Zakupowy detoks pokolenia Z. "Podkonsumpcja" zyskuje na popularności
2024-08-21, 21:08 | aktualizacja 2024-08-22, 10:08
Podkonsumpcja, czyli #underconsumption, jest coraz popularniejszym trendem wśród pokolenia Z, aktywnego w mediach społecznościowych. Osoby młode są zmęczone konsumpcją, jej natarczywością, i zaczynają odwracać się od ciągłego kupowania nowych rzeczy.
- Hasztagi to bardzo potężna broń. Potrafią wpływać na popularność danego zjawiska, a także zmieniać od lat panujące trendy.
- W mediach społecznościowych coraz częściej pojawia się hasztag #underconsumption, który symbolizuje nowy trend wśród młodych ludzi.
- Młodzi coraz częściej decydują się na znaczne ograniczenie wydatków na zakup nowych produktów, w tym m.in. ubrań. Wszystko to w trosce o środowisko.
Młodzi ludzie z pokolenia Z, dla których dobra materialne od dziecka stanowiły o statucie społecznym, stają się zmęczeni nieustanną pogonią za najlepszym, najnowszym i najmodniejszym. Konsumpcjonizm staje się dla nich uciążliwą gonitwą za trendami wyznaczanymi przez największe koncerny.
#underconsumption = podkonsumpcja
W mediach społecznościowych z dnia na dzień pojawia się coraz więcej hasztagów #underconsumption, symbolizujących coraz mocniejszą tendencję do odchodzenia od konsumpcyjnego trybu życia.
- Pojawia się grupa ludzi, która mówi: stop, wystarczy. Po co każdego roku kupować nowe - mówi profesor Dominika Maison z panelu badawczego Ariadna. - Coraz częściej w pewnych kręgach ludzie chwalą się, że używają czegoś przez kilkanaście lat. Takie podejście jest coraz bardziej pożądane - dodaje.
Influencerzy zmieniają podejście do produktów
Zwolennicy trendu podkonsumpcji, zwanej też niedokonsumpcją, wolą kupować znacznie mniej i jednocześnie stawiać na jakość wybranego produktu, który powinien być trwały i funkcjonalny. Coraz popularniejsze są także zakupy rzeczy używanych.
- Trend ten jest bardzo popularny w Stanach Zjednoczonych - mówi Wojciech Przybylski, bloger. - Do Polski jeszcze nie wkroczył, więc zachęcam twórców internetowych, aby dzielili się swoimi spostrzeżeniami i wiedzą - dodaje.
Czytaj także:
- Handel elektroniczny kiedyś i dziś. "Wciąż mamy potrzebę wyjścia do sklepu"
- Moda na lumpeksy. Z czego wynika popularność sklepów z odzieżą używaną?
- Młodzi dorośli coraz bardziej zadłużeni. "Zmienia się system wartości i mentalność"
Deinfluencing. Na czym polega?
Co więcej, w sieci pojawiło się także zjawisko deinfluencingu. Zjawisko polega na tym, że influencerzy zaczynają pokazywać złe strony produktów i zniechęcać potencjalnych klientów do ich kupowania.
Posłuchaj
***
Tytuł audycji: Zapraszamy do Trójki
Prowadzi: Krzysztof Łoniewski
Autor materiału: Józef Niewiarowski
Data emisji: 21.08.2024
Godziny emisji: 18.13
dm/wmkor