Maluchem do Grecji, Komarem na Mazury, czyli wakacje w PRL-u. Przeżyj to jeszcze raz w Noc Muzeów!

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Maluchem do Grecji, Komarem na Mazury, czyli wakacje w PRL-u. Przeżyj to jeszcze raz w Noc Muzeów!
Motorower KomarFoto: Bartlomiej Kudowicz / Forum

W szybkim tempie zbliża się Noc Muzeów, która jest doskonała okazją, aby odwiedzić placówki mniej znane, co bynajmniej nie znaczy, że mniej ciekawe. Jedną z nich jest podwarszawskie Muzeum Motoryzacji i Techniki, które przygotowało wiele wakacyjnych atrakcji rodem ze słusznie minionej epoki PRL-u.

  • Fabryka Romet produkowała motorowery w latach 1966-1994. Najpopularniejsze z nich to Komar, Ogar, Kadet
  • Motorower to, jak sama nazwa wskazuje, jednoślad łączący w sobie cechy motoru i roweru. Początkowo motorowery wyposażone były w pedały, które spełniały rolę rozrusznika

Odpocznij jak za dawnych lat…

– Zbieramy głównie motorowery i wydaje mi się, że mamy największą w Polsce, a na pewno na Mazowszu, kolekcję polskich motorowerów, całe spektrum tych jednośladów. Na pewno wszyscy kojarzą markę Romet i zakłady w Bydgoszczy: posiadamy praktycznie większość modeli, które zostały tam wyprodukowane. Komary, Ogary, motorynki, Romety dwuosobowe, zapomnianą serię 700, Pegazów – opowiada Jacek Brzozowski z Muzeum Motoryzacji i Techniki w Kobyłce. – Do tej pory mieliśmy imprezy stricte motoryzacyjne, jednak ilość zlotów spowodowała, że w tym roku postanowiliśmy przenieść się w czasy wakacji w PRL. Czyli będą u nas namioty, przyczepy kampingowe, gry, ping-pong, kometka – wymienia.

– Wiele osób jeszcze pamięta te dosyć siermiężne czasy, ale i wspomina je z dużą nostalgią. Szczególnie taki wyjazd maluchem, czy innym pojazdem, np. trabantem albo wartburgiem – dodaje.



Przeczytaj także


Motorowery znane i nieznane

Motorowery oczywiście również będzie można obejrzeć: te popularne i te mało znane. – Posiadamy także nietypowe motorowery, np. ostatni polski motorower o którym praktycznie nikt nie wie. Jest to motorower wyprodukowany w 1998 roku, a więc stosunkowo niedawno. Warto przypomnieć, że fabryka Romet upadła w 1994 roku, a jednak cztery lata później była próba wznowienia produkcji przez zakłady Dezamet – opowiada Trójkowy gość. – Firma istnieje do dzisiaj, obecnie jej produkcja ma profil wojskowy, ale w tamtych czasach robiła silniki do jednośladów i próbowała wznowić produkcję motorowerów. Wyprodukowała ich ok. 100 sztuk, z czego my posiadamy egzemplarze nr 41 i 85. Można je będzie oczywiście zobaczyć – zachęca.

Ostatni polski motorower Dantom GXF Lux czyli mariaż z Zundapp Famel Portugal/YouTube jacomotopl


Posłuchaj

7:12
Motorowery, maluchy, wypoczynek w PRL... Noc Muzeów w Muzeum Motoryzacji i Techniki w Kobyłce (Pora na Trójkę)
+
Dodaj do playlisty
+

 

***

Tytuł audycji: Pora na Trójkę
Prowadzi: Radosław Nałęcz
Gość: Jacek Brzozowski (Muzeum Motoryzacji i Techniki w Kobyłce)
Data emisji: 11.05.2023
Godzina emisji: 8.14

pr

Polecane