Część naszego kodu genetycznego. O fenomenie muzyki folkowej
- Muzyka folkowa, jako część kultury korzennej, stanowi zasadniczą część naszego kodu genetycznego. Mamy to głęboko wpisane w naszą tożsamość - podkreśla Maciej Szajkowski z Kapeli ze Wsi Warszawa.
W czym tkwi magia muzyki folkowej? To między innymi jej zakorzenienie w naszej tradycji
Foto: PatiPati/Shutterstock
- Co stanowi o unikatowości muzyki folkowej? Jednym z powodów jest jej zakorzenienie w tradycji.
- Czym różni się muzyka folkowa od muzyki tradycyjnej? Wyjaśnia Maciej Szajkowski z Kapeli ze Wsi Warszawa.
- Do 20 lutego bieżącego roku można zgłaszać kandydatów do Folkowego Fonogramu Roku 2023 i do Fonogramu Źródeł Roku 2023.
Jak zaznacza muzyk i dziennikarz, muzyka folkowa, nawet kiedy słyszymy ją pierwszy raz, wywołuje u odbiorcy poczucie "emocjonalnego i uczuciowego deja vu". - Przywołuje nam echa gdzieś wcześniej zasłyszane i znane. To jest jej ogromny atrybut - podkreśla Maciej Szajkowski.
- Muzyka folkowa wynika z pewnych regionów, historii, przekazów pokoleniowych. W związku z tym jest najbardziej naturalną formą ekspresji i naszym językiem, którym posługujemy się na co dzień - tłumaczy gość radiowej Trójki.
Oprócz muzyki folkowej często mówimy również o muzyce tradycyjnej. Czy to dwa określenia dla tego samego gatunku? - Muzyka folkowa wynika z tradycyjnej; jest jej swobodną impresją. Bardzo często wchodzi w kierunki progresywne, awangardowe. To rodzaj takiego mariażu, współczesnej sztuki - tłumaczy Maciej Szajkowski.
- Muzyka tradycyjna jest muzyką plemienną, archaiczną, przekazywaną pokoleniowo. Oczywiście podlegającą ewolucji, natomiast jej zasadniczym kryterium jest ta plemienność, dziedziczenie w sposób naturalny. A muzyka folkowa może inspirować się muzyką tradycyjną - dodaje.
Najczęściej czytane:
- Billy Joel – nowy utwór zwiastunem wielkiego powrotu legendy?
- Stanisław Staszewski: tata Kazika, bard, emigrant, najbardziej znany inżynier z Petrobudowy
Teksty i instrumentalia muzyki folkowej
O ile w muzyce tradycyjnej artyści bazują na historycznych tekstach regionalnych, to w przypadku folku twórcy mogą tworzyć współczesne opracowania dawnych utworów lub nowe piosenki w duchu dawnych dzieł. Przykładem drugiego stylu jest Krzysztof Trebunia-Tutka, który wraz z zespołem komponuje współczesne utwory oparte na gwarze podhalańskiej.
A co z instrumentami? - Podobnie jak z tekstami, w muzyce folkowej nie ma ogólnej zasady. Mogą być wykorzystywane tradycyjne instrumenty razem ze współczesnymi - wyjaśnia Maciej Szajkowski. - Natomiast w muzyce tradycyjnej zazwyczaj są to przede wszystkim instrumenty akustyczne, tradycyjne, nieraz bardzo archaiczne - tłumaczy rozmówca Tomasza Miary.
Źródło: karrotkommando/YouTube
Folkowego Fonogramu Roku i Fonogram Źródeł Roku
Coroczne konkursy fonograficzne Polskiego Radia od lat stanowią najbardziej aktualny i najszerszy obraz polskiego rynku muzycznego w kategoriach muzyki folkowej i tradycyjnej.
Wśród laureatów przyznawanej od 1998 r. nagrody dla Folkowego Fonogramu Roku znajdują się czołowi polscy muzycy związani z folkiem, muzyką świata, etno, eksperymentalną czy jazzem, m.in.: Odpoczno, Tęgie Chłopy, Wernyhora, Golec uOrkiestra, Kapela ze Wsi Warszawa, Dikanda, Osjan, Orkiestra św. Mikołaja, Kwadrofonik oraz Karolina Cicha. Z kolei w Konkursie na Fonogram Źródeł Roku 2023 nagradzane jest najlepsze wydawnictwo z muzyką tradycyjną z terenu Polski.
***
Tytuł audycji: Trójka do trzeciej
Prowadzi: Tomasz Miara
Gość: Maciej Szajkowski (muzyk i dziennikarz, Kapela ze Wsi Warszawa)
Data emisji: 24.01.2024
Godzina emisji: 13.14
qch/kc
kor-wm