Reklama

reklama

Służba zdrowia oczami pacjenta. Jak jest oceniana i co wpływa na jej ocenę?

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Służba zdrowia oczami pacjenta. Jak jest oceniana i co wpływa na jej ocenę?
Służba zdrowia widziana oczami pacjenta. Co wpływa wystawienie pozytywnej opinii lekarzowi? Foto: shutterstock/Gorgev

"Patient experience" to całokształt doświadczenia pacjenta, które coraz częściej jest brane pod uwagę w polityce zdrowotnej. W służbie zdrowia oczywiście najważniejsze jest to, aby pacjenta wyleczyć. Istotne jest jednak także to, aby sprawić, by był zadowolony z opieki zdrowotnej.

  • Na 100 tysięcy mieszkańców w Polsce przypada 3,6 lekarza, co nie odbiega od średniej europejskiej, która wynosi 3,7 lekarza na osobę.
  • W sumie w naszym kraju jest niemal 166 tysięcy lekarzy i ponad 45 tysięcy lekarzy dentystów będących członkami izb lekarskich.
  • Ponad 10 tysięcy lekarzy nie wykonuje swojego zawodu. 

Wizyta u lekarza nigdy nie należy do przyjemności. Zazwyczaj szukamy pomocy wtedy, gdy coś nam dolega. Nikt nie chce trafić do szpitala, ale jeżeli już tak się zdarzy, wszyscy wiedzą, że lepiej trafić do szpitala "dobrego" niż szpitala "złego". Na czym polega różnica między nimi i skąd się ona bierze? Co sprawia, że wolimy jedną placówkę od drugiej, skoro w założeniu, i w praktyce chyba także, ich cel jest taki sam: wyleczyć pacjenta i zdrowego wypuścić do domu?


Średni czas pobytu pacjenta w szpitalu Średni czas pobytu pacjenta w szpitalu

Patient experience

Nie da się ukryć, że często narzekamy na służbę zdrowia. Co nam najbardziej doskwiera i co wpływa na to, jaką wyrabiamy sobie opinię o placówkach medycznych i całej opiece zdrowotnej? 

- Jako pacjenci łapiemy doświadczenia na różnych punktach kontaktu z opieką medyczną - mówi Urszula Łaskawiec, redaktorka naczelna Patient Experience Manager. Jako pacjenci nie jesteśmy tylko w dwóch punktach - na rejestracji i w gabinecie. Cała nasza podróż, począwszy od szukania pomocy medycznej, przez diagnozowanie, szukanie placówki medycznej, aż po sam kontakt z lekarzem, to jest zbiór różnego rodzaju doświadczeń. Jeżeli te doświadczenia są głównie pozytywne, to takie mamy opinie o placówce i całym systemie opieki zdrowotnej. Jeśli więcej jest doświadczeń negatywnych zebranych przez całą naszą drogę jako pacjenta, to odzwierciedla się to także w naszej opinii o opiece medycznej - dodaje. 

Liczba lekarzy w Polsce Liczba lekarzy w Polsce

Opieka medyczna w Polsce oczami pacjenta

Jak polscy pacjenci oceniają opiekę medyczną w naszym kraju? Czy opinie są jednoznacznie negatywne?  

- Trzeba rozdzielić doświadczenia z systemem ochrony zdrowia od doświadczeń związanych z placówkami ochrony zdrowia, takimi jak na przykład szpitale czy centra diagnostyczne - mówi Piotr Kuskowski, dyrektor do spraw marketingu w Siemens Healthineers. - Jeśli chodzi o doświadczenia z systemem ochrony zdrowia, są one z gruntu negatywne, a cały system jest źle oceniany. Jeśli chodzi natomiast o doświadczenia pacjentów związane z kontaktem z placówkami medycznymi, to są one umiarkowanie pozytywne. Kiedy już usługa medyczna się odbędzie i dostaniemy to, czego oczekiwaliśmy, to siłą rzeczy jesteśmy mniej lub więcej usatysfakcjonowani, bo swój cel osiągnęliśmy - dodaje.     

Najczęściej czytane

Na jakiej zasadzie oceniamy lekarzy

Lekarz powinien leczyć i w tym leczeniu być skuteczny. Jednak okazuje się, że nie tylko fachowość wpływa na ocenę lekarza przez pacjentów. 

- Pacjenci wcale nie zwracają uwagi głównie na sposób diagnozowania i to, czy zostali wyleczeni przez lekarza - kontynuuje Urszulą Łaskawiec. - Głównie zwracają uwagę na to, w jaki sposób zostali potraktowani w gabinecie, jak się tam czuli, czy lekarz na nich spojrzał i odpowiednio przepytał, czy też czuli się tam jak na taśmie. Ten obszar empatii i komunikacji na linii lekarz-pacjent jest bardzo ważny - dodaje. 

- W Stanach Zjednoczonych są prowadzone badania, w których każdy szpital ma swój rating w oparciu o ankiety wypełniane przez pacjentów - kontynuuje Piotr Kuskowski. - Te badania pokazały związek między dobrymi doświadczeniami pacjentów a zmniejszoną liczba takich niepożądanych zjawisk jak zakażenia wewnątrzszpitalne czy powtórne hospitalizacje i inne mierniki jakości opieki szpitalnej - wskazuje specjalista.      

 

Posłuchaj

47:46
Służba zdrowia oczami pacjenta, czyli jak powinna wyglądać idealna opieka medyczna? (Klub Trójki)
+
Dodaj do playlisty
+

 

***

Tytuł audycji: Klub Trójki
Prowadzi: Michał Matus
Goście: Piotr Kuskowski (Siemens Healthineers) i Urszulą Łaskawiec (redaktorka naczelna Patient Experience Manager) 
Data emisji: 8.08.2024
Godzina emisji: 20.09

dm/wmkor

Polecane