Jak się zabezpieczyć przed telefonami, które nas podsłuchują?
2024-09-23, 12:09 | aktualizacja 2024-09-23, 14:09
Jak pokazują badania dr Anny Turner z PAN, większość użytkowników Internetu jest przekonana, że ich telefony podsłuchują rozmowy, które następnie są wykorzystywane do personalizowania reklam. Jak to możliwe i czy możemy coś na to poradzić? Szczegóły w "Pikniku Naukowym".
Współcześnie telefony spełniają wiele funkcji. Pierwotnie służyły tylko do dzwonienia, teraz są encyklopedią, mapą i witryną sklepową. Nie zawsze jednak przestrzegamy tzw. higieny cyfrowej.
Posłuchaj
Telefony na podsłuchu
Towarem stały się także nasze dane, które są wykorzystywane m.in. do spersonalizowanej reklamy różnych produktów.
- Ponad połowa Polaków jest bardzo mocno poruszona tym, że ich dane osobowe nie są bezpiecznie i że nie wiedzą, co się z tymi danymi dzieje - mówi dr Anna Turner, socjolożka z PAN. - Większość z nas nie godzi się z tym, ale też nie wie, jak ma sobie z tym poradzić. Martwi nas to, czujemy się manipulowani, ale tak naprawdę nie wiemy, co z tym zrobić.
Czytaj także:
- Czy pamiętasz…? Niezwykłe tajemnice ludzkiej pamięci
- Bezzałogowa łódź ratunkowa, zarządzana przez... sztuczną inteligencję
- Makijaż upiększa, podnosi samoocenę i... kamufluje
Co zrobić, aby zmniejszyć ryzyko podsłuchu?
Większość z nas zdaje sobie sprawę, że bez naszej woli dane personalne są wykorzystywane przez różne aplikacje w telefonach. Co możemy zrobić, aby w jakiś sposób to kontrolować?
- Możemy sprawdzić, które z aplikacji mają dostęp do naszego telefonu i te aplikacje odinstalować - kontynuuje dr Anna Turner. - Należy pamiętać, że przy aktualizacjach nasza domyślna zgoda na korzystanie z mikrofonu ponownie może się aktywować. Zalecam, aby co jakiś czas sprawdzać, co my tam mamy w ustawieniach telefonu. Nasze zachowania online i offline są monetyzowane, żeby móc nam pokazać spersonalizowaną reklamę. Powinniśmy patrzeć na to nie jak na gadżet, ale jak na urządzenie monitorująco-reklamowe. Żeby na podstawie tego, co robimy, móc spersonalizować reklamę, ponieważ wtedy wzrasta szansa, że kupimy dany produkt lub usługę - dodaje.
***
Tytuł audycji: "Piknik Naukowy"
Prowadzi: Monika Suszek
Gościni: dr Anna Turner (socjolożka z PAN)
Data emisji: 23.09.2024
Godzina emisji: 10.31
dm/kmp