Elektromobilność - szanse rozwoju i problemy. Jak wyglądamy na tle Europy?
2024-12-03, 16:12 | aktualizacja 2024-12-03, 20:12
Jak ograniczyć emisyjność w transporcie drogowym i jakie są perspektywy oraz bariery rozwoju pojazdów hybrydowych i elektrycznych w Polsce? Czy motoryzacyjna rewolucja realnie przyczyni się do zatrzymania zmian klimatycznych?
Mity, stereotypy, półprawdy i wszystko to, co ma dyskwalifikować przejście na czysty transport, ale i realne problemy oraz wyzwania stojące przed nami w kontekście elektromobilności. To temat kolejnej audycji "News albo Fake News", powstałej przy współpracy z Ministerstwem Cyfryzacji.
Posłuchaj
Nie uciekniemy od elektromobilności
Elektromobilność to jeden z kluczowych obszarów działań prowadzonych w Ministerstwie Klimatu i Środowiska. Rozwój tego sektora wynika nie tylko z uwarunkowań środowiskowych i klimatycznych, ale także innowacyjnych rozwiązań zmieniających konkurencyjność gałęzi przemysłu i modyfikujących światową mapę zależności od surowców. Dalsze prowadzenie prac w tym obszarze będzie miało pozytywny wpływ nie tylko na branżę motoryzacyjną, ale również całą gospodarkę oraz klimat.
Gośćmi audycji byli:
- Bartłomiej Derski z serwisu Wysokie Napięcie (testuje auta elektryczne, jeździł nimi po całej Europie),
- prof. Leszek Niedzicki z Wydziału Chemii Politechniki Warszawskiej (ekspert ds. baterii litowo-jonowych - stał na czele zespołu, który opracował innowacyjny elektrolit do nowoczesnych baterii, zna realia produkcji baterii i wszelkie mankamenty),
- Jan Buczek, szef Związku Międzynarodowych Przewoźników Drogowych (opowiadał m.in. o tym na ile elektryczne ciężarówki mają dziś praktyczny sens).
Plusy i minusy elektromobilności
- Trujemy się w miastach spalinami - mówi Bartłomiej Derski z serwisu Wysokie Napięcie. - Jednym z powodów wprowadzania elektromobilności jest właśnie walka o czyste powietrze. Drugi element, to uniezależnienie od paliw kopalnych i ich importu, który kosztuje bardzo drogo. Kolejnym elementem jest dekarbonizacja. Te samochody elektryczne wyprodukują w cyklu swojego życia mniej dwutlenku węgla niż spalinowe. Po 3-4 latach eksploatacji samochody elektryczne spłacają swój "dług ekologiczny", a użytkujemy je znacznie dłużej - dodaje.
Przeczytaj także
- Chemtrailsy i tajemnicze latające obiekty: prawda i fałsz teorii spiskowych
- Medyczne fake newsy i dezinformacje. Skąd się wzięły i jak sobie z nimi poradzić?
- Dezinformacja wokół kryzysu migracyjnego
- Jesteśmy już na takim etapie, że nie mamy problemów z dostępnością baterii do samochodów elektrycznych - mówi prof. Leszek Niedzicki z Wydziału Chemii Politechniki Warszawskiej. - Powoli fabryki doganiają zapotrzebowanie. Ten wzrost produkcji baterii bardzo przyśpiesza. Poprawiła się także technologia ich produkcji i jakość samych baterii. W ciągu ostatnich 12 lat zwiększyła się dwukrotnie pojemność baterii w przeliczeniu na kilogram baterii. Dzięki temu samochody elektryczne mają coraz większe zasięgi, rzędu kilkuset kilometrów - dodaje.
- W Polsce przybywa także elektrycznych samochodów ciężarowych i autobusów. Jednak nie w takiej skali, jak w Europie Zachodniej - mówi Jan Buczek, szef Związku Międzynarodowych Przewoźników Drogowych. - Wynika to przede wszystkim z tego, że nie mamy programu wsparcia dla takich zakupów. Poza tym my wyspecjalizowaliśmy się w przewozach na duże odległości. W związku z tym ta technologia jest nieprzydatna, gdyż nie ma odpowiedniej infrastruktury obsługującej taki ruch. Nasz system przesyłu jest niewystarczający, aby dostarczyć odpowiednią ilość energii do docelowego miejsca ładowania. Program elektromobilności, jeżeli chodzi o transport samochodami ciężarowymi na razie się u nas nie spina - podsumowuje.
***
Tytuł audycji: News albo Fake News
Autor: Piotr Łodej
Goście: Bartłomiej Derski (serwis Wysokie Napięcie), Leszek Niedzicki (Wydział Chemii Politechniki Warszawskiej) i Jan Buczek (Związek Międzynarodowych Przewoźników Drogowych)
Data emisji: 3.12.2024
Godzina emisji: 14.12
dm/DS