Znane logo przede wszystkim, nawet kosztem jakości. Czy chętnie sięgamy po podróbki?

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Znane logo przede wszystkim, nawet kosztem jakości. Czy chętnie sięgamy po podróbki?
Według danych UE, w Polsce podrabiane produkty znanych marek cieszą się dużym zainteresowaniemFoto: Ivan Kurmyshov

Coraz częściej decydujemy się na kupno podrabianych rzeczy tylko po to, by zaimponować. Urząd Unii Europejskiej ds. Ochrony Własności Intelektualnej alarmuje natomiast, że rocznie z tego powodu pracę traci 18 tysięcy osób. Ale jak się okazuje, dla niektórych nie ma to jednak znaczenia - liczy się "znaczek", a jakość produktów premium jest coraz gorsza.

  • Według danych UE podróbki znanych marek cieszą się w Polsce dużym zainteresowaniem.
  • Popyt na podrabiane towary obserwujemy m.in. wśród nastolatków.
  • Najczęściej za niższą ceną, jaką oferuje podróbka, idzie też niższa jakość produktu.

Jednym z miejsc symbolicznych pod względem handlu podrabianymi towarami jest Stadion Dziesięciolecia w Warszawie. Tamtejszy bazar jednak od lat już nie istnieje, a obiekt zburzono. Wraz ze stadionem nie zniknęła jednak chęć do sprzedawania podróbek.

Niedawno taki towar odnaleziono chociażby w Szczecinie. - Funkcjonariusze znaleźli kilkadziesiąt sztuk różnej odzieży z podrabianymi znakami znanych marek - opowiada Małgorzata Brzoza ze szczecińskiej Izby Administracji Skarbowej.

Najczęściej czytane:

Kogo kręcą podróbki? 

Wspomniana sytuacja ze Szczecina to jednak zaledwie czubek góry lodowej. Według danych Urzędu Unii Europejskiej ds. Ochrony Własności Intelektualnej, Polska należy do czołówki europejskich państw pod względem popytu na podrabiany towar.

Szczególną popularnością takie produkty cieszą się wśród młodzieży. W ostatnich latach więc obserwujemy rosnące zainteresowanie kupowaniem markowych ubrań i sprzętów; wśród nastolatków panuje przekonanie, że zapewnią one szacunek wśród rówieśników. - U nas w szkole zwracają uwagę na takie rzeczy. Dzieciakom chodzi o to, żeby dobrze wyglądać i żeby ich lubili - opowiada nastoletnia uczennica Tosia w rozmowie z Kubą Witkowskim.

Marka ponad jakość

Wraz z pogonią za markowymi produktami na dalszy plan schodzi jednak jakość kupowanego towaru. - Jesteśmy zalewani poprzez tę modę fastfoodową, bardzo tanią - zwraca uwagę projektantka mody Ewa Minge. - Jest to moda, która bardzo często jest jednorazowa, bardzo tania. A jest bardzo tania, bo jest szyta z najtańszych tkanin - wymienia.

Posłuchaj

3:05
Znane logo przede wszystkim, nawet kosztem jakości. Czy chętnie sięgamy po podróbki? (Pora na Trójkę)
+
Dodaj do playlisty
+

 

***

Tytuł audycji: Pora na Trójkę
Prowadzą: Piotr FiranRadosław Nałęcz
Autor materiału reporterskiego: Kuba Witkowski
Data emisji: 19.01.2024
Godzina emisji: 6.49

qch

Polecane