Andrzej Danek na Broadwayu – kariera rodem z filmu sensacyjnego

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Andrzej Danek na Broadwayu – kariera rodem z filmu sensacyjnego
Andrzej Danek Foto: Zuzanna Woińska

Niezwykłą historię swojego debiutu na deskach teatralnych Broadwayu opowiedział w "Serdecznych dźwiękach" Andrzej Danek, kompozytor i pianista, który uważa, że tylko sztuka jest w stanie nauczyć ludzi empatii.

Pochodzący z Wrocławia Andrzej Danek kilkanaście lat temu wyjechał do Nowego Jorku, by studiować muzykę jazzową. Miał wtedy blade pojęcie o musicalach, jednak los sprawił, że to właśnie w nich odniósł sukces. – Będąc na pierwszym roku studiów przypadkiem znalazłem na wydziale teatralnym takie miejsce, gdzie można było drzemać w ciągu dnia – opowiadał gość "Serdecznych dźwięków". – Akurat spotkałem tam dziekana tego wydziału, który powiedział do mnie: "Czekaj, ty jesteś z wydziału muzycznego?". Ja mówię: "tak". "Czytasz nuty?". "No, wiadomo, że czytam". "A chciałbyś być dyrektorem muzycznym musicalu 'Dream Girls'?". "Pewnie!". "To przyjdź po nuty jutro".

Skok na głęboką wodę

W taki sposób rozpoczęła się musicalowa przygoda Andrzeja, która zaprowadziła go aż na Broadway. Start jego kariery na najsłynniejszej teatralnej ulicy świata był jeszcze bardziej niewiarygodny. W 2010 roku otrzymał on propozycję udziału w musicalu "Memphis". – To było tak, że w czwartek przed północą dostałem SMS-a od mojego przyjaciela, który był dyrygentem w tym musicalu, z pytaniem, czy chcę w nim zagrać na klawiszach za pięć dni. Oglądałem wszystkie poradniki na YouTube, w których mówili, że gdy ktoś zadaje ci takie pytanie, to mówisz: "yes", a potem ogarniasz.  

Na pierwszej próbie okazało się, że Danek będzie miał za zadanie zagrać na organach Hammonda, z którymi wcześniej nie miał do czynienia, gdyż jego specjalnością był fortepian. – To tak, jakby przesiąść się z samochodu z automatyczną skrzynią na rower – opowiadał rozmówca Mateusza Krautwursta.

W tym momencie u pianisty pojawiły się pierwsze oznaki zwątpienia. – Byłem przekonany, że to jest jakiś spisek, że ja coś powiedziałem albo nadepnąłem komuś na odcisk i chcą się mnie pozbyć. Że niby dali mi szansę, ale ja oczywiście nie będę w stanie się tego nauczyć, że totalnie zawalę przedstawienie i policjanci wyprowadzą mnie w kajdankach z teatru i deportują gdzieś daleko za sabotaż.

Ostatecznie Danek nauczył się swojej partii, ale mimo to na pierwszy spektakl szedł mocno zestresowany. Tuż przed rozpoczęciem przedstawienia do garderoby wszedł David Bryant, klawiszowiec zespołu Bon Jovi, który był autorem muzyki do "Memphis" i akurat tego wieczoru pojawił się na widowni wraz ze znajomymi. – Podchodzi do mnie i mówi: "Cześć, grasz dzisiaj przedstawienie?". "Tak". "No to powodzenia". Rozważałem, że może spadnę ze schodów, złamię obojczyk i nikt mnie nie będzie obwiniał za to, że nie jestem w stanie grać.

W końcu jednak Andrzej wyszedł na scenę i zagrał. Następny moment grozy pojawił się pod koniec pierwszego aktu, kiedy musiał zejść do położonego piętro niżej pomieszczenia, by zagrać solo na fortepianie w finałowym utworze. – Byłem tak zestresowany, że nie wiedziałem, jak tam dojść. W ostatnim momencie dotarłem do tego klawisza i zagrałem.

Dopiero przy ostatnim utworze przedstawienia po raz pierwszy odważył się oderwać wzrok od nut i spojrzeć w stronę publiczności. – Zobaczyłem dwa tysiące twarzy, a w pierwszym rzędzie byli moi przyjaciele, którzy mi nie powiedzieli, że przyszli, żeby mnie nie stresować.

Sztuka znaczy empatia

Po tak emocjonującym debiucie przyszły kolejne broadwayowskie spektakle: "Motown", "Violet" i "The Colour of Purple". W tej chwili Danek kończy pracę nad musicalem "Friends", który będzie miał premierę we wrześniu w warszawskim teatrze Capitol. – Jestem tym mocno podekscytowany i już się nie mogę doczekać. Widzę to, co widziałem w Stanach: że muzyka i inne dyscypliny sztuki są jedynym sposobem, żeby ludzi nauczyć empatii. Musisz wczuć się w czyjąś rolę, by móc go zrozumieć.

Gość audycji zauważył, że od wykształcenia młodzieży zależy przyszły obraz społeczeństwa. –Jeśli zaniedbujemy zajęcia artystyczne u młodych ludzi, to trochę igramy z ogniem. Bo potem oni dorosną i nie będą potrafili wyobrazić sobie, jak ktoś inny może się czuć w danej sytuacji.

Posłuchaj

51:15
Andrzej Danek na Broadwayu (Serdeczne dźwięki/Trójka)
+
Dodaj do playlisty
+

 

Lista utworów:

  1. Kuba Badach – "So Sorry"
  2. Nick Sinckler – "Livin' It Up"
  3. Empire Cast & Jussie Smollett – "You Won't"
  4. Jussie Smollett – "Freedom"
  5. Artists for Ukraine & Adam Sztaba – "Mamy siebie"
  6. Cory Henry & The Funk Apostles – "Switch"
  7. Tye Tribbett – "He Turned It (Live)"

***

Tytuł audycji: Serdeczne dźwięki
Prowadzi: Mateusz Krautwurst
Data emisji: 10.08.2022
Godzina emisji: 23.08

kc

Polecane