Część naszego kodu genetycznego. O fenomenie muzyki folkowej

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Część naszego kodu genetycznego. O fenomenie muzyki folkowej
W czym tkwi magia muzyki folkowej? To między innymi jej zakorzenienie w naszej tradycjiFoto: PatiPati/Shutterstock

- Muzyka folkowa, jako część kultury korzennej, stanowi zasadniczą część naszego kodu genetycznego. Mamy to głęboko wpisane w naszą tożsamość - podkreśla Maciej Szajkowski z Kapeli ze Wsi Warszawa.

  • Co stanowi o unikatowości muzyki folkowej? Jednym z powodów jest jej zakorzenienie w tradycji.
  • Czym różni się muzyka folkowa od muzyki tradycyjnej? Wyjaśnia Maciej Szajkowski z Kapeli ze Wsi Warszawa.
  • Do 20 lutego bieżącego roku można zgłaszać kandydatów do Folkowego Fonogramu Roku 2023 i do Fonogramu Źródeł Roku 2023.

Jak zaznacza muzyk i dziennikarz, muzyka folkowa, nawet kiedy słyszymy ją pierwszy raz, wywołuje u odbiorcy poczucie "emocjonalnego i uczuciowego deja vu". - Przywołuje nam echa gdzieś wcześniej zasłyszane i znane. To jest jej ogromny atrybut - podkreśla Maciej Szajkowski.

- Muzyka folkowa wynika z pewnych regionów, historii, przekazów pokoleniowych. W związku z tym jest najbardziej naturalną formą ekspresji i naszym językiem, którym posługujemy się na co dzień - tłumaczy gość radiowej Trójki.

Oprócz muzyki folkowej często mówimy również o muzyce tradycyjnej. Czy to dwa określenia dla tego samego gatunku? - Muzyka folkowa wynika z tradycyjnej; jest jej swobodną impresją. Bardzo często wchodzi w kierunki progresywne, awangardowe. To rodzaj takiego mariażu, współczesnej sztuki - tłumaczy Maciej Szajkowski.

- Muzyka tradycyjna jest muzyką plemienną, archaiczną, przekazywaną pokoleniowo. Oczywiście podlegającą ewolucji, natomiast jej zasadniczym kryterium jest ta plemienność, dziedziczenie w sposób naturalny. A muzyka folkowa może inspirować się muzyką tradycyjną - dodaje.

Najczęściej czytane:

Teksty i instrumentalia muzyki folkowej

O ile w muzyce tradycyjnej artyści bazują na historycznych tekstach regionalnych, to w przypadku folku twórcy mogą tworzyć współczesne opracowania dawnych utworów lub nowe piosenki w duchu dawnych dzieł. Przykładem drugiego stylu jest Krzysztof Trebunia-Tutka, który wraz z zespołem komponuje współczesne utwory oparte na gwarze podhalańskiej.

A co z instrumentami? - Podobnie jak z tekstami, w muzyce folkowej nie ma ogólnej zasady. Mogą być wykorzystywane tradycyjne instrumenty razem ze współczesnymi - wyjaśnia Maciej Szajkowski. - Natomiast w muzyce tradycyjnej zazwyczaj są to przede wszystkim instrumenty akustyczne, tradycyjne, nieraz bardzo archaiczne - tłumaczy rozmówca Tomasza Miary.

Źródło: karrotkommando/YouTube

Folkowego Fonogramu Roku i Fonogram Źródeł Roku

Polskie Radio zaprasza muzyków, wytwórnie muzyczne, organizacje kulturalne i lokalne społeczności do wzięcia udziału w konkursach na najlepszą płytę z muzyką folkową oraz na najlepszą płytę z muzyką tradycyjną wydaną w 2023 roku. Radiowe Centrum Kultury Ludowej czeka na zgłoszenia do Folkowego Fonogramu Roku 2023 i do Fonogramu Źródeł Roku 2023 do 20 lutego bieżącego roku.

Coroczne konkursy fonograficzne Polskiego Radia od lat stanowią najbardziej aktualny i najszerszy obraz polskiego rynku muzycznego w kategoriach muzyki folkowej i tradycyjnej. 

Wśród laureatów przyznawanej od 1998 r. nagrody dla Folkowego Fonogramu Roku znajdują się czołowi polscy muzycy związani z folkiem, muzyką świata, etno, eksperymentalną czy jazzem, m.in.: Odpoczno, Tęgie Chłopy, Wernyhora, Golec uOrkiestra, Kapela ze Wsi Warszawa, Dikanda, Osjan, Orkiestra św. Mikołaja, Kwadrofonik oraz Karolina Cicha. Z kolei w Konkursie na Fonogram Źródeł Roku 2023 nagradzane jest najlepsze wydawnictwo z muzyką tradycyjną z terenu Polski.

Posłuchaj

7:40
W czym tkwi urok muzyki folkowej? (Trójka do trzeciej)
+
Dodaj do playlisty
+

 

***

Tytuł audycji: Trójka do trzeciej
Prowadzi: Tomasz Miara
Gość: Maciej Szajkowski (muzyk i dziennikarz, Kapela ze Wsi Warszawa)
Data emisji: 24.01.2024
Godzina emisji: 13.14

qch/kc

kor-wm

Polecane