Muzyka a wizyta w sklepie. O tym, jak dźwięki wpływają na nasze decyzje zakupowe

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Muzyka a wizyta w sklepie. O tym, jak dźwięki wpływają na nasze decyzje zakupowe
Badania naukowców z Uniwersytetu Warszawskiego wykazały, że odpowiednio dobrana muzyka może mieć wpływ na nasze decyzje zakupoweFoto: Lin Xiu Xiu/Shutterstock

Muzyka może mieć wpływ na nasz nastrój. A jej dobór w centrach handlowych znacząco wpływa na decyzje klientów. Muzyka klasyczna kojarzy się z luksusowymi dobrami, z kolei dzięki muzyce w żwawym tempie konsumenci robią zakupy szybciej i bardziej impulsywnie. Temat muzyki tła i opartego na niej audiomarketingu badają naukowcy z Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego.

  • Badania naukowców z Uniwersytetu Warszawskiego wykazały, że muzyka może mieć znaczący wpływ na przebieg naszej wizyty w sklepie.
  • Jak wykazują badacze, szybka muzyka może mieć np. wpływ na to, jak szybko podejmujemy decyzje zakupowe.
  • Aby wpłynąć na odbiorcę, marki i sklepy sięgają też po dźwięki odpowiednie dla docelowego odbiorcy. W przypadku młodszych konsumentów będzie to np. muzyka klubowa.

Badania naukowców wykazały, że muzyka oddziałuje na nas na wielu płaszczyznach. Dotyczy to między innymi naszych reakcji fizjologicznych i emocji. – Muzyka, którą słuchamy w sposób świadomy bądź nieświadomy, może również wpływać na to, w jaki sposób myślimy – wyjaśnia prof. Sylwia Makomaska z Instytutu Muzykologii UW.

Jak wykorzystują to centra handlowe? Odtwarzają chociażby muzykę o odpowiednim tempie. Szybka muzyka zwiększa prędkość podejmowania przez nas decyzji zakupowych, ale jednocześnie wydajemy wtedy mniej. – Być może to tempo powoduje, że decyzje wymagające czasu nie są podejmowane. (...) To też jest związane z profilem konsumentów. Ta muzyka jest dopasowywana do tego, kogo chcemy zachęcić do zakupów – dodaje dr Maria Chełstowska-Zacharewicz, psycholog muzyki.

Najczęściej czytane:

Muzyka i zakupy – co je łączy?

Sklepy dobierają również muzykę w taki sposób, aby trafiała do ich docelowego odbiorcy. I tak marki, które sprzedają produkty przeznaczone dla młodzieży, stawiają m.in. na muzykę klubową. Ma to wywołać u konsumenta wrażenie, że znajduje się nie w miejscu sprzedaży, a na imprezie.

Ta zasada odnosi się nie tylko do grup wiekowych konsumentów. – Badania pokazały, że jeżeli w tle rozbrzmiewa muzyka na przykład jakiegoś kraju, to może wzrosnąć sprzedaż produktów kojarzonych z danym państwem. Na przykład muzyka hiszpańska i charakterystyczne flamenco sprawi, że wzrośnie zainteresowanie produktami hiszpańskimi – wyjaśnia dr Anna Nogaj, psycholog muzyki.

Co ciekawe, odpowiednio dobrana muzyka może też zmienić nasz sposób postrzegania sklepu. – Jeżeli naszym zakupom będzie towarzyszyć muzyka klasyczna, to dane miejsce będzie nam się wydawać bardziej luksusowe. W związku z tym nie będziemy zaskoczeni na przykład tym, że ceny są tam wyższe – tłumaczy prof. Sylwia Makomaska.

Posłuchaj

4:10
Muzyka a wizyta w sklepie. O tym, jak dźwięki wpływają na nasze decyzje zakupowe (Trójka przed południem)
+
Dodaj do playlisty
+

 

***

Tytuł audycji: Trójka przed południem
Prowadzi: Michał Żołądkowski
Autorka materiału reporterskiego: Jacek Frentzel
Data emisji: 2.08.2023
Godzina emisji: 9.20

qch

Polecane