Reklama

reklama

Płatne portale społecznościowe? Rozważa to jeden ze światowych gigantów

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Płatne portale społecznościowe? Rozważa to jeden ze światowych gigantów
Według doniesień mediów, Meta planuje wprowadzić opłaty za korzystanie ze swoich mediów społecznościowychFoto: Nopparat Khokthong/Shutterstock

Płać, by nie widzieć reklam – taki scenariusz wobec swoich platform społecznościowych rozważa Meta, właściciel Facebooka i Instagrama. To odpowiedź światowego giganta na spór z Unią Europejską. Decydując się na bezpłatną wersję obu platform, będziemy musieli pogodzić się z reklamami i mechanizmami śledzącymi.

  • Jak donoszą amerykańskie media, właściciel Facebooka i Instagrama rozważa wprowadzenie opłat za korzystanie ze swoich aplikacji.
  • Subskrypcja miałaby pozwolić na korzystanie z platform bez reklam i śledzących nasze działania algorytmów.
  • Zmiany w sposobie funkcjonowania aplikacji są efektem zmian w przepisach o ochronie danych osobowych.

Płatny Facebook i Instagram. Ile mają kosztować subskrypcje?

Według doniesień amerykańskich mediów, użytkownicy platform Mety z Unii Europejskiej będą musieli zapłacić 168 dolarów rocznie (ok. 160 euro), aby nie widzieć reklam i uniknąć śledzenia przez algorytmy. Subskrypcja ma dotyczyć zarówno Facebooka, jak i Instagrama. Należy podkreślić, że platforma pozostanie dostępna również w wersji bez opłat.

– Ci, którzy zapłacą za subskrypcje, nie zobaczą reklam w aplikacjach. Może to pomóc odeprzeć obawy dotyczące prywatności – wyjaśnia korespondent Polskiego Radia w USA Jan Pachlowski, przytaczając publikację amerykańskiego pisma "New York Times". – Zapewnienie płatnego poziomu byłoby jednym z najbardziej namacalnych dotychczas przykładów tego, jak firmy muszą przeprojektować produkty, aby były zgodne z przepisami dotyczącymi ochrony danych.

Najczęściej czytane:

Jak mogą wyglądać płatne media społecznościowe?

W przypadku wprowadzenia płatnych subskrypcji użytkownicy platform Mety zapewne widzieliby inne wersje aplikacji. Tym, którzy zdecydują się nie płacić za korzystanie z Facebooka lub Instagrama, wciąż będą wyświetlać się spersonalizowane reklamy. 

Jak wyjaśnia Jan Pachlowski, według "Wall Street Journal" plan Mety bez reklam ma nazywać się SMH. – Oznacza to subskrypcję bez reklam i daje użytkownikom możliwość wyboru między dalszym, bezpłatnym dostępem do Facebooka lub Instagrama, ze spersonalizowanymi reklamami, lub płacenie za wersję bez reklam – tłumaczy amerykański korespondent Polskiego Radia.

Czytaj także: Już nie Twitter, tylko X. Jakie zmiany dla platformy szykuje Elon Musk?

Warto przypomnieć, że Meta nie będzie pierwszym właścicielem mediów społecznościowych, który zdecyduje się na wprowadzenie opłat za wybrane funkcje. Pod koniec 2022 roku Twitter (obecnie X) wprowadził możliwość weryfikacji konta za 8 dolarów miesięcznie. Jej kupno daje użytkownikowi priorytet w odpowiedziach, wzmiankach i wyszukiwaniu, możliwość zamieszczania długich materiałów wideo i audio oraz o połowę mniej reklam.


Posłuchaj

2:18
Płatne portale społecznościowe? Rozważa to jeden ze światowych gigantów (Bed and Breakfast/Trójka)
+
Dodaj do playlisty
+

 

***

Audycja: Bed and breakfast
Prowadzący: Piotr FiranRaf Uzar
Autor materiału reporterskiego: Jan Pachlowski
Data emisji: 7.10.2023
Godzina emisji: 8.37

qch/pj

Polecane