Naukowcy odkryli tajemniczą, "uśpioną" czarną dziurę niedaleko Ziemi

Naukowcy odkryli tajemniczą, "uśpioną" czarną dziurę niedaleko Ziemi
Naukowcy badają zjawiska jakie towarzyszą ruchowi czarnych dziur i skutkom ich zderzeń.Foto: Shutterstock/Elena11

Astronomowie odkryli najbliższą Ziemi czarną dziurę: jest odległa "zaledwie" o 1600 lat świetlnych, co oznacza, że właściwie jest tuż za "kosmiczną miedzą". Jest pełna zagadek, stanowi więc intrygujący cel badań, które pozwolą nam lepiej zrozumieć ewolucję gwiazd w Drodze Mlecznej.

• Odkryta czarna dziura znajduje się w odległości 1600 lat świetlnych od Układu Słonecznego
  • Ta czarna dziura jest "uśpiona", dlatego tak trudno było ją odkryć

Czarna dziura, która nie chce się ujawnić

– Takie czarne dziury masy gwiazdowej, czyli od pięciu do kilkudziesięciu mas naszego Słońca, znamy, ale pierwszy raz znaleźliśmy ją tak blisko. Na dodatek ta akurat jest "uśpiona" i niezbyt chciała się nam pokazać – opowiada Rafał Grabiański z portalu "Urania postępy astronomii".

Często się zdarza, że czarna dziura jest w układzie podwójnym, czyli tak, jak Ziemia krąży wokół Słońca, tak gwiazda krąży wokół czarnej dziury. Zazwyczaj wtedy czarna dziura "wysysa" z tej gwiazdy materię, która porusza się z tak dużą prędkością, że emituje bardzo silne promieniowanie rentgenowskie. – To promieniowanie możemy zaobserwować i w ten sposób odkrywamy większość czarnych dziur. W tym wypadku jest inaczej, gdyż ta czarna dziura jest "uśpiona", czyli nie oddziałuje z gwiazdą, która spokojnie krąży wokół niej mniej więcej w takiej odległości jak Ziemia od Słońca – tłumaczy Trójkowy ekspert. – My wnioskujemy, że ona tam jest na podstawie zakłóceń ruchu tej gwiazdy: tego, że coś ciemnego, niewidocznego wpływa na jej orbitę – wskazuje.

Przeczytaj także

Kolejna zagadka dla astrofizyków

– Tak naprawdę naukowcy nie wiedzą, jakim cudem taka czarna dziura w takiej konfiguracji istnieje. Modele fizyczne wskazują na to, że takie układy podwójne gwiazda – czarna dziura zazwyczaj znajdują się bliżej siebie. Jeżeli nie oddziałują na siebie, to albo musiały powstać w podobnym okresie, albo ta gwiazda, która później stała się czarną dziurą, musiała się stać nią bardzo szybko w swojej ewolucji – wyjaśnia. – To jest luka w naszej wiedzy i zagadka dla astrofizyków, którą muszą rozwiązać – dodaje.

Jak wykonano to zdjęcie Czarnej Dziury i co jest w nim niezwykłego?/YouTube Nauka. To lubię