Rowery miejskie: łatwiej wypożyczysz, szybciej dojedziesz

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Rowery miejskie: łatwiej wypożyczysz, szybciej dojedziesz
Rower wypożyczymy i oddamy, korzystając z aplikacjiFoto: Shutterstock/AnastasiaDudka

Wiosna coraz bliżej, a wraz z cieplejszymi dniami zbliża się także początek sezonu rowerowego. W wielu miastach został on już nawet zainaugurowany za sprawą rozpoczęcia się kolejnych sezonów funkcjonowania systemów rowerów publicznych.

  • Rewolucja w wypożyczaniu rowerów. Czym są o-locki? 
  • Nowy sprzęt i rowery elektryczne. Jakie jeszcze ułatwienia czekają użytkowników?
  • Warszawa, Pomorze i Śląsk. Jak zmieniają się nawyki rowerowe Polaków?

System wypożyczania rowerów w Warszawie ma za sobą poważne zmiany. W stolicy rok 2023 to początek obowiązywania nowego kontraktu, który zakłada rewolucyjne zmiany. – Główną ideą jest zminimalizowanie infrastruktury, czyli tych ciężkich stacji ze stojakami. Terminal zostały zastąpione aplikacją – mówił Tomasz Wojtkiewicz, prezes zarządu Nextbike Polska. 

Rowery lżejsze i szybsze

Likwidacja stacji z elektrozamkami oraz terminali była możliwa dzięki przeniesieniu elektroniki na rowery. – Elektroniczny zamek (O-lock) jest jednocześnie blokadą roweru i urządzeniem pozwalającym śledzić te rowery, kontaktować się z nimi, wypożyczać, zwracać, naliczać opłaty – wylicza rozmówca Pawła Turskiego.  

Dużym plusem warszawskiego systemu jest odciążenie rowerów, które są lżejsze w porównaniu do tych z lat poprzednich o około 5 kg. O-lock jest zasilany panelem fotowoltaicznym, który znajduje się na dnie koszyka rowerowego. Dodatkowo w stolicy pojawiły się w tym roku dostępne do wypożyczenia rowery elektryczne piątej generacji. – To nie jest zwykły rower, tylko rower elektryczny z baterią wymienną, czyli trochę wchodzimy w filozofię hulajnogi bez konieczności stacji ładowania – wyjaśnia Tomasz Wojtkiewicz. W stolicy można korzystać na razie z 300 elektrycznych nowych jednośladów, pozostałych rowerów jest ponad 2700. 

Jak rowery zmienią transport miejski?

O-locki, czyli automatyczne blokady, umożliwiają pozostawienie roweru, niczym hulajnogi elektrycznej, w dowolnym miejscu. – Nie jest naszą intencją, żeby wypożyczać rowery na zasadach analogicznych do hulajnóg. Nam ten system porozrzucanych sprzętów nie pasuje, ale widzimy, że elastyczny system ich wypożyczania jednak zabiera część użytkowników roweru publicznego – przyznaje Łukasz Puchalski, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie. Możliwość pozostawienia wypożyczonego roweru w dowolnym miejscu będzie dostępna za dodatkową opłatą. 

Najczęściej czytane

Dane zbierane w nowym systemie będą wykorzystywane także przy planowaniu transportu miejskiego, nie tylko tego rowerowego. – Dla nas paradoksalnie np. informacja o tym, że rowery omijają pewien korytarz, jest informacją, która daje pewien impuls do myślenia, dlaczego tak jest – mówił zastępca prezydenta miasta stołecznego Warszawy Michał Olszewski.

Tysiące rowerów na Śląsku

Warszawa jako pierwsza wprowadza nowy system dotyczący wypożyczania rowerów, wkrótce podobne pojawią się na Pomorzu oraz na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Będzie on trzecim pod względem wielkości w Europie i największym w naszym kraju, w jego ramach dostępnych będzie 7 tys. rowerów. 

Wypożyczanie rowerów rozwija się w zasadzie w całym kraju, mimo lokalnym problemów, a także mimo faktu, że w czasie pandemii duża część z nas zdecydowała się na zakup własnego jednośladu. 


Posłuchaj

6:00
Odmienione rowery miejskie. Wygodniejsze wypożyczanie, szybsza jazda (Trójkowy punkt techniczny)
+
Dodaj do playlisty
+

 

***

Tytuł audycji: Trójkowy punkt techniczny
Prowadzi: Paweł Turski
Data emisji: 13.03.2023
Godzina emisji: 11.23

gs

 


 

Polecane