Trójka|Magazyn Bardzo Kulturalny
W radiu i na scenie
2020-03-08, 22:03 | aktualizacja 2020-03-09, 09:03
W radiu co prawda też jest teatr. Nasz nazywa się Sceną Teatralną Trójki, ale opowiadamy o dwóch teatrach, o tym, co w sztuce radiowej i co na scenie, zwanej teatrem "żywego planu".
Posłuchaj
Wieczór 8 marca dominuje jednak teatr radiowy, gdyż w MBK spotykamy się tuż po marcowej premierze na STT. W roku 95-lecia PR czujemy się usprawiedliwieni, ilekroć rozmawiamy o równie starej jak ono sztuce radiowej, która siłą rzeczy ustępuje powoli miejsca młodszym.
W ramach STT w najbliższą niedzielę zamkniemy prezentację sztuk uhonorowanych nagrodami w konkursie "Nasłuchiwanie. Gościnność". W PS do STT, w pierwszej części Magazynu, gościmy przewodniczącego jury konkursu profesora Jacka Kopcińskiego. Podsumowujemy "Nasłuchiwanie" 2019. Po rozstrzygnięciu konkursu spotkaliśmy się w gronie jurorów, by przedstawić laureatów czyli autorów sztuk radiowych, którzy otrzymali I, II oraz III Nagrodę, a także dwa wyróżnienia. Przed nami wtedy jeszcze był "sprawdzian" werdyktu jury, to znaczy realizacja sztuk laureatów. Teraz, czekając jeszcze na prezentację wyróżnień, możemy przyjrzeć się najistotniejszym efektom konkursu. Pytamy o to, w jakim stopniu przedstawione słuchowiska spełniły ów podstawowy warunek zawarty w idei konkursu czyli dźwiękowy walor nagrodzonych dramatów. Ważne też, czego dowiedzieliśmy się o naszej "gościnności" i wreszcie jak profesor ocenia sens ogłaszania tego typu "tematycznych" konkursów.

Jest też okazja przyjrzeć się nie tylko radiowym dramatom. Ukazała się właśnie seria "Nasze dramaty", gromadząca wybrane sztuki kilku autorów: Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk, Mariusza Bielińskiego, Artura Grabowskiego, Tomasza Mana i Artura Pałygi. Mówi się, że żyjemy w czasach postdramatycznych. Co to oznacza dla teatru i widzów, jak odnajdują się w nich autorzy współczesnych dramatów? Nie spodziewamy się odpowiedzi zamykających sprawę. Tego typu wnioski powstają "na gorąco". Sytuacja jest dynamiczna. Rozmowa na ten temat powinna toczyć się i dobrze byłoby, gdyby dotyczyła nie wyłącznie środowiska. To jest opowieść o nas i ważne, by jej kontynuacja stanowiła swoisty serial, który miałby wielu odbiorców.


Z teatrów "żywego planu" wybieramy tym razem TR Warszawa, z powodu premiery, która ma wyjątkowy charakter. Tytuł: "Wracać wciąż do domu". To adaptacja powieści Ursuli K. Le Guin w reżyserii Magdy Szpecht. Prapremiera odbyła się w… Tokio, w listopadzie. Teraz powstała wersja polska tej koprodukcji TR Warszawa z Festiwalem w Tokio i Instytutem Adama Mickiewicza. Naszymi gośćmi są: Kaja Stępkowska – rzeczniczka teatru, Roman Pawłowski – pełnomocnik dyrektor TR Warszawa do spraw programowych oraz autor tłumaczenia, adaptacji i scenariusza "Wracać" – Łukasz Wojtysko. Ich opowieść o teatralnej wersji książki Le Guin i przypomnienie zarazem jej wizji – marzenia o świecie po Apokalipsie – może zainteresować nie tylko widzów TR Warszawa.
***
Tytuł audycji: Magazyn bardzo kulturalny
Prowadzi: Barbara Marcinik
Wydawca: Wojciech Dorosz
Data emisji: 8.03.2020
Godzina emisji: 21.08