W radiu i na scenie

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
W radiu i na scenie
"Wracać wciąż do domu" w reżyserii Magdy SzpechtFoto: mat. promocyjne

W radiu co prawda też jest teatr. Nasz nazywa się Sceną Teatralną Trójki, ale opowiadamy o dwóch teatrach, o tym, co w sztuce radiowej i co na scenie, zwanej teatrem "żywego planu".

Posłuchaj

Na pograniczu teatru i radia (Magazyn Bardzo Kulturalny/Trójka)
+
Dodaj do playlisty
+

Wieczór 8 marca dominuje jednak teatr radiowy, gdyż w MBK spotykamy się tuż po marcowej premierze na STT. W roku 95-lecia PR czujemy się usprawiedliwieni, ilekroć rozmawiamy o równie starej jak ono sztuce radiowej, która siłą rzeczy ustępuje powoli miejsca młodszym.

W ramach STT w najbliższą niedzielę zamkniemy prezentację sztuk uhonorowanych nagrodami w konkursie "Nasłuchiwanie. Gościnność". W PS do STT, w pierwszej części Magazynu, gościmy przewodniczącego jury konkursu profesora Jacka Kopcińskiego. Podsumowujemy "Nasłuchiwanie" 2019. Po rozstrzygnięciu konkursu spotkaliśmy się w gronie jurorów, by przedstawić laureatów czyli autorów sztuk radiowych, którzy otrzymali I, II oraz III Nagrodę, a także dwa wyróżnienia. Przed nami wtedy jeszcze był "sprawdzian" werdyktu jury, to znaczy realizacja sztuk laureatów. Teraz, czekając jeszcze na prezentację wyróżnień, możemy przyjrzeć się najistotniejszym efektom konkursu. Pytamy o to, w jakim stopniu przedstawione słuchowiska spełniły ów podstawowy warunek zawarty w idei konkursu czyli dźwiękowy walor nagrodzonych dramatów. Ważne też, czego dowiedzieliśmy się o naszej "gościnności" i wreszcie jak profesor ocenia sens ogłaszania tego typu "tematycznych" konkursów.


Prof. Jacek Kopciński (fot. Wojciech Dorosz) Prof. Jacek Kopciński (fot. Wojciech Dorosz)

Jest też okazja przyjrzeć się nie tylko radiowym dramatom. Ukazała się właśnie seria "Nasze dramaty", gromadząca wybrane sztuki kilku autorów: Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk, Mariusza Bielińskiego, Artura Grabowskiego, Tomasza Mana i Artura Pałygi. Mówi się, że żyjemy w czasach postdramatycznych. Co to oznacza dla teatru i widzów, jak odnajdują się w nich autorzy współczesnych dramatów? Nie spodziewamy się odpowiedzi zamykających sprawę. Tego typu wnioski powstają "na gorąco". Sytuacja jest dynamiczna. Rozmowa na ten temat powinna toczyć się i dobrze byłoby, gdyby dotyczyła nie wyłącznie środowiska. To jest opowieść o nas i ważne, by jej kontynuacja stanowiła swoisty serial, który miałby wielu odbiorców.


Kaja Stępkowska, Łukasz Wojtysko, Roman Pawłowski (fot. Wojciech Dorosz) Kaja Stępkowska, Łukasz Wojtysko, Roman Pawłowski (fot. Wojciech Dorosz)

Plakat promujący sztukę "Wracać wciąż do domu" w reżyserii Magdy Szpecht Plakat promujący sztukę "Wracać wciąż do domu" w reżyserii Magdy Szpecht

Z teatrów "żywego planu" wybieramy tym razem TR Warszawa, z powodu premiery, która ma wyjątkowy charakter. Tytuł: "Wracać wciąż do domu". To adaptacja powieści Ursuli K. Le Guin w reżyserii Magdy Szpecht. Prapremiera odbyła się w… Tokio, w listopadzie. Teraz powstała wersja polska tej koprodukcji TR Warszawa z Festiwalem w Tokio i Instytutem Adama Mickiewicza. Naszymi gośćmi są: Kaja Stępkowska – rzeczniczka teatru, Roman Pawłowski – pełnomocnik dyrektor TR Warszawa do spraw programowych oraz autor tłumaczenia, adaptacji i scenariusza "Wracać" – Łukasz Wojtysko. Ich opowieść o teatralnej wersji książki Le Guin i przypomnienie zarazem jej wizji – marzenia o świecie po Apokalipsie – może zainteresować nie tylko widzów TR Warszawa.

***

Tytuł audycji: Magazyn bardzo kulturalny 
Prowadzi: Barbara Marcinik
Wydawca: Wojciech Dorosz
Data emisji: 8.03.2020 
Godzina emisji: 21.08

Polecane