O zaufaniu do sprzedawcy. Czy obniżka ceny zawsze jest dla nas korzystna?
2024-01-24, 12:01 | aktualizacja 2024-01-24, 15:01
Według badań UCE Reaserch blisko 70 proc. Polaków sprawdza, czy faktycznie cena promocyjna jest najniższą z 30 dni. To efekt wdrożenia unijnej dyrektywy Omnibus. Mimo to firmy wciąż szukają sposobu, aby obejść przepisy, a UOKiK prowadzi postępowania w tej sprawie.
- Od początku 2023 roku dyrektywa Omnibus nakazuje sprzedawcom informować o najniższej cenie produktu z ostatnich 30 dni.
- UOKiK obecnie prowadzi postępowania wobec sklepów, gdzie próbowano obejść unijne przepisy.
- Choć konsumenci starają się weryfikować, czy promocja jest korzystna, według eksperta może to przypominać walkę Dawida z Goliatem.
Obowiązek informowania konsumentów o najniższej cenie towaru z ostatnich 30 dni nakłada na sprzedawców unijna dyrektywa Omnibus, która obowiązuje od 1 stycznia 2023 roku. Ma ona chronić kupujących przed nieuczciwymi działaniami w sklepach fizycznych i internetowych.
Małgorzata Cieloch, rzeczniczka prasowa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, wymienia dwa rodzaje takich działań sprzedawców. - Praktyka nielegalna polega na tym, żeby schować w jakiś sposób tę cenę: zastosować na przykład nieczytelną czcionkę lub przesunąć ją w prawo czy lewo. Drugi rodzaj praktyki dotyczy tego, co jest najważniejsze w tej zmianie prawnej. Zdarzają się tacy przedsiębiorcy, którzy źle liczą obniżkę - opowiada rzeczniczka.
Najczęściej czytane:
- Prace domowe dla uczniów – czy powinny być zlikwidowane?
- Drzemkologia stosowana, czyli nowy przedmiot na Uniwersytecie Medycznym we Wrocławiu
Jak sprawdzić, czy promocja jest korzystna?
Aby uniknąć niekorzystnej oferty, warto sprawdzić, czy najniższa cena podawana przez sprzedawcę jest prawdziwa. Zweryfikowanie jest proste, zwłaszcza w przypadku ofert w sklepach internetowych. - Można sprawdzić cenę, chociażby korzystając z wyszukiwarki internetowej albo porównywarki cen - podpowiada dr Krzysztof Łuczek z Grupy Blix.
Dlaczego jednak sprzedawcy wciąż próbują wprowadzić klienta w błąd? W niektórych przypadkach sprzedaż to kwestia utrzymania się na rynku. Dr Maciej Kraus, ekspert ds. polityki cenowej, zaznacza, że w części firm istnieją grupy specjalistów odpowiedzialnych za optymalizowanie promocji. - Często to jest walka Dawida z Goliatem - mówi specjalista.
W tej walce konsumentów wspiera UOKiK, który sprawdza doniesienia o nieuczciwych praktykach handlowych. Jak wymienia Małgorzata Cieloch, obecnie urząd prowadzi cztery postępowania z zarzutami. - Mamy również 14 postępowań wyjaśniających związanych ze sposobem oznakowania konkretnych promocji - mówi rzeczniczka UOKiK.
Posłuchaj
***
Tytuł audycji: Pora na Trójkę
Prowadzą: Piotr Firan, Radosław Nałęcz
Autor materiału reporterskiego: Paweł Turski
Data emisji: 24.01.2024
Godzina emisji: 6.16
qch
kor-wm