Naprawić czy kupić nowe? Komisja Europejska przygląda się sprzętom elektronicznym

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Naprawić czy kupić nowe? Komisja Europejska przygląda się sprzętom elektronicznym
Jedynie 30% Polaków naprawia zepsute urządzenia domowe. Reszta woli wyrzucić zepsuty sprzęt i zastąpić go nowymFoto: shutterstock/BearFotos

Zaledwie co trzeci z Polaków naprawia zepsute urządzenia domowe – tak wynika z raportu "Naprawimy czy wyrzucamy". Reszta woli wyrzucić zepsuty sprzęt i zastąpić go nowym. Takie postępowanie powoduje błędne koło. Jak się przed nim ustrzec? 

Jeszcze kilka dekad temu majsterkowanie było jednym z ulubionych zajęć Polaków. Poprawialiśmy, naprawialiśmy i ulepszaliśmy. Obecnie wielu z nas woli wyrzucić i zamienić na nowszy, lepszy model. Czy słusznie? – 30 procent uczestników badania przyznaje, że pomimo wymiany sprzętu na nowy nie chce się go tak szybko pozbywać. 36 procent badanych przechowuje w swoich domach urządzania, których nie naprawia. Jak wynika ze statystyk, elektroodpady magazynują głównie ludzie młodzi i osoby po 60. roku życia. Najczęstszym powodem przechowywania starych urządzeń jest poczucie, że mogą się nam jeszcze kiedyś przydać – wyjaśniał w Trójce Łukasz Zimnoch, rzecznik grupy Tauron.

Posłuchaj

3:51
Naprawić czy kupić nowe? Komisja Europejska przygląda się sprzętom elektronicznym (Pora na Trójkę)
+
Dodaj do playlisty
+

 

Nowe znaczy lepsze? 

Do szybszego porzucania i wymieniania modeli telewizorów, pralek i innych sprzętów codziennego użytku przyczyniają się galopujące warunki dyktowane przez rynek. Jego specyfice przygląda się Komisja Europejska. Najnowszy projekt dotyczący sprzętu komputerowego i telefonów komórkowych zakłada, że producenci, którzy sprzedają elektronikę konsumentom w Unii Europejskiej, będą musieli dostarczyć aż piętnaście różnych komponentów zamiennych do samodzielnej naprawy produktów. Mają być one dostępne co najmniej przez pięć lat od daty premiery urządzenia. Tym samym Komisja Europejska chce zmusić producentów do poprawy jakości sprzętów. Do parametrów branych pod lupę zalicza się m.in. żywotność baterii.

Projekt Komisji Europejskiej

Jak czytamy w projekcie Komisji Europejskiej, obecnie przeciętny użytkownik wymienia smartfon co dwa lub trzy lata. Przyczyn jest wiele. Niektóre – jak chęć posiadania nowszego modelu  nie wynikają bezpośrednio z użyteczności. Do czynników związanych z usterkowością zalicza się m.in. trudna wymiana podstawowych części, takich jak ekran czy bateria, niedostępność aktualizacji czy duże koszty naprawy.

Jak czytamy, celem inicjatywy jest "zapewnienie takiego projektowania telefonów komórkowych i tabletów, by były energooszczędne i trwałe, (...) łatwe w naprawie, modernizacji i konserwacji, by istniała możliwość ich ponownego użycia i recyklingu". 

***

Tytuł audycji: Pora na Trójkę
Prowadzi: Karol Gnat
Autor materiału reporterskiego: Michał Fedusio
Data emisji: 12.09.2022
Godzina emisji: 7.12

PAP/zch

Polecane