Polscy uczniowie oblali test z… kompetencji cyfrowych. Najgorzej jest z cyberbezpieczeństwem
2022-04-13, 07:04 | aktualizacja 2022-04-13, 07:04
Fundacja Digital Poland sprawdziła cyfrową wiedzy uczniów szkół podstawowych i średnich. Niestety, uczniowie zdali go zaledwie na trójkę. Okazuje się, że najgorzej jest z wiedzą z zakresu cyberbezpieczeństwa.
- Fundacja Digital Poland przeprowadziła test z kompetencji cyfrowych, w którym udział wzięło prawie 6 tys. uczniów ze szkół podstawowych i średnich z 16 województw.
- Na test składały się pytania praktyczne w pięciu kategoriach: internet, cyberbezpieczeństwo, analiza danych i zadania logiczne, narzędzia do współpracy i programy biurowe oraz media społecznościowe. Do zadań badanych uczniów należało m.in. rozpoznanie ataku phishingowego.
- Test wykazał znaczące braki w wiedzy cyfrowej badanych. Polscy uczniowie najgorzej wypadli pod względem umiejętności z zakresu cyberbezpieczeństwa.
- Najlepsze wyniki w teście Fundacji Digital Poland uzyskali uczniowie z województwa mazowieckiego, a najgorsze – uczniowie z województwa podlaskiego.
Oblany test z kompetencji cyfrowych
Fundacja Digital Poland po raz drugi przeprowadziła test z kompetencji cyfrowych (Digital Fitness). Przebadanych zostało prawie 6 tys. uczniów ze szkół podstawowych i średnich z 16 województw. Okazało się, że młodzi ludzie, którzy urodzili się i dorastali w erze cyfryzacji i którzy mnóstwo czasu spędzają w sieci, wypadli w testach nie najlepiej. Największe braki w ich wiedzy dotyczą cyberbezpieczeństwa (43 proc. poprawnych odpowiedzi).
Na test składało się dużo pytań praktycznych w pięciu kategoriach: internet, wspomniane już cyberbezpieczeństwo, analiza danych i zadania logiczne, narzędzia do współpracy i programy biurowe oraz media społecznościowe. Zadaniem badanych uczniów było m.in. rozpoznanie ataku phishingowego.
– Najlepsze wyniki osiągnęły osoby w województwie mazowieckim. Tam wynik to średnio 61 proc. Najgorzej było w województwie podlaskim. To pokazuje, że dzieci i młodzież nie mają kompetencji cyfrowych. Świetnie radzą sobie z YouTubem, lajkowaniem czy obsługą Teamsa na lekcjach zdalnych, ale jeżeli chodzi o konkretne zagrożenia, z tą wiedzą jest kiepsko – stwierdza Piotr Mieczkowski z Fundacji Digital Poland.
- Szukasz studiów? Postaw na cyberbezpieczeństwo;
- Etyczny haker pilnie poszukiwany;
- Mogą wyłudzać dane lub pieniądze. Poczta Polska ostrzega przed fałszywymi domenami.
Nierówne szanse
Jak zwraca uwagę prof. Mirosław Filiciak, medioznawca SWPS, wyniki badań przeprowadzonych na polskich uczniach potwierdzają istnienie problemu, z jakim od dawna zmaga się system szkolnictwa.
– Osoby młode, które wypadły w tym teście lepiej, to często osoby z domów, w których jest wyższy poziom kapitału kulturowego, w którym są wykształceni rodzice. Różne badania edukacyjne przeprowadzane w ciągu ostatnich lat pokazywały, że polska szkoła działa według tzw. zasady św. Mateusza – ci, którzy mają dużo, mogą zwiększać swoje kompetencje, a osoby, które niewiele wynoszą z domu, w szkole też nie zawsze mają okazję, by się czegoś nauczyć – wyjaśnia ekspert. – Mowa o kompetencjach przydatnych na rynku pracy i w radzeniu sobie w życiu, o kompetencjach, które mają wpływ na partycypację obywatelską, ale też kompetencjach, których brak może być wyzwaniem w kategoriach bezpieczeństwa narodowego.
Posłuchaj
Nowe technologie w edukacji | Webinar | Noc Innowacji 2021 | Digital Festival 2021/Fundacja Digital Poland
***
Tytuł audycji: Pora na Trójkę
Prowadzi: Piotr Firan
Autor materiału reporterskiego: Michał Kowarski
Data emisji: 12.04.2022
Godzina emisji: 7.19
kr