Reklama

reklama

Gry komputerowe: zdecydowanie więcej niż prosta rozrywka

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Gry komputerowe: zdecydowanie więcej niż prosta rozrywka
Coraz większą popularnością cieszą się rozbudowane gry fabularne, będące zdecydowanie czymś więcej niż zwykła strzelankąFoto: Shutterstock/Gorodenkoff

Gry komputerowe od lat funkcjonują w naszej świadomości jako prosta rozrywka. A jednak są wśród nich takie, które można traktować jako interaktywną powieść. Można się przy nich zatracić, jak przy dobrej książce, lub stanąć przed niejednym moralnym dylematem.

  • Na rynku pojawia się coraz więcej produkcji, które są interaktywne, skomplikowane fabularnie, łączą w sobie elementy gry i filmu.
  • Ważną ich częścią są też gwiazdy filmowe, które użyczają bohaterom gier głosu bądź twarzy.

Gra: interaktywny film

– Receptą na sukces jest, aby nie myśleć o grze jak o… grze. Ludzie często myślą o grach w kontekście medium, które ma zająć czas i dostarczyć rozrywkę, ale niekoniecznie ambitną. Natomiast to, co my zrobiliśmy, to nie gra, to tak naprawdę połączenie gry, filmu, książki: połączenie ambitnych dzieł różnych ludzi – tłumaczy Konrad Tomaszkiewicz, reżyser bijącej rekordy popularności gry "Wiedźmin 3". – Muzyka była na Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie, historii nie powstydziłyby się książki czy dobre filmy lub seriale, dialogi napisane przez naszych pisarzy ożywiły postaci, które wydawały się prawdziwe – wylicza.

– To wszystko złożone do kupy daje nam ambitny, interaktywny film, który przeżywamy i w którym jesteśmy, w którym my decydujemy, co się stanie – dodaje.

"Rola pełna biologii"

Nawiązania do różnych elementów współczesnej kultury udowadniają, że zaciera się granica między wirtualną rozrywką, literaturą czy filmem. Dowodem na to jest także udział w grach największych gwiazd filmowych – poprzez użyczenie głosu czy też swojej twarzy. – Musiałem cały czas być postacią, dialogując, rozmawiając. A tam musiała być i kropka, pauza, zawieszenie, a czasami śpiew, czasami przekleństwa, krańcowe sytuacje… Rola pełna biologii tak naprawdę – wspomina Michał Żebrowski, którego głosem mówił główny bohater gry "Cyberpunk 2077". – Absolutnie miałem wrażenie, że to byłem ja w pewnym momencie: rewolucjonista, rockman, artysta, opryskliwy, obcesowy, zgorzkniały często… Kawał drania, ale z charyzmą, za którym chce się podążać – stwierdza.

Przeczytaj także


Posłuchaj

3:36
Gry komputerowe stają się coraz bardziej rozbudowane i interaktywne (Trójka do trzeciej)
+
Dodaj do playlisty
+

 

***

Tytuł audycji: Trójka do trzeciej
Prowadzi: Katarzyna Cygler
Autor materiału reporterskiego: Michał Kowarski
Data emisji: 2.01.2023
Godzina emisji: 12.34

pr/kor

Polecane