Festiwal w Cannes: muzyczny Jarmusch, konkursowy Wenders i arcydzieło Glazera
2023-05-26, 20:05 | aktualizacja 2023-05-28, 08:05
76. Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Cannes powoli dobiega końca. W sobotę wieczorem emocje sięgną szczytu podczas ogłoszenia werdyktu jury. Tymczasem w swojej audycji Ryszard Jaźwiński rozmawiał z tymi, którzy na miejscu obserwują przebieg festiwalu: filmoznawcą Janem Lubaczewskim i krytykiem filmowym Kubą Armatą.
- Ogłoszenie laureatów 76. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Cannes nastąpi wieczorem w sobotę, 27 maja
- Jednym z faworytów do Złotej Palmy jest dramat "Strefa interesów" Jonathana Glazera. Film był kręcony w Polsce. Za zdjęcia odpowiada polski operator Łukasz Żal, producentką była Ewa Puszczyńska – oboje współpracowali z Pawłem Pawlikowskim przy oscarowej "Idzie" i "Zimnej wojnie"
Wenders wraca do formy
– Właśnie jestem po seansie nowego, konkursowego filmu Wima Wendersa "Perfect Days" nakręconego w Japonii. Premiera tego filmu odbyła się dopiero wczoraj. To powrót reżysera niemieckiego, ale znanego przede wszystkim z amerykańskich filmów w latach 80. i 90., po latach fabularnej posuchy do formy (…). "Perfect Days" to film o mężczyźnie, który pracuje jako czyściciel toalet w Tokio. Jest to bardzo uroczy film, troszeczkę przypominający "Pattersona" Jima Jarmuscha – mówi filmoznawca Jan Lubaczewski. – Rzeczywiście jest to powrót Wendersa do formy, chociaż zachwytów części publiczności nie podzielam. Jest to dość prosty film, ale na pewno działa – ocenia.
– Można powiedzieć, że część mistrzów wróciła z ciekawymi propozycjami – dodaje.
Jarmusch muzycznie reinterpretuje filmy Man Raya
W Cannes gości także znakomity amerykański reżyser Jim Jarmusch. Tym razem przyjechał jako muzyk ze swoim zespołem Sqürl, w którym gra m.in. także jego producent Carter Logan. Oczywiście sprawa nie jest tak prosta: – Jarmusch jako wielki fan sztuk wszelakich grał do krótkich metraży modernistycznego artysty Man Raya. Cały seans grał trochę ponad godzinę, to są filmy z lat 20. XX w., bardzo eksperymentalne, abstrakcyjne. To było bardzo ciekawe doświadczenie, bo te filmy zostały niejako zreinterpretowane poprzez tę muzykę – opowiada rozmówca Ryszarda Jaźwińskiego. – Jarmusch wszystkim nam zaimponował, bo po seansie porozmawiał z każdym, kto miał z nim ochotę porozmawiać, z każdą sobie zrobił zdjęcie. Nigdy nie widziałem, żeby twórca miał tyle cierpliwości i ciekawości – zdradza.
– Myślę, że to wynika także z tego, że w Stanach nie jest tak popularny, jak w Europie. W Nowym Jorku, gdzie mieszka, pewnie nikt go na ulicy nie zaczepia: tutaj rzeczywiście jest legendą – wskazuje.
Glazer zostaje z nami na zawsze
– Poziom tegorocznego konkursu jest dość solidny, chociaż na pewno są też rozczarowania. Ale jest i jedno arcydzieło i na to, szczerze mówiąc, liczyłem: że przynajmniej jeden film zostanie z nami na zawsze. To "Strefa interesów" Jonathana Glazera, która opowiada historię niemieckiego oficera, który wraz ze swoją rodziną mieszka tuż za murem obozu koncentracyjnego w Oświęcimiu i jednocześnie jest odpowiedzialny za zarządzanie tym obozem – przyznaje Jan Lubaczewski. – Jest to film absolutnie wstrząsający, który opowiada o Holocauście w sposób, w jaki jeszcze chyba nikt nigdy nie opowiadał. Film, który jest zupełnie wyzuty z jakichkolwiek emocji, ze scen przemocy, nie ma w tym filmie ani jednego momentu ukazania tego, co się dzieje za murem. Obserwujemy wyłącznie mieszkanie i rodzinę tego oficera – opowiada.
– I ten kontrast między tym, co widzimy i czego nie widzimy, towarzyszy nam przez cały seans. To jest doświadczenie, którego, myślę, wielu widzów nie zapomni do końca życia – dodaje.
- Polskie akcenty w Cannes. Jest skromnie, ale nie bez szans na sukces
- Johnny Depp na otwarcie festiwalu w Cannes, Harrison Ford ze Złotą Palmą
Ponadto w audycji:
– rozmowa z Maciejem Hamelą, reżyserem pokazywanego na festiwalu w Cannes filmu dokumentalnego "Skąd dokąd";
– 63 Krakowski Festiwal Filmowy (28.05-04.06.2023): zapowiedzi programowe, rozmowy z organizatorami;
– 37 Tarnowska Nagroda Filmowa – Festiwal Wybranych Polskich Filmów Pełnometrażowych (27.05-3.06.2023): zapowiedzi programowe, rozmowy z organizatorami;
– aktualności filmowe.
PERFECT DAYS (2023) | Trailer | Wim Wenders | Koji Yakusho | Tokio Emoto | Arisa Nakano/YouTube The Match Factory
Posłuchaj
Posłuchaj
***
Tytuł audycji: Trójkowo, filmowo
Prowadzi: Ryszard Jaźwiński
Data emisji: 26.05.2023
Godziny emisji: 13.09, 14.07
pr