"Na rauszu" w reżyserii Marcina Hycnara. Spektakl, który pozwala każdemu zobaczyć co innego
2024-01-14, 13:01 | aktualizacja 2024-01-17, 11:01
– Trochę mamy takie doświadczenia, że w zależności od tego, kto ten spektakl ogląda i jakie sam ma doświadczenia związane z tematem około alkoholowym i okołokryzysowym, to troszkę inaczej postrzega sens – mówi jeden z aktorów grających w spektaklu. Gośćmi audycji "W antrakcie" byli: Marcin Hycnar, w potrójnej roli reżysera, narratora i aktora, oraz Adam Krawczuk i Marcin Perchuć, których także możemy zobaczyć w "Na rauszu".
- "Na rauszu" w Teatrze Polonia, czyli historia o kryzysie, przyjaźni i próbie ucieczki od emocji i problemów.
- Czy można się śmiać w obliczu tak poważnych problemów?
- Jak zmagać się z kryzysami w życiu. Czy sama chęć zmiany wystarczy?
- Blisko trzydziestoletnia historia Teatru Montowania.
– Nasze doświadczenia dotychczasowe pozwalają sądzić, że dla każdego sens tego przedstawienia plasuje się trochę gdzie indziej. Mieliśmy takich widzów, którzy przychodzili i mówili: "ale to o przyjaźni jest przede wszystkim, prawda?". My kiwaliśmy głowami, a potem przychodzili ludzie, którzy mówi: "bo to jest o człowieku w kryzysie, nie? Tak chcieliście to zrobić." I my kiwaliśmy głowami. Są też tacy, którzy mówią: "to jest o alkoholu i wyszło wam, że jednak lepiej się napić". I my kiwaliśmy głowami – opowiada Adam Krawczuk.
Spektakl "Na rauszu" zbyt wesoły?
– Były nawet głosy, że widza drażni śmiech, bo temat jest zbyt poważny, a ta historia jest tam opowiedziana troszeczkę przez śmiech, co jest dobre, bo dzięki temu nie jest to ciężkie, ale jednak jest dobrze opowiedziane, jak to działa – ocenia Marcin Hycnar.
Czytaj także:
- Fredrusie w Teatrze STU, czyli niezwykłe zakończenie Roku Fredry
- "Mogę być dla kogoś wyzwaniem, ale nie nauczycielem". Jerzy Grotowski nie tylko o teatrze
- "Proszę Państwa, Wyspiański umiera": podróż przez piekło i niebo życia wybitnego artysty
Jak zauważa jedna z autorek audycji, jednak problem związany z nadużywaniem alkoholu w Polsce wciąż jest poważny. Dziennie sprzedawanych jest około 3 milionów tzw. małpek. Te niewielkie butelki z wysokoprocentowym alkoholem najłatwiej schować do kieszeni i pić, gdy nikt nie widzi. Nie służą one do wspólnego świętowania ważnych okazji.
Wszechobecna chęć zmiany
Historia w "Na rauszu" opowiedziana jest przez przyjaźń czterech nauczycieli szkolnych, którzy wchodzą w pewien eksperyment. Chcą przebić jakiś mur niemocy, złego poczucia na swój temat. To, jak zauważa dziennikarka Trójki, opowieść o mężczyznach w kryzysie wieku średniego. Bohaterowie "Na rauszu" nie są ani tymi, którymi chcieliby być, ani nie są zadowoleni z miejsca w życiu, w którym się znaleźli. Pragną zmiany. Także relacje w ich życiu dalekie są od ideału, wszystkie zdają się zachwiane w jakimś stopniu.
Jak zauważa jeden z aktorów, alkohol jest pretekstem do uwolnienia emocji. – Generalnie problem z alkoholem to jest problem emocji, więc to musi być o emocjach, o tym, co bohaterów drąży, o tym, co chcą oni tym alkoholem stłumić albo uwolnić. Ten alkohol bardzo fajnie pomaga, tylko im dalej w las, tym gorzej, i widzimy, że im się życie wali – przyznaje gość Trójki.
Teatr Montownia i jego próby opowiedzenia o świecie
Założony w roku 1996 (ponad 27 lat temu) Teatr Montownia to jedna z pierwszych niezależnych grup teatralnych w Polsce. Stworzyli ją trzej absolwenci ówczesnej warszawskiej PWST: Adam Krawczuk, Rafał Rutkowski i Maciej Wierzbicki. Później dołączył do nich Marcin Perchuć, również absolwent PWST. Aktorzy opowiadali o wspólnej pracy, zadaniach aktora w XXI wieku, a także o tym dlaczego tak trudno uczy się teraz aktorstwa młodych ludzi, którzy nie posiadają umiejętności abstrakcyjnego myślenia. Montownia konsekwentnie definiuje własny model teatru – niezależnego, wolnego od biurokracji, otwartego na nietuzinkowe pomysły i gotowego wspierać innych twórców. Montownia jest teatrem, który nie posiada własnej sceny, obecnie gra gościnnie w OCH-teatrze i Teatrze Polonia w Warszawie.
Jak zauważył "W antrakcie" Marcin Perchuć, wspominając rozmowy o spektaklu "Testosteron", który mogliśmy oglądać 20 lat temu, temat kryzysu niezmiennie pozostaje ważny dla twórców i aktorów Teatru Montownia.
W audycji ponadto
- "Na rauszu" – ostatnia tegoroczna premiera i udane zakończenie roku 2023 w Teatrze Polonia – reż. Marcin Hycnar oraz legendarna grupa teatralna Montownia;
- "DIVA2. Lament Królowej" – Fundacja Kamila Maćkowiaka – monodram aktora po 10 latach;
- Wędrówki Malwiny – "Przypadkowa śmierć anarchisty", reż. Michał Zadara w Teatrze Powszechnym – komedia dell'arte na warszawskiej Pradze.
Posłuchaj
***
Tytuł audycji: W antrakcie
Autorki: Malwina Kiepiel, Magda Kuydowicz
Goście: Marcin Hycnar (reżyser spektaklu "Na rauszu" narrator i aktor) oraz członkowie Teatru Montownia: Adam Krawczuk i Marcin Perchuć
Data emisji: 13.01.2024
Godziny emisji: 15.08
gs/mgc/pr