania konsumentów o najniższej cenie towaru z ostatnich 30 dni nakłada na sprzedawców unijna dyrektywa Omnibus, która obowiązuje od 1 stycznia 2023 roku. Ma ona chronić kupujących przed nieuczciwymi działaniami w sklepach fizycznych i internetowych.

Małgorzata Cieloch, rzeczniczka prasowa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, wymienia dwa rodzaje takich działań sprzedawców. - Praktyka nielegalna polega na tym, żeby schować w jakiś sposób tę cenę: zastosować na przykład nieczytelną czcionkę lub przesunąć ją w prawo czy lewo. Drugi rodzaj praktyki dotyczy tego, co jest najważniejsze w tej zmianie prawnej. Zdarzają się tacy przedsiębiorcy, którzy źle liczą obniżkę - opowiada rzeczniczka.

Najczęściej czytane:

Jak sprawdzić, czy promocja jest korzystna?

Aby uniknąć niekorzystnej oferty, warto sprawdzić, czy najniższa cena podawana przez sprzedawcę jest prawdziwa. Zweryfikowanie jest proste, zwłaszcza w przypadku ofert w sklepach internetowych. - Można sprawdzić cenę, chociażby korzystając z wyszukiwarki internetowej albo porównywarki cen - podpowiada dr Krzysztof Łuczek z Grupy Blix.

Dlaczego jednak sprzedawcy wciąż próbują wprowadzić klienta w błąd? W niektórych przypadkach sprzedaż to kwestia utrzymania się na rynku. Dr Maciej Kraus, ekspert ds. polityki cenowej, zaznacza, że w części firm istnieją grupy specjalistów odpowiedzialnych za optymalizowanie promocji. - Często to jest walka Dawida z Goliatem - mówi specjalista.

W tej walce konsumentów wspiera UOKiK, który sprawdza doniesienia o nieuczciwych praktykach handlowych. Jak wymienia Małgorzata Cieloch, obecnie urząd prowadzi cztery postępowania z zarzutami. - Mamy również 14 postępowań wyjaśniających związanych ze sposobem oznakowania konkretnych promocji - mówi rzeczniczka UOKiK.


Posłuchaj

3:15
Czy obniżka ceny zawsze jest dla nas korzystna? (Pora na Trójkę)
+
Dodaj do playlisty
+

 

***

Tytuł audycji: Pora na Trójkę
Prowadzą: Piotr FiranRadosław Nałęcz
Autor materiału reporterskiego: Paweł Turski
Data emisji: 24.01.2024
Godzina emisji: 6.16

qch

kor-wm

Polecane