Samochody elektryczne - wcale nie tak niebezpieczne, jak je malują

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Samochody elektryczne - wcale nie tak niebezpieczne, jak je malują
Samochody elektryczne. Czy to prawda, że są niebezpieczne i nieekologiczne? Foto: Shutterstock

Siedem godzin. Tyle średnio może trwać gaszenie pożaru samochodu elektrycznego. Wykorzystać do tego trzeba nawet 10 tysięcy litrów wody. Do autozapłonu dochodzi z konkretnych powodów – najczęściej jest nim uszkodzenie pojazdu lub niewłaściwe ładowanie. Jak mówią strażacy, tego typu pożary są długotrwałe, ale służby wiedzą już, jak sobie z nimi poradzić. 

O samochody elektryczne budzą wiele emocji. Cześć kierowców je uwielbia, pozostali unikają jak ognia. Mimo coraz częściej pojawiających się doniesień o pożarach strażacy podkreślają, że samochody elektryczne wcale nie palą się częściej niż te z napędem spalinowym.

– W przypadku zapalenia samochodu elektrycznego, mamy do czynienia z pożarem baterii trakcyjnej. Wewnątrz niej zachodzą różne procesy chemiczne. Znajdujący się tam kobalt wydziela tlenki, a sama bateria wytwarza źródła utleniania. Służby ratownicze muszą zużyć duże ilości wody i nadzorować pojazd w trakcie transportu. Nawrót pożaru może bowiem nastąpić w każdej chwili – wyjaśniał w programie 3 polskiego Radia Tomasz Wiśniewski, z Polskiego Towarzystwa Ekspertów Dochodzeń Popożarowych.

  Od 2020 roku straż pożarna dysponuje procedurą, która mówi o tym, jak powinny być gaszone samochody elektryczne. Wykorzystujemy w tym celu wodę i proszki gaśnicze  zaznaczył brygadier z Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej

Posłuchaj

3:55
Bezpieczeństwo w samochodzie elektryznym - fakty i mity (Trójka przed południem)
+
Dodaj do playlisty
+

 

Najczęściej czytane

Koniec oskarżeń o nieekologiczność?

To nie tylko zadanie kłamu mitom, ale też prawdopodobny koniec oskarżania samochodów elektrycznych o bycie pojazdami nieekologicznymi. Badacze z Austrii i USA opracowali systemy dające drugie życie akumulatorom z elektryków. Znajdą one zastosowanie jako magazyny energii między innymi na farmach fotowoltaicznych. – System magazynowania energii za pomocą starych akumulatorów jest w pełni kompatybilny. Wykorzystujemy możliwości akumulatorów, które nie mogą już służyć w samochodach. To wielki potencjał – zapewniał prezes firmy.

– Nasz system wykorzystuje akumulatory, które wciąż są sprawne, ale nie spełniają standardów odpowiednich dla samochodów. Udało nam się stworzyć system, który przeobraża każdy akumulator w bank energii. Dzięki temu zużyte, nie będą już traktowane jako elektrośmieci – usłyszeliśmy w materiale Pawła Turskiego. 

Posłuchaj

3:24
Samochody elektyrczne - koniec oskarżeń o nieekologiczność? (Trójka przed poudniem)
+
Dodaj do playlisty
+

 

***

Tytuł audycji: Trójka przed południem
Prowadzi: Witold Lazar
Autorzy materiałów reporterskich: Paweł TurskiKuba Witkowski
Data emisji: 14.03.2023
Godzina emisji: 11.27, 11.50

zch

Polecane