#GraSzyfrów to projekt gamingowy Biura Nowych Technologii #IPN, przygotowany jako gra FPP składająca się z trzech misji. Opisują one przebieg wojny polsko-bolszewickiej oraz wpływ polskiej kryptologii na jej zwycięski finał.
— Instytut Pamięci Narodowej (@ipngovpl) April 1, 2022
🔍 Więcej: https://t.co/pYyOBRmnMB pic.twitter.com/Af9b5pKyjq
"Gra szyfrów" – nauka historii połączona z rozrywką
Nauka historii stanie się bardziej atrakcyjna, a młodzież zyska dostęp do treści spoza bańki informacyjnej tworzonej przez internetowe algorytmy – to cele, jakie stawia sobie Biuro Nowych Technologii IPN. Stworzona przez nie komputerowa "Gra szyfrów" opowiada o wojnie polsko-bolszewickiej z 1920 roku.
Kadr z "Gry szyfrów" przygotowanej przez IPN
Foto: PAP / Albert Zawada
"Gra szyfrów" jest pierwszym projektem przygotowanym przez Biuro Nowych Technologii Instytutu Pamięci Narodowej. Jest to gra komputerowa typu FPP (First Person Perspective), składająca się z trzech misji, opartych wydarzeniach wojny polsko-bolszewickiej, która miała decydujący wpływ na losy XX-wiecznej Europy.
Fabuła gry rozpoczyna się pod koniec 1920 roku, gdy toczą się walki o Korosteń, kluczowy węzeł kolejowy oraz bazę techniczno-zaopatrzeniową dla wojska. Zastosowane w rozgrywce rozwiązania powstały na podstawie materiałów źródłowych i zostały dokładnie odwzorowane z historycznych eksponatów pod czujnym okiem historyków IPN.
Ciekawe treści spoza algorytmów
Prapremiera "Gry szyfrów" odbyła się 31 marca w Reducie Banku Polskiego. Twórcy chcieli przy tej okazji sprawdzić, jak ich produkt przyjmie branża nowych technologii, ale przede wszystkim, czy gra spodoba się młodzieży, do której jest adresowana. – Byliśmy bardzo zadowoleni z wiadomości zwrotnej – mówi Magdalena Hajduk, dyrektor Biura Nowych Technologii IPN. Licealiści, którzy mieli okazję przetestować grę jednogłośnie stwierdzili, że odpowiada im taki sposób pozyskiwania wiedzy historycznej.
Dwudniowe testowanie zakończyło się serią quizów, które miały sprawdzić, jak wiele z tej wiedzy zostało w głowach licealistów. Ich wynik był bardzo obiecujący. – To jest dla nas bardzo istotne, aby przedostać się do tej bańki informacyjnej, którą tworzą w internecie firmy technologiczne za pomocą algorytmów i profili behawioralnych – twierdzi dyrektor Hajduk. Zdaniem przedstawicielki IPN, młodzi ludzie mocno zaangażowali się w grę i – co najważniejsze – pytali już o jej kolejną część.
Na razie jednak czekamy na oficjalną premierę "Gry szyfrów", która zaplanowana jest na 21 kwietnia. Gra zostanie udostępniona bezpłatnie na platformie Steam, również w trójwymiarowej wersji działającej wraz z goglami VR. Będzie też dostępna wersja na smartfony.
***
Tytuł audycji: Trójka przed południem
Prowadzi: Katarzyna Cygler
Gość: Magdalena Hajduk (dyrektor Biura Nowych Technologii IPN)
Data emisji: 04.04.2022
Godzina emisji: 10.37
kc