Anteny PR na trzecim miejscu w rankingu słuchalności Krajowego Instytutu Mediów

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Anteny PR na trzecim miejscu w rankingu słuchalności Krajowego Instytutu Mediów
Polskie RadioFoto: Cezary Piwowarski/Polskie Radio

Według najnowszego raportu Krajowego Instytutu Mediów "Badania konsumpcji treści audio: kwiecień-czerwiec 2022" ponad 80 proc. Polaków biorących udział w badaniu zadeklarowało, że słucha radia. Programy Polskiego Radia wybierało 13,1 proc. ankietowanych, co daje nadawcy publicznemu trzecie miejsce wśród wszystkich nadawców, za RMF FM i Radiem Zet.

Programy publicznego nadawcy – Program 1 Polskiego Radia, Program 2 PR, Program 3 i Polskie Radio 24 – wybierało w analizowanym okresie kwiecień-czerwiec 2022 roku – 13,1 proc. słuchaczy (dane wg. tzw. wskaźnika słuchalności dziennej, tj. osoby słuchające radia w dniu poprzedzającym badanie).

Niezmiennie wśród anten Polskiego Radia największą popularnością cieszy się radiowa Jedynka, którą włącza 7,5 proc. wszystkich słuchających radia, co daje PR1 czwarte miejsce w rankingu ogólnym.

Trójki słucha 3 proc. badanych, co jest zauważalnym wzrostem w porównaniu z poprzednim badaniem obejmującym okres luty-kwiecień 2022 (odpowiednio 2,7 proc.), PR24 – 1,7 proc., a Dwójki – 0,9 proc. W rankingu nie uwzględniane są pozostałe anteny publicznego nadawcy nadające w DAB+: Polskie Radio Chopin, Polskie Radio Dzieciom i Polskie Radio Kierowców.

Radio RMF, niekwestionowanego lidera słuchalności, wybierało w okresie kwiecień-czerwiec 2022 – 33,5 proc. ankietowanych, zaś Radio Zet – 15,9 proc.

Z raportu KIM wynika, że radio towarzyszy Polakom niemal przez cały dzień. 40 proc. osób w wieku 15 lat i więcej słucha radia przede wszystkim rano (od godz. 6.00 do 9.00) i przed południem (9.00-12.00), natomiast po południu i wczesnym wieczorem (godz. 16.00-19.00) odbiorniki włącza 30 proc. badanych. Radia słuchamy głównie poza domem: 50 proc. słuchaczy deklaruje korzystanie z radia w samochodzie (są to częściej mężczyźni niż kobiety – odpowiednio 55 proc. i 39 proc.) oraz w pracy (16 proc.). W domu radioodbiorniki włącza 42 proc. badanych, częściej robią to osoby starsze (wśród osób 65+ jest to 76 proc., wśród osób 70+ jest to 81 proc., a wśród ankietowanych w wieku 75+ jest to 86 proc.) niż młodsze (w wieku 15-29 lat). Systematycznie rośnie zainteresowanie aplikacjami radiowymi: przez telefon radia słucha 9 proc. mężczyzn i 7 proc. kobiet.

Krajowy Instytut Mediów został powołany w grudniu 2020 roku przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji. Formalnie zaczął działać w marcu 2021 roku. KIM powstał w odpowiedzi na potrzeby szeroko rozumianego rynku mediów w Polsce. Instytut w sposób ciągły prowadzi pomiary korzystania z radia, telewizji i internetu dostosowane do współczesnego modelu konsumpcji mediów. Bada zarówno odbiór tradycyjny, jak również poprzez VOD, podcasty, aplikacje i serwisy.

Krajowy Instytut Mediów swoje badania prowadzi na podstawie analizy prób wywiadów telefonicznych z posiadaczami wybranych losowo numerów komórkowych (500 połączeń dziennie/15 tys. miesięcznie/180 tys. rocznie).

Polecane