Reklama

reklama

Spór o Centralny Port Komunikacyjny. Wyzwanie technologiczne i nie tylko...

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Spór o Centralny Port Komunikacyjny. Wyzwanie technologiczne i nie tylko...
Makieta zaprezentowana na konferencji podsumowującej prace przy Centralnym Porcie KomunikacyjnymFoto: PAP/Piotr Nowak

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Według planów CPK ma zostać uruchomiony w 2028 roku wraz z węzłem kolejowym i odcinkiem Kolei Dużych Prędkości Warszawa - Łódź.

  • Projekt przewiduje wybudowanie Portu Lotniczego w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów, który w ramach pierwszego etapu będzie w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie.
  • W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż dwie i pół godziny.
  • Inwestycja powinna umożliwić stworzenie ponad 150 tys. nowych miejsc pracy.
  • W rejonie CPK powstanie Airport City, w skład którego wejdą m.in. obiekty targowo-kongresowe, konferencyjne i biurowe.
  • Gośćmi audycji byli: prof. Paweł Wojciechowski, były minister finansów i wiceminister spraw zagranicznych, ambasador Polski przy organizacji współpracy gospodarczej i rozwoju, dziś nauczyciel akademicki, oraz Maciej Wilk, członek zarządu kanadyjskiego przewoźnika Flyr Airlines. 

Prace nad budową Centralnego Portu Komunikacyjnego rozpoczął rząd Prawa i Sprawiedliwości. Z sondażu IBRiS dla "Rzeczpospolitej" wynika, że przeciwników inwestycji jest 23,2 proc. W sondażu, który publikuje w środę "Rzeczpospolita", 36,1 proc. zadeklarowało, że "zdecydowanie" opowiada się za kontynuacją budowy. 22,1 proc. respondentów było "raczej za".

Projekt Kolei Dużych Prędkości

- Wyzwania związane z projektem Kolei Dużych Prędkości były jednym z tematów pierwszego spotkania z przedstawicielami branży kolejowej w ramach Forum dialogu technicznego CPK - poinformowało w poniedziałek Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej.

"W poruszanych tematach pojawiły się m.in. wyzwania związane z projektem Kolei Dużych Prędkości zarówno w obszarach technicznych (nawierzchnia i obiekty inżynieryjne, sieć trakcyjna i system zasilania, system kontroli jazdy pociągów i sterowania ruchem), jak i funkcjonalnych (związanych np. z projektowaniem, budową, certyfikacją, eksploatacją oraz w zakresie przygotowania kadr)" - podano w komunikacie.

CPK CPK

Najczęściej czytane

Technologiczne wyzwanie

Jak przekazano, podczas dyskusji potwierdzono, że realizacja Kolei Dużych Prędkości w ramach CPK jest nie tylko technicznym i technologicznym wyzwaniem, ale przede wszystkim szansą stworzenia dla społeczeństwa możliwości dynamicznego przemieszczania się koleją w Polsce i Europie, a dla firm - aktywnego uczestnictwa w projektach, które są w centrum zainteresowania polityki transportowej Unii Europejskiej.

"Jednoznacznie daje to nie tylko bezpośrednie korzyści ekonomiczne, ale również strategiczną platformę do dalszego rozwoju i integracji z europejskim rynkiem transportowym. Udział w projekcie KDP CPK umożliwia firmom wykazanie się na międzynarodowej arenie, przyczyniając się do wzrostu ich konkurencyjności i innowacyjności" - dodano.

CPK CPK

Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego

Spółka CPK została powołana do przygotowania i realizacji Programu wieloletniego Centralnego Portu Komunikacyjnego, obejmującego m.in. budowę nowego lotniska centralnego dla Polski oraz inwestycji towarzyszących - m.in. linii kolejowych, dróg ekspresowych i autostrad.


Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów ma być wybudowany port lotniczy. W skład CPK mają wejść też inwestycje kolejowe: węzeł przy porcie lotniczym i połączenia na terenie kraju, które powinny umożliwić przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż dwie i pół godz.
CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa.

Posłuchaj

51:14
Spór o Centralny Port Komunikacyjny. Wyzwanie technologiczne i nie tylko... (Klub Trójki)
+
Dodaj do playlisty
+

 

***

Tytuł audycji: Klub Trójki
Prowadzi:
 Marcin Jagiełowicz
Data emisji: 17.04.2024
Godzina emisji: 20.05 

qch/PR24/wmkor/IAR/zch/mpkor

Polecane