Jerzy Skolimowski laureatem Złotego Anioła za niepokorność twórczą na 22. MFF Tofifest
2024-07-05, 18:07 | aktualizacja 2024-07-22, 12:07
22. Międzynarodowy Festiwal Filmowy "Tofifest. Kujawy i Pomorze" odbył się w dniach 25-30 czerwca. Zwycięzcą konkursu głównego "On Air" został film "78 Days" Emiliji Gašič, a konkursu From Poland – "Chłopi" DK Welchman i Hugh Welchmana. Złote Anioły za niepokorność twórczą odebrali Jerzy Skolimowski, Martyna Wojciechowska i Zbigniew Zamachowski.
Jerzy Skolimowski (ur. 1938) jest jednym z najbardziej znanych polskich twórców filmowych. Zaczynał jako scenarzysta "Niewinnych czarodziejów" (1960) Andrzeja Wajdy oraz "Noża w wodzie" (1961) Romana Polańskiego. Sam jako reżyser zadebiutował "Rysopisem" (1964), pierwszą częścią trylogii, którą dopełniały "Walkower" (1965) oraz "Bariera" (1966). Po zatrzymaniu przez cenzurę dramatu "Ręce do góry" (1967) wyjechał z kraju.
Pierwszym filmem, który nakręcił po wyjeździe z Polski, był „Start” (1967, Złoty Niedźwiedź na MFF w Berlinie). Potem powstały m.in. "Wrzask" (1978, Nagroda Specjalna Jury na MFF w Cannes) oraz "Fucha" (1982, nagroda na MFF w Cannes). Niepowodzenie ekranizacji "Ferdydurke" (1991) sprawiło, że zamilkł na ponad 15 lat, poświęcając się malarstwu. Powrócił entuzjastycznie przyjętym filmem "Cztery noce z Anną" (2008, nagroda za reżyserię na FPFF w Gdyni) oraz "Essential Killing" (2010, Grand Prix Jury na MFF w Wenecji oraz Złote Lwy na FPFF w Gdyni). Ostatni jak dotychczas wyreżyserowany przez niego film, "IO" (2022, Nagroda Jury na MFF w Cannes), był polskim kandydatem do Oscara i znalazł się na shortliście 15 nominowanych filmów.
Niepokornym należy się więcej
– Wydaje mi się, że maksymalnie niepokorni nie dziękują za nic. Bo słusznie uważają, że i tak należy im się znacznie więcej. I bardziej niż jakiekolwiek słowa pasuje do nich tzw. gest Kozakiewicza… który wykonują wobec samych siebie – powiedział, odbierając w Toruniu nagrodę Złotego Anioła za niepokorność twórczą.
Film, który zmienił życie
W rozmowie z Ryszardem Jaźwińskim oczywiście powrócił temat owej niepokorności i tego, czym ona właściwie jest. – To prawdopodobnie taka charakterologiczna cecha, która przejawiała się już podczas mojego dzieciństwa: byłem tak zwanym trudnym dzieckiem, zawsze były ze mną jakieś problemy. I tak już pozostało – opowiadał z uśmiechem reżyser. – Wydaje mi się, że jednak, że to film "Ręce do góry" zmienił moje życie, bo sprawił, że zmuszony byłem opuścić Polskę i próbować swoich sił w innej, zachodniej rzeczywistości: czasami z powodzeniem, czasami bez powodzenia – wspominał.
– Zostałem narażony na zaczynanie właściwie wszystkiego od początku, łącznie z nauką języków obcych. Bo przecież w moich latach szkolnych jedynym obcym językiem z jakim stykałem się w szkole, był język rosyjski. A musiałem sobie dawać radę na zachodnim rynku, więc nie było mi łatwo – tłumaczył.
Posłuchaj
Ponadto w audycji
- Spotkanie z Maksem Bereskim, cenionym autorem plakatów do wielu polskich i zagranicznych filmów (Maks Bereski to absolwent studiów magisterskich na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika w Toruniu na kierunku intermediów i multimediów. Entuzjasta kina, nałogowy kinoman, który łączy swoją pasję designerską z miłością do ruchomego obrazu. Twórca projektu "Plakiat", rozpoczętego w 2010 roku, w którym prezentuje alternatywne plakaty filmowe będące rodzajem odautorskiego komentarza. Kontynuator Polskiej Szkoły Plakatu.);
- Premiera zagraniczna: "Horyzont. Rozdział 1" w reżyserii i z główną rolą Kevina Costnera: rozmowa z Małgorzatą Matuszewską o pierwszej i kolejnych częściach planowanej filmowej trylogii;
- Premiera polska: "Wieczór kawalerski" w reżyserii Szymona Gonery: rozmowa z Mateuszem Banasiukiem, odtwórcą jednej z głównych ról;
- Aktualności filmowe.
***
Tytuł audycji: Trójkowo, filmowo
Prowadzi: Ryszard Jaźwiński
Data emisji: 5.07.2024
Godzina emisji: 12.08
pr