Voicebot – nie będziesz musiał z nim rozmawiać. Masz prawo do rozmowy z człowiekiem
2023-10-11, 12:10 | aktualizacja 2023-10-11, 13:10
Voiceboty, czyli asystenci głosowi, stają się coraz popularniejsze. W efekcie, dzwoniąc do jakiejś firmy czy instytucji, zwykle natrafiamy na maszynę wykorzystującą AI, która z nami rozmawia i odpowiada (lub nie) na nasze pytania, skutecznie odcinając nas od tej instytucji. Nowe prawo konsumenckie ma to zmienić: klient ma mieć prawo do rozmowy z człowiekiem, zarówno zawierając transakcję, jak i składając reklamację.
- Coraz więcej firm i instytucji wykorzystuje voiceboty i chatboty do kontaktu z klientami. Obniża to koszty, ale zarazem sprawia, że klienci są odcięci od firmy, z którą chcą się porozumieć.
- Działania Unii Europejskiej idą w kierunku ułatwień dla klienta: uproszczenia sposobu odstąpienia od umowy, eliminacji zwodniczych interfejsów.
Voicebot – zapora dla klienta
Coraz częściej robimy zakupy w sieci, nie widząc sprzedawcy: po prostu klikamy w pole z napisem „kupuj” i płacimy. W podobny sposób możemy zawrzeć także umowy finansowe dotyczące np. wzięcia kredytu. O ile jednak dokonanie takiej transakcji jest banalnie proste i często ograniczone do jednego czy dwóch kliknięć myszką, to próba jej odwołania, a jako konsumenci mamy do tego prawo, jest już niezwykle utrudniona.
Unia Europejska postanowiła to zmienić. Priorytetem ma być prostszy dostęp konsumenta do… człowieka w trakcie zakupów bądź transakcji finansowych. Chodzi o to, aby każdy klient mógł, zawierając umowę, bądź składając reklamację, skonsultować się z człowiekiem, zamiast prowadzić niekończące się rozmowy z voicebotem.
Czym jest voicebot?
Voicebot, nazywany także asystentem głosowym, jest programem komputerowym obsługującym rozmowy telefoniczne. Może odbierać połączenia głosowe, ale również dzwonić pod podane numery telefonów, aby przekazać jakąś treść i np. umówić na spotkanie. Zasada działania voicebota wykorzystuje technologię automatycznego rozpoznawania mowy oraz rozwiązania związane z AI.
– Niezależnie jaka branża będzie wykorzystywała robodoradztwo czy chatbota, wymóg włączenia człowieka, ludzkiej komunikacji, będzie dotyczył wszystkich – tłumaczy mecenas Dorota Karczewska. Ma to wyeliminować sytuacje, kiedy klient próbuje dodzwonić się do jakiejś firmy i natrafia na informacyjną ścianę, przez którą nie może się przebić. – Ze wszystkich stron internetowych zniknęły numery telefonów, więc kiedy człowiek ma problem, to pisze tysiące maili, ale nic się w sprawie nie dzieje. I Komisja Europejska też to widzi – wskazuje.
Wypowiedzenie umowy jednym kliknięciem
Kolejna zmiana ma dotyczyć zdecydowanych ułatwień odstąpienia od umowy zawartej przez internet: dotyczy to przede wszystkim umowy zawartej przez przypadek. – Dużym ograniczeniem jest możliwość odstąpienia od umowy zawartej na odległość lub przez pośrednika tylko raz – wyjaśnia dr inż. Igor Protasowicki, specjalista z zakresu bezpieczeństwa informacyjnego i teleinformatycznego z uniwersytetu WSB Merito w Warszawie. W praktyce ma to wyglądać w ten sposób, że umowy finansowe zawarte przez internet będzie można wypowiedzieć jednym kliknięciem.
Przeczytaj także:
- Sztuczna inteligencja – największe wyzwanie dla szkół i nauczycieli
- Technologia deepfake – czy Hollywood przeżyje rewolucję, a gwiazdy zyskają nieśmiertelność?
- Chat GPT: czy sztuczna inteligencja już niedługo zastąpi człowieka?
Posłuchaj
***
Tytuł audycji: Pora na Trójkę
Prowadzi: Piotr Firan
Autor materiału reporterskiego: Monika Suszek
Data emisji: 11.10.2023
Godzina emisji: 8.13
pr