Nie tylko czerwony dywan. Wspomnienia z festiwalu filmowego w Cannes

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Nie tylko czerwony dywan. Wspomnienia z festiwalu filmowego w Cannes
Zdobywcy głównej nagrody na festiwalu w Cannes - z lewej producentka Ewa PuszczyńskaFoto: Shootpix/ABACA / Abaca Press / Forum

– My jako ATM Virtual jesteśmy absolutną forpocztą tego, jak się film przekształca, jak się przekształca sposób produkcji filmów. Naszym sztandarowym narzędziem jest tzw. wirtualna produkcja, która obecnie wygląda tak, że na ogromnych ścianach LED-owych wyświetla się wirtualną scenografię. W ogromnym uproszczeniu, w ten sposób to, czego nie ma w studiu, możemy zobaczyć w tym świecie cyfrowym. Zajmujemy się łączeniem świata fizycznego z cyfrowym, żeby dla widza było to zupełnie niedostrzegalne – wyjaśnia Maciej Żemojcin. 

Gość "Klubu Trójki" zaprezentował na francuskim festiwalu filmowym trójwymiarowy obraz "Murals" w sekcji Cannes Next. Ten dziewięciominutowy film poświęcony jest wojnie na Ukrainie. – To bardzo szczególny projekt. Cannes było jego zerowym przystankiem. To wiadomość, którą chcieliśmy wysłać jak najszybciej w świat. Ma ona ponownie rzucić światło na Ukrainę, bo w Europie Zachodniej to już spowszedniało. Może ceny trochę wyższe, paliwo trochę droższe, ale nie ma tej świadomości nawet jak u nas w Polsce. To było widać. Ogromnie wiele osób wychodziło z seansu, płacząc, byli wzruszeni, bo nie wiedzieli o tym – przyznaje. Właśnie dlatego, jak podkreśla rozmówca Arkadiusza Gołębiewskiego, bardzo im zależy na pokazywaniu tego obrazu na świecie. – Niesie on ze sobą ważną wiadomość o tym, co się dzieje na Ukrainie – mówi Maciej Żemojcin. 

– Zastosowaliśmy najnowocześniejsze narzędzia technologiczne do pokazania ogromnie emocjonalnego i prawdziwego przekazu – podkreśla gość Trójki. Projekt powstał m.in. dzięki zaangażowaniu Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. 

Polskie akcenty w Cannes

Polski Instytut Sztuki Filmowej zaangażowany był również w powstanie brytyjsko-polskiego film "Strefa interesów", który zdobył Grand Prix 76. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Cannes. Film Jonathana Glazera, ze zdjęciami Łukasza Żala, luźno nawiązuje do głośnej powieści wojennej "Strefa interesów" Martina Amisa z 2014 roku, opisującej miłość między SS-manem a żoną komendanta obozu koncentracyjnego. Tytułowa Interessengebiet była obszarem wokół KL Auschwitz zarządzanym przez SS. Do 1943 roku Niemcy – chcąc uniemożliwić więźniom kontakt ze światem zewnętrznym i jednocześnie pozbyć się świadków swoich zbrodni – wysiedlili z tego terenu około 9 tys. mieszkańców.

– Od strony artystycznej "Strefa interesów" jest bardziej "Idą", tylko pokolorowaną i w pełnym formacie kinowym, bardziej niż "Zimna wojna", jeśli chodzi o tempo tego filmu – mówił Sławomir Ciok, odnosząc się do obrazu. Producentką wszystkich tych filmów jest Ewa Puszczyńska, będąca – jak podkreślają goście audycji – stałą bywalczynią na festiwalu filmowym w Cannes. 


Posłuchaj

48:55
Teraźniejszość i przyszłość w kinie. Co zapowiada m.in. sekcja Cannes Next? (Klub Trójki)
+
Dodaj do playlisty
+

 

Konrad Sosnowski, zajmujący się dystrybucją filmową, zwracał uwagę, że targi towarzyszące takim wydarzeniom jak festiwal filmowy są właśnie miejscem, gdzie osoby takie jak on wyszukują obrazy warte pokazania. Znalezienie właściwych filmów ma o tyle duże znaczenie, że po czasie pandemii publiczność kinowa dopiero zaczyna wracać do sal. Jak dodaje gość Arkadiusza Gołębiewskiego, badania robione w 2023 roku pokazują poprawę sytuacji, jeśli chodzi o frekwencję, ale jeszcze wciąż nie udało się przywrócić stanu sprzed kilku lat. 

The zone of interest - Press conference - EV - Cannes 2023/Festival de Cannes

***

Tytuł audycji: Klub Trójki
Prowadzi: Arkadiusz Gołębiewski
Goście: Maciej Żemojcin (virtual production producer, współautor obrazu "Murals" 3D), Sławomir Ciok (reżyser i producent, doradca firmy dystrybucyjnej w Polsce i USA), Konrad Sosnowski (producent, dystrybutor)
Data emisji: 30.05.2023
Godzina emisji: 21.10

gs


 

Polecane