O poezji migowej i Operze dla Głuchych. Adam Stoyanov w Trójce
Czym różni się poezja migowa od poezji osób słyszących? Jakie spektakle będzie można obejrzeć podczas tegorocznej edycji Opery dla Głuchych? O nadchodzącym festiwalu opowiedzieli w audycji "Terra Kultura" aktor Adam Stoyanov i kurator wydarzenia Michał Mendyk.
Adam Stoyanov opowiedział w Trójce o poezji migowej
Foto: Mieczysław Włodarski/REPORTER/East News
Opera dla Głuchych to - jak czytamy na stronie wydarzenia - "festiwal teatru i sztuk performatywnych tworzonych przez Głuchych i słyszących dla Głuchych i słyszących". Festiwal potrwa od 19 września do 4 listopada w różnych miejscach w Warszawie.
Adam Stoyanov o poezji migowej
W ramach festiwalu odbędą się między innymi spektakle "Bye, Bye Butterfly" i "EP", w których zagrał Adam Stoyanov - poeta migowy i aktor. Stoyanov od urodzenia jest Głuchy, a na co dzień posługuje się polskim językiem migowym.
W rozmowie z Agnieszką Obszańską w audycji "Terra Kultura" Stoyanov przyznał, że od zawsze marzył o występowaniu na scenie. - Uwielbiam sztukę i zawsze marzyłem o tym, żeby być aktorem. Już w szkole było to dla mnie naturalne, żeby opowiadać żarty - mówił gość Trójki. Rozmowę tłumaczyły Alicja Famulska i Emilia Szuchniewiecz.
Adam Stoyanov opowiedział też o swojej poetyckiej twórczości. - To nie jest taka sama poezja, jaką tworzą osoby słyszące. Osoby słyszące stosują rymy, a my opowiadamy poezję dzięki naszym dłoniom. To jest nasz nośnik informacji - tłumaczył.
Opera dla Głuchych
Gościem Agnieszki Obszańskiej był też Michał Mendyk - kurator Opery dla Głuchych. Mendyk mówił, że festiwal daje możliwość obustronnej wymiany kulturowej między słyszącymi a głuchymi.
- Specyfika tego festiwalu jest taka, że nie ma swojego domu. Jesteśmy gośćmi Muzeum Sztuki Nowoczesnej, TR Warszawa, Zachęty i Warszawskiego Obserwatorium Kultury, ale moim marzeniem jest, żeby Głusi dostali w Warszawie swój teatr - mówił Mendyk.
Program tegorocznej Opery dla Głuchych skupia się tym, jak odbieramy muzykę - czy da się z nią odlecieć nawet, jeśli jej nie słyszymy i czy cisza jest dobrem wspólnym. Szczegóły dostępne są na stronie automatophone.pl.
Ewelina Kołaczek