Bydgoszcz w memach – wakacyjna wystawa w centrum miasta
2022-07-07, 13:07 | aktualizacja 2022-07-07, 15:07
W Bydgoszczy stanęła pierwsza w Polsce wystawa… memów. Zabawne obrazki internautów stały się inspiracją dla włodarzy miasta, aby w ten nietypowy sposób je wypromować.
Wystawa memów z Bydgoszczą w roli głównej
"Król Kazimierz Wielki zastał Bydgoszcz podrapaną, a zostawił wymuralowaną" – mem o takiej treści pozostawił w sieci jeden z mieszkańców miasta w ramach komentarzu do muralu z wizerunkiem króla Polski, który przykrył obdrapaną ścianę miejscowego budynku.
Urząd miasta, zamiast obrazić się, odbił piłeczkę i zorganizował wystawę memów z Bydgoszczą w roli głównej. Plansze z zabawnymi obrazkami, które stworzył twórca internetowego kanału z memami, działający pod pseudonimem Perła Północy, stanęły w centrum miasta.
O tym nietypowym sposobie promocji Bydgoszczy reporterowi Trójki opowiedział Mateusz Stępień z urzędu miasta – Wraz z rozpoczęciem wakacji zdecydowaliśmy się na zastosowanie dość oryginalnej, nieco luźniejszej formy promocji. Pokazujemy nasze miasto w pozytywny sposób, ale w niecodziennej formie i z dystansem, czyli właśnie poprzez memy – wyjaśnił.
- Jak w latach 60. wyobrażano sobie współczesny internet?;
- Oszustwo na BLIKA – na czym polega i jak nie dać się nabrać?;
- Opinie w sieci - czy warto się dzielić nie tylko pozytywnymi?.
Internet "wyszedł" na ulicę
Jeden z memów, które można podziwiać na wystawie, przedstawia mieszkańca Rzymu, który na pytanie, jak to jest żyć w najpiękniejszym mieście świata, odpowiada: "nie wiem, nie mieszkam w Bydgoszczy". – Niektóre memy, które są w przestrzeni publicznej, są wiernymi kopiami tego, co znajduje się w internecie. Jest to ciekawe, bo to zwykle świat realny przenosi się do internetu, a teraz internet wychodzi do ludzi – zauważył Mateusz Stępień.
Promocja z udziałem memów jest specyficzna, bo aby je czytać, trzeba znać język memów – zwróciła uwagę dr Małgorzata Bulaszewska, kulturoznawczyni z Uniwersytetu SWPS. – Memy, które są używane przez miasta czy państwa do celów marketingowych, czy wizerunkowych, są rzeczywiście specyficzną formą komunikacji. Używany jest język, który jest zrozumiały dla konkretnych grup odbiorców. Jeśli mówimy o memach, myślimy o młodym pokoleniu, które zna język sieci i dla którego memy nie są niczym nowym – powiedziała.
Sposób na promocję
Miasto Bydgoszcz od dawna było obiektem memów. Dlatego, jak mówi autor wystawy, urząd postanowił przejąć inicjatywę. – Bydgoszcz stała się bardzo popularna wśród osób, które robią filmiki i memy. Często jest to negatywne, aczkolwiek jest to szansa na obrócenie tego w żart i pokazać, że Bydgoszcz ma coś do zaoferowania np. największy miejski park w Polsce. To argument w czasach wszechobecnego betonu – przekonywał.
"Memiczna" odpowiedź Bydgoszczy na śmieszne internetowe treści według urzędu spodobała się nie tylko mieszkańcom, ale również turystom. Miasto zastosowało znaną od zarania dziejów taktykę – "czym się strułeś, tym się lecz".
Posłuchaj
***
Tytuł audycji: Trójka do trzeciej
Prowadzi: Marta Piasecka
Autor materiału reporterskiego: Józef Niewiarowski
Data emisji: 07.07.2022
Godzina emisji: 13.26
kr