Reklama

reklama

Festiwal w Cannes: muzyczny Jarmusch, konkursowy Wenders i arcydzieło Glazera

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Festiwal w Cannes: muzyczny Jarmusch, konkursowy Wenders i arcydzieło Glazera
Wim Wenders wraz z ekipą swojego najnowszego filmu "Perfect Days" na czerwonym dywanie w CannesFoto: PAP/EPA/Guillaume Horcajuelo

76. Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Cannes powoli dobiega końca. W sobotę wieczorem emocje sięgną szczytu podczas ogłoszenia werdyktu jury. Tymczasem w swojej audycji Ryszard Jaźwiński rozmawiał z tymi, którzy na miejscu obserwują przebieg festiwalu: filmoznawcą Janem Lubaczewskim i krytykiem filmowym Kubą Armatą.

  • Ogłoszenie laureatów 76. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Cannes nastąpi wieczorem w sobotę, 27 maja
  • Jednym z faworytów do Złotej Palmy jest dramat "Strefa interesów" Jonathana Glazera. Film był kręcony w Polsce. Za zdjęcia odpowiada polski operator Łukasz Żal, producentką była Ewa Puszczyńska – oboje współpracowali z Pawłem Pawlikowskim przy oscarowej "Idzie" i "Zimnej wojnie"

Wenders wraca do formy

– Właśnie jestem po seansie nowego, konkursowego filmu Wima Wendersa "Perfect Days" nakręconego w Japonii. Premiera tego filmu odbyła się dopiero wczoraj. To powrót reżysera niemieckiego, ale znanego przede wszystkim z amerykańskich filmów w latach 80. i 90., po latach fabularnej posuchy do formy (…). "Perfect Days" to film o mężczyźnie, który pracuje jako czyściciel toalet w Tokio. Jest to bardzo uroczy film, troszeczkę przypominający "Pattersona" Jima Jarmuscha – mówi filmoznawca Jan Lubaczewski. – Rzeczywiście jest to powrót Wendersa do formy, chociaż zachwytów części publiczności nie podzielam. Jest to dość prosty film, ale na pewno działa – ocenia.

– Można powiedzieć, że część mistrzów wróciła z ciekawymi propozycjami – dodaje.

Jarmusch muzycznie reinterpretuje filmy Man Raya

W Cannes gości także znakomity amerykański reżyser Jim Jarmusch. Tym razem przyjechał jako muzyk ze swoim zespołem Sqürl, w którym gra m.in. także jego producent Carter Logan. Oczywiście sprawa nie jest tak prosta: – Jarmusch jako wielki fan sztuk wszelakich grał do krótkich metraży modernistycznego artysty Man Raya. Cały seans grał trochę ponad godzinę, to są filmy z lat 20. XX w., bardzo eksperymentalne, abstrakcyjne. To było bardzo ciekawe doświadczenie, bo te filmy zostały niejako zreinterpretowane poprzez tę muzykę – opowiada rozmówca Ryszarda Jaźwińskiego. – Jarmusch wszystkim nam zaimponował, bo po seansie porozmawiał z każdym, kto miał z nim ochotę porozmawiać, z każdą sobie zrobił zdjęcie. Nigdy nie widziałem, żeby twórca miał tyle cierpliwości i ciekawości – zdradza.

– Myślę, że to wynika także z tego, że w Stanach nie jest tak popularny, jak w Europie. W Nowym Jorku, gdzie mieszka, pewnie nikt go na ulicy nie zaczepia: tutaj rzeczywiście jest legendą – wskazuje.

Glazer zostaje z nami na zawsze

– Poziom tegorocznego konkursu jest dość solidny, chociaż na pewno są też rozczarowania. Ale jest i jedno arcydzieło i na to, szczerze mówiąc, liczyłem: że przynajmniej jeden film zostanie z nami na zawsze. To "Strefa interesów" Jonathana Glazera, która opowiada historię niemieckiego oficera, który wraz ze swoją rodziną mieszka tuż za murem obozu koncentracyjnego w Oświęcimiu i jednocześnie jest odpowiedzialny za zarządzanie tym obozem – przyznaje Jan Lubaczewski. – Jest to film absolutnie wstrząsający, który opowiada o Holocauście w sposób, w jaki jeszcze chyba nikt nigdy nie opowiadał. Film, który jest zupełnie wyzuty z jakichkolwiek emocji, ze scen przemocy, nie ma w tym filmie ani jednego momentu ukazania tego, co się dzieje za murem. Obserwujemy wyłącznie mieszkanie i rodzinę tego oficera – opowiada.

– I ten kontrast między tym, co widzimy i czego nie widzimy, towarzyszy nam przez cały seans. To jest doświadczenie, którego, myślę, wielu widzów nie zapomni do końca życia – dodaje.

Najczęściej czytane

Ponadto w audycji:

– rozmowa z Maciejem Hamelą, reżyserem pokazywanego na festiwalu w Cannes filmu dokumentalnego "Skąd dokąd";

– 63 Krakowski Festiwal Filmowy (28.05-04.06.2023): zapowiedzi programowe, rozmowy z organizatorami;

– 37 Tarnowska Nagroda Filmowa – Festiwal Wybranych Polskich Filmów Pełnometrażowych (27.05-3.06.2023): zapowiedzi programowe, rozmowy z organizatorami;

– aktualności filmowe.

PERFECT DAYS (2023) | Trailer | Wim Wenders | Koji Yakusho | Tokio Emoto | Arisa Nakano/YouTube The Match Factory

Posłuchaj

47:46
Jan Lubaczewski prosto Cannes o festiwalu (Trójkowo, filmowo)
+
Dodaj do playlisty
+

 

Posłuchaj

49:54
Kuba Armata z Cannes o festiwalu, ale także o festiwalu w Tarnowie (Trójkowo, filmowo)
+
Dodaj do playlisty
+

 

***

Tytuł audycji: Trójkowo, filmowo
Prowadzi: Ryszard Jaźwiński
Data emisji: 26.05.2023
Godziny emisji: 13.09, 14.07

pr

Polecane