Bezzałogowa łódź ratunkowa, zarządzana przez... sztuczną inteligencję

Studenci Politechniki Krakowskiej pracują nad projektem zaawansowanej technologicznie, autonomicznej łodzi ratunkowej, która ma być przeznaczona do ratowania rozbitków ze statków pasażerskich. 

Bezzałogowa łódź ratunkowa, zarządzana przez... sztuczną inteligencję

Morska łódź ratunkowa

Foto: shutterstock/Alexey Seafarer

Czy to będzie przełom w ratownictwie wodnym? Studenci z Politechniki Krakowskiej kończą pracę nad projektem autonomicznej łodzi ratunkowej, zarządzanej przez sztuczną inteligencję.


Łódź ratunkowa zarządzana przez... sztuczną inteligencję (Trójka/Piknik Naukowy)
3:10
+
Dodaj do playlisty
+

 


Nowoczesna i autonomiczna

Ta nowoczesna i naszpikowana nowoczesnymi technologiami łódź ratunkowa ma mieć zamkniętą obudowę i jest zaprojektowana pod kątem funkcjonalności, bezpieczeństwa i komfortu pasażerów. 
Zastosowano w niej systemy pokładowe zarządzane przez sztuczną inteligencję, gdyż podstawowym założeniem projektu jest to, że ma to być łódź bezzałogowa. Będzie mogła pomieścić ok. 80 osób i ma służyć do ratowania pasażerów statków pasażerskich

- Projektowana przeze mnie łódź ratunkowa ma kształt katamaranu - mówi Alicja Strządała, autorka projektu. - Co prawda nie ma dwóch kadłubów, ale ma coś na kształt tunelu pośrodku. W ten sposób schowana jest śruba i płetwa sterowa, co dodatkowo chroni ratowanych z wody ludzi - dodaje.  


Czytaj także: 


Bezpieczna i ekologiczna

Łódź ma być napędzana elektrycznością pozyskiwaną między innymi z odnawialnych źródeł energii. Oprogramowanie łodzi pozwala na niemal całkowicie autonomiczną pracę, co znacznie zwiększa bezpieczeństwo uratowania rozbitków, beż dodatkowego narażenia na niebezpieczeństwo członków ekipy ratowniczej

- Zaproponowałam dwie platformy do samodzielnego wchodzenia na łódź ratunkową - dodaje Alicja Strządała. - Wchodzenie po drabince jest dość trudne i dzięki tym antypoślizgowym platformom łatwiej jest dostać się do tej łodzi. Oprócz tego na łodzi znajduje się panel słoneczny, który może pełnić rolę żagla. Pozwala to na szacunkowe zmniejszenie zużycia paliwa o ok. 30 procent - dodaje.     

Projekt tej nowoczesnej łodzi ratunkowej jest w fazie ostatecznych poprawek.   

***

Tytuł audycji: Piknik Naukowy
Prowadzi: Monika Suszek
Data emisji: 16.09.2024
Godzina emisji: 10.36

dm/wmkor

Odtwarzacz jest gotowy. Kliknij aby odtwarzać.