Reklama

reklama

150 lat impresjonizmu: wielka wystawa malarstwa w paryskim Musée d'Orsay już od marca

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
150 lat impresjonizmu: wielka wystawa malarstwa w paryskim Musée d'Orsay już od marca
W paryskim Musée d'Orsay odbędzie się wielka wystawa impresjonistówFoto: Shutterstock/Viktoriia Ablohina

Musée d'Orsay w Paryżu słynie z największej kolekcji dzieł impresjonistów. Nic więc dziwnego, że właśnie ten kierunek malarstwa cieszy się tu największą estymą. Obecnie trwają ostatnie przygotowania do wielkiej rocznicowej wystawy "Paryż 1874. Wynalezienie impresjonizmu". Zapowiada się wielkie wydarzenie związane ze 150-leciem impresjonizmu. 

  • Za początek impresjonizmu przyjmuje się pierwszą wystawę obrazów grupy paryskich artystów studiujących w Atelier Gleyère oraz w Académie Suisse. Zorganizowano ją 15 kwietnia 1874 roku w atelier fotograficznym Nadara.
  • Sama nazwa "impresjonizm" pochodzi od tytułu obrazu Claude’a Moneta "Impresja, wschód słońca". Początkowo używano jej w kontekście negatywnym i prześmiewczym.
  • Wystawa "Paryż 1874. Wynalezienie impresjonizmu" ("Paris 1874. Inventer l’impressionnisme") w Musée d'Orsay będzie trwała od 26 marca do 14 lipca 2024 roku.
  • Będzie można na niej zobaczyć 130 dzieł impresjonistów, w tym wszystkie, które zostały pokazane 15 kwietnia 1874 w atelier fotograficznym Nadara.

To nie był żaden przełom

Często mówi się o przełomie w sztuce, jakiego dokonali impresjoniści. Tymczasem Trójkowy gość zdecydowanie się z tym nie zgadza. – W większości opracowań dotyczących sztuki nowoczesnej impresjonizm wydaje się jakąś kulminacją, czymś, do czego sztuka od starożytności dążyła i w nim osiągnęła najwyższy poziom. To jest kompletnie błędna interpretacja, ponieważ impresjonizm jest jednym z wielu nurtów w sztuce europejskiej – uważa historyk sztuki Iwona Danilewicz-Włodarczyk. – Oczywiście nurtem niezmiernie popularnym, ale jest to bardziej zagadnienie natury społecznej, kwestią recepcji sztuki, problemem związanym z handlem dziełami sztuki, niż z rzeczywistym osiągnięciem czy przełomem artystycznym – wyjaśnia.

Impresjonizm: kontrowersyjny szkic

W momencie swojego powstania impresjonizm, dla recenzentów i znawców sztuki, był synonimem dzieła kontrowersyjnego, gdyż… niedokończonego, jakby zaledwie malarskiego szkicu.

– To wiąże się z koncepcją kształcenia artysty: we Francji ten system edukacji artystycznej był i jest znakomicie poprowadzony i bardzo staranny. Kiedyś zdawało się, że szkic artysta trzyma w swojej pracowni. A sposób malowania impresjonistów był traktowany właśnie jako szkicowy, czyli niedokończony – tłumaczy rozmówczyni Tomasza Miary. – Natomiast publicznie pokazuje się dzieło skończone, a więc takie, w którym nie widać plamek, różnic stojących obok siebie barw. To było coś, co pokazywało warsztat artysty, ale nie było dziełem finalnym – wskazuje ówczesny sposób pojmowania sztuki.

EXPOSITION VAN GOGH - Bande annonce LA PALETTE Expérience Réalité Virtuelle - FR/EN/YouTube Musée d'Orsay


Najbardziej znana impresja

W rozmowie pojawiło się też pytanie o "najbardziej znany obraz impresjonistyczny". Iwona Danilewicz-Włodarczyk nie miała żadnych wątpliwości i wskazała na płótno Claude’a Moneta "Impresja, wschód słońca" od którego wzięła się nazwa całego kierunku, czyli impresjonizm. – Ponieważ tam została użyta przez samego artystę nazwa "impresja", potem krytyka artystyczna odwołała się do tego terminu. Było to jednak bardzo krytyczne i prześmiewcze – opowiada. – Bo, jak powiedziałam, impresji nikt nie powinien pokazywać. Pokazywać trzeba dzieło skończone.

Przeczytaj także:


Posłuchaj

6:16
Wielka wystawa impresjonizmu w paryskim Musée d'Orsay (Trójka do trzeciej)
+
Dodaj do playlisty
+

***

Tytuł audycji: Trójka do trzeciej
Prowadzi: Tomasz Miara
Gość: Iwona Danilewicz-Włodarczyk (historyk sztuki)
Data emisji: 16.01.2024
Godziny emisji: 12.43 

pr/pj/kor

Polecane