Telefony komórkowe a młodzież. Czy należy ograniczyć im dostęp do smartfonów?

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Telefony komórkowe a młodzież. Czy należy ograniczyć im dostęp do smartfonów?
Czy dzieci i młodzież powinny mieć ograniczony dostęp do smartfonów?Foto: View Apart/Shutterstock

Początek roku szkolnego oznacza powrót dyskusji wśród nauczycieli, dyrektorów i rodziców na temat tego, czy w szkołach powinien być wprowadzony całkowity zakaz używania telefonów komórkowych. Ograniczenie dostępu do urządzeń może pomóc w koncentracji, ale zdaniem młodzieży utrudni to kontakt z rówieśnikami. Eksperci z kolei zwracają uwagę, że korzystanie z telefonów komórkowych ma istotny wpływ m.in. na budowanie relacji wśród najmłodszych.

  • Czy należy zabronić korzystania ze smartfonów ze szkołach? Zdania na ten temat są podzielone, również wśród najmłodszych.
  • Telefony komórkowe mogą nam ułatwić kontakt z innymi, ale także sprawnie odciągają nas od obowiązków.
  • Jak się okazuje, smartfony są istotnym czynnikiem w kształtowaniu relacji wśród najmłodszych. Jednocześnie wirtualny świat niesie ze sobą wiele zagrożeń.

Smartfony stały się w ostatnich latach nieodłącznym elementem naszej codzienności. Czy jednak należy ich używać również w szkołach? Zdania na ten temat są wśród młodzieży podzielone. Rozmówcy Elizy Cichosz przypominają, że ułatwi to kontakt z rodzicami w nagłych sytuacjach. Jednocześnie inny z uczniów zwraca uwagę, że po użyciu telefonu łatwo jest zapomnieć o obowiązkach.

– Nadmiar treści, które są dostępne w tej chwili dla młodego człowieka, nie jest zbyt dobry. Na pewno warto by było to ograniczać – ocenia Roman Laskowski z NSZZ "Solidarność" Ziemi Łódzkiej. – Warto, żeby młodzi ludzie bezpośrednio ze sobą rozmawiali. Dlaczego jest potrzebnych tylu psychologów? Ponieważ rówieśnik nie potrafi rozmawiać z rówieśnikiem – argumentuje.

Na to, ile czasu z telefonem w dłoni spędza dziecko, wpływ mają także jego rodzice. – Jeżeli rodzice podchodzą do tematu racjonalnie, i potrafią wyznaczać granice, to sami często nie pozwalają dzieciom zabierać telefonu do szkoły. Myślę, że to bardzo dobra opcja – tłumaczy Jagoda Grzejszczak, psychiatra z CSK Uniwersytetu Medycznego w Łodzi.

Posłuchaj

2:55
Telefony komórkowe w szkołach. Co na ten temat uważa młodzież i eksperci? (Pora na Trójkę)
+
Dodaj do playlisty
+

 

Najczęściej czytane:

Telefony i budowanie relacji. O różnicach między pokoleniami

W "Porze na Trójkę" psycholog i wykładowca Akademii WSB dr Mateusz Grzesiak wyjaśnia, że młodsze pokolenia mają zupełni inny styl budowania relacji niż przedstawiciele starszej generacji. – Mówimy przede wszystkim o "zetkach", czyli ludziach urodzonych latach 1997-2010 i "alfach", dzisiejszych nastolatkach urodzonych w 2010 roku i później. (...) Dla nich budowanie relacji jest hybrydowe z natury: budują je ze smartfonem w świecie wirtualnym i rzeczywistym, bo jeden z drugim się przenika – zaznacza ekspert.

Psycholog zauważa także, że w niektórych zagranicznych systemach edukacji zdecydowano się już na ograniczenie młodzieży dostępu do smartfonów w szkole. – W Stanach Zjednoczonych aktualnie mamy do czynienia z sytuacją, gdzie 77 proc. szkół zabroniło używania telefonu do celów nieakademickich. W 2018 Francuzi z kolei zabronili używania smartfonów w szkołach dla dzieci poniżej 15 roku życia. Chińczycy poszli jeszcze dalej, tam w ogóle nie można używać telefonu w szkole – wymienia gość radiowej Trójki.

Treści w mediach społecznościowych – jaki mają na nas wpływ?

Coraz częściej możemy z kolei usłyszeć o problemach, jakie dotykają osoby nadmiernie korzystające z treści zamieszczanych w internecie. Przekłada się to m.in. na kompleksy i problemy natury psychicznej. – Kiedy zbyt długo siedzimy na platformach społecznościowych mamy tendencję do tego, by stawać się bardziej apatyczni i depresyjni. Nasze poczucie własnej wartości jest wtedy gorsze, ponieważ porównujemy się do innych – wymienia dr Mateusz Grzesiak.

– Mamy ogromną rolę do odegrania, żeby ukierunkować sposób używania tego narzędzia przez młodzież tak, aby był jak najbardziej adekwatny i strategiczny – ocenia psycholog. – Jak zabronimy telefonów, to dzieci i tak znajdą sposób, żeby z nich korzystać. Dodatkowo, w jakiś sposób bardzo utrudnialibyśmy ich życie, gdybyśmy nie zezwalali na ich używanie. Dziś bez tych urządzeń nie da się funkcjonować; jako dorośli jesteśmy najlepszym przykładem – wyjaśnia ekspert.

Posłuchaj

7:40
Smartfony a młodzież. Jakie wyzwania stoją przed rodzicami i nauczycielami? (Pora na Trójkę)
+
Dodaj do playlisty
+

 

***

Tytuł audycji: Pora na Trójkę
Prowadzi: Piotr FiranRadosław Nałęcz
Autor materiału reporterskiego: Eliza Cichosz
Gość: dr Mateusz Grzesiak (psycholog i wykładowca Akademii WSB)
Data emisji: 18.09.2023
Godziny emisji: 6.49, 7.13

qch

Polecane